Såg en grön med bussratt från finland som importerats hit.
När slutade bubblan säljas här? såldes dem längre i finland?
Och när slutade den tillverkas? Brasilien va?
Skulle vara skoj äga en sådan mid/late -70,s vw.
I Sverige var sista året -75.
Brasilien vet jag inte men Mexiko tillverkade Typ1 fram till -03.
Den med "bussratt" var nog en 1200 eller Standard som den hette förr. Jag vill minnas att det är samma ratt (iaf liknande) den som satt i årsmodell -71. 1200 var mycket vanligare i våra grannländer, Norge, Finland och Danmark än i Sverige men häromdagen dök det upp en svensksåld -69 i Boxerville-gruppen på FB så de finns även här.
Ali G
Det är min Standard 1200 från -75. När jag googlat 1200 standard har jag hittat bilar i Tyskland, Storbritannien och i USA.
Min kom från Finland 2005. I Sverige ville vi ha lite mer lyx, då Golfen hade kommit som ersättare -74 för Bubblan. Finnarna m.fl. var inte lika kräsna utan gillade den äldre designen och priset. Min är ganska sliten och i ett skapligt bruksskick. Nu med en frisk 1300-motor.
Kul tycker jag är att den inte har McPerson-framvagnen utan den äldre varianten, 68:ans framskärmar och 1303:ans bakskärmar. Stolar med låg rygg men med 1303:ans golvfästen, 68:ans instrumentbräda och busenkel ratt utan vare sig tutring eller emblem. Ett solskydd för föraren. Eftersom min är en -75:a har den blinkers i kofångaren fram - ballt. Endast yttrebackspegel på förarsidan. Inget luftintag på huven fram. 1303:ans bulliga motorplåt mellan bakskärmarna nedanför bakluckan(huven). Det finns en hel del mysko lösningar, en skvader med andra ord.
Några har letat sig till Sverige. En fin rödorange 1200 standard -74 stod utanför Klark Classic Cars för en tid sedan. J...ligt fin och enligt uppgift importerad från Tyskland ganska nyligen.
VW 1300 -68
är det verkligen 68:ans skärmar? har för mig att dom är helt egen till dessa sena "snikmodeller"?
Det kan skilja mot kofångarinfästningen. Är inte helt säker.
VW 1300 -68