1

Ny på forumet och ny på luftkylda bilar ICQ/ad
Gjorde en deal på en squareback från -72 som stått undanställd en längre tid och tänker göra iordning den.
Har forskat lite snabbt runt bilen ang delar och hur man tex sänker den och det verkar finnas gott om delar och dom verkar inte så himla märkvärdiga att skruva i  ICQ/ab
Men redan har jag fått lite huvudbry!
Håller som bäst på med bromsarna och redan där vart det lite frågetecken.
Fram sitter det fyrkolvsok och klotsar som är77,5mm hög och ca 59mm breda och dom jag hittar som reservdel är bara 62x56??
Sen ser det ut som på reservdels sidorna att det ska vara 2kolvs ok.
http://i743.photobucket.com/albums/xx71/zZackEe/VW%20typ%203/6C434B46-3B6F-4100-A38A-8ADAF163264B_zpssoltfkuf.jpg
http://i743.photobucket.com/albums/xx71/zZackEe/VW%20typ%203/1D55E2CB-EC51-4AD4-ABC8-D6611CCAC1D9_zpsruqcscvu.jpg

Kan det vara så att det är bytt till nått annat eller kan jag chansa på att köpa det som ska enl boken så att säga va till denna bil?

2

Du får byta spindlarna för att kunna använda 2 kolvsoken, även lite rör och slangar då det brukar vara dubbla.

3

Bromsbelägg
http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=11 … 361698151A
Repsatser
http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=11 … =361698471

4

Hejsan!

De bromsarna är rätt till Din bil, 66-71 har 2-kolvs bromsok, medan 72-73 har 4-kolvs! Märk väl att även huvudcylinder, spindlar, sköldar och bromsskivor skiljer från de tidigare!

Slitdelar finns som P. skriver hos CSP, behöver Du hela ok så har jag liggande!

Lycka till med en trevlig bil!  ICQ/ab

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

5

Bilder på själva härligheten vill vi se  ICQ/af

6

Tack för hjälpen  ICQ/ag

Har beställt repsatser och klossar ihelgen så jag hoppas dom kommer i veckan så jag kan fortsätta.
Självklart så måste jag ju lägga uåå bilder på pärlan ICQ/ag
http://i743.photobucket.com/albums/xx71/zZackEe/VW%20typ%203/EA6375A6-CA09-4732-B87A-FEFDA1FC8E04_zpsdrkswuqm.jpg
http://i743.photobucket.com/albums/xx71/zZackEe/VW%20typ%203/8F93F4E8-2098-49CF-9360-9D3C9580516E_zpsovty2zir.jpg
http://i743.photobucket.com/albums/xx71/zZackEe/VW%20typ%203/9931CC12-4A23-4F01-A9D7-FD625C64660C_zpsbi30z4ng.jpg
http://i743.photobucket.com/albums/xx71/zZackEe/VW%20typ%203/0154CB7C-DEC1-42F8-9E47-C0A4C7E71034_zps1bepmpo2.jpg
http://i743.photobucket.com/albums/xx71/zZackEe/VW%20typ%203/1EDCC39E-4770-4B38-9D0E-058CF00E06D0_zps8h9npa0m.jpg


väldokumenterad från första början och här en bild på hur den stod då jag hittade den ICQ/ad

http://i743.photobucket.com/albums/xx71/zZackEe/VW%20typ%203/7AF41886-0711-4033-B796-69C19BD62373_zpsxoyopmba.jpg

7

En vit långnos Variant, precis vad jag skulle vilja ha med.

Mera känd som jb...

8

Grattis! En vit varre -73 var min första egna bil.

Fyrkolvsoken är inga problem att renovera. Om kolvarna sitter fast får du montera fettnippel och trycka ut kolvarna med fettsprutan.

9

Såg väldigt fräsch ut. Grattis!

Typ3 Notchback -65 | Dr Gonzo DH -76 |

10

tackar ICQ/ab ja den är rätt så fin faktiskt, inte så mycket rost.
Fick ett sms igår att mina bromsdelar har kommit! få se om jag hinner hämta ut paketet idag och isf åker jag ut på garaget ikväll ICQ/ab

11

Fixat bromsarna fram och även fått igång den ICQ/ag
bytte en hel del soppa slang och rengjorde fördelarlock så small den igång igen. körde en premiärtur till jobbet igår för att fortsätta i veckan med bromsarna bak och lite annat, så smidigt att vara där det finns lyft för sådana jobb.
resan gick ganska bra, ladd lampan lös hela vägen (3,5mil) men den höll strömmen så jag tror det är kopplat lampan på fel kabel. Fick stanna efter en mil ungefär och slita lös en del av avgassystemet som lossnat och sen var den väldigt trött! Jag tycker att det är väldigt svårt att höra på dom här motorerna om det fattas en cylinder men max hastighet var väll ungefär 90 på rakan, 100 i neförsbacke och 65-70 uppför om jag växlade ner och höll stumt men det går iaf ICQ/ag Planen att dra husvagn i sommar är därimot (inuläget) bara en dröm för jag är övertygad att den inte kommer att orka som den är nu  Default/lol

12 Senaste redigerad av zZackEe (2015-03-11 13:50:02)

Tvättade av bilen och tog in den på lyften igår och konstaterade att avsaknaden av ork nog sitter i avsaknaden av avgassystem och att hö bakhjul sitter fast! jag orkar inte dra runt det för hand  ICQ/ae
plockade av det som var kvar av systemet och gick igenom resten av bromsarna. hungrig och trött löser man inga fall så när jag bromsade av det längsgående bromsröret gjorde jag kväll ICQ/ag
han aldrig plocka av trumman hö bak men det ser ut som att den sitter som på en volvo amazon, dvs med krysskil? då borde jag kanske jaga rätt på en avdragere för detta.

http://i743.photobucket.com/albums/xx71/zZackEe/VW%20typ%203/FD9FB489-3B0A-4A1C-88B7-68A48275E9C7_zpsglstd8mx.jpg

http://i743.photobucket.com/albums/xx71/zZackEe/VW%20typ%203/EEE7BAF4-86FD-4EF6-97AF-2D0D65AC8E7F_zpsvpsfkyph.jpg

ska ta ur all inredning och rengöra ordentligt. att den stått så långe har satt sina spår ICQ/ae

http://i743.photobucket.com/albums/xx71/zZackEe/VW%20typ%203/3B8BE101-DF79-4BE2-87FB-90CC3BB10B2D_zpsj3hhdzkm.jpg

http://i743.photobucket.com/albums/xx71/zZackEe/VW%20typ%203/657C70DC-5563-416D-B11E-F348654F0B62_zpsff5i437c.jpg

over and out

13

Men jäklar va fin den ser ut, grattis till ett fynd!!

14

Hej, sjysst kärra! Helt klart borde den gå fortare och orka mera, men du verkar ju helt klart vara nått på spåren ang broms och avgassystemet. Broms trumman bak sitter väl som på alla äldre vw på en splines axel. Lossa kronmuttern och dra trumman rak ut, du bör nog ha en avdragare för bromstrumma eller något passande, orkar du inte snurra trumman blir det rätt tungt att dra den i sida/av axeln också  ICQ/ab Kanske orkar du dra runt den lite så du kommer åt någon form av bromsjustering som du isf kan släppa på för att underlätta?
Lycka till.

15 Senaste redigerad av JBlom (2015-03-12 08:42:07)

Trummorna på typ3 sitter lös på ett nav. Borde sitta en låsskruv som håller trumman mot navet.

Mera känd som jb...

16

Jösses, det är bra fart på det här forumet ICQ/ae fick hämta igen min tråd från tredje sidan.
Har grejat vidare med bromsarna nu och började med att byta dom längstgående rören i bilen då båda rostat av vid pedalen. Ingen enkel uppgift men det gick.
tvätta, skura och slipa så det blir rent och snyggt först ICQ/ab
http://i743.photobucket.com/albums/xx71/zZackEe/VW%20typ%203/8707DA8F-E101-4325-A745-961038F502B7_zpsfbj9oei0.jpg
http://i743.photobucket.com/albums/xx71/zZackEe/VW%20typ%203/3C7CB8D4-D534-44BB-8BB3-51138051C499_zps94ikfomy.jpg
http://i743.photobucket.com/albums/xx71/zZackEe/VW%20typ%203/1496885A-C489-4E8A-AE5D-A230D323DD40_zpsazcjetkp.jpg
Glömde ta en bild då det var färdigt men det blev bra iaf.

Hittade en avdragare som passde bra till trummorna och gav mig på bakbromsarna. renoverade och fettade in justeringarna och monterade nya backar, hjulcylindrar och montsats.
http://i743.photobucket.com/albums/xx71/zZackEe/VW%20typ%203/90F1D68D-C7AE-4A52-9FFB-9CE26877F22C_zpsxbllyozr.jpg
luftade allt, vilket var tids och tålamodskrävande då det satt 6st! nipplar på vardera framok.
sen vidare med att ränsa ur mögel. tog en diskborste och vatten och diskmedel. Resultatet blev hyffsat men ska köra en vända till i hela bilen med lite andra produkter som jag blev tipsad om så återkommer men det senare.

före:
http://i743.photobucket.com/albums/xx71/zZackEe/VW%20typ%203/CC11FC35-B123-44CA-A9C1-DBE17FCB8A97_zpsub8f5v6d.jpg

Efter:
http://i743.photobucket.com/albums/xx71/zZackEe/VW%20typ%203/8C38EB06-38B0-463A-86D7-A78982589917_zpshfon5juo.jpg

Nytt avgassystem inhandlat och monterat.
http://i743.photobucket.com/albums/xx71/zZackEe/VW%20typ%203/8C4E5ABF-D63F-40E0-B1E5-32179A255362_zpsrkd1szrx.jpg

Sen justerade jag bromsarna och for igår och besiktigade den för första gången på 15år.
http://i743.photobucket.com/albums/xx71/zZackEe/VW%20typ%203/08F8C77F-6168-451A-B645-0481F871650E_zpscmcayger.jpg

Var lite nervös men besiktingsmannen var då bara positiv och det enda "problemet" var ljusbilden och den justerades på plats så det blev blankt papper!!!  ICQ/ag
http://i743.photobucket.com/albums/xx71/zZackEe/VW%20typ%203/C55A12AF-82CD-4570-A5E3-A1F32962AD7A_zpssyrmwybq.jpg

Bakbromsarna blev ju inte så tokigt justerade med tanke på att jag gjorde det lite på måfå.  Default/lol

17

Grattis! Bra jobbat. Riv bort solfilmen då du ändå är igång tycker jag  ICQ/ab

18

Grattis,själv tror jag min Falcon blir Teg eller SBP på Ersboda
den dagen bromsarna är fixade.

19

Gratulerar, bra jobbat  ICQ/ab

20

Kanon, grattis!!

21

Tackar ICQ/ag
Jo solfilmen ska bort. Jag håller med om att det inte ser bra ut.
Delar som ska jagas rätt på nu är jalusi till bakrutorna, "aussie" gangster keps och sen måste den ju ner lite närmare backen ICQ/ad
Det var rätt så kallt när jag köde hem igår så jag ska se om inte jag kan få igång eber värmaren som sitter i den så det blir lite mys pys i cupen ICQ/ae

22

umekille skrev:

Grattis,själv tror jag min Falcon blir Teg eller SBP på Ersboda
den dagen bromsarna är fixade.

Tack ICQ/ag Har aldrig varit och besiktigat på Teg men dom gånger jag varit på Ersboda så har jag fått grus i maskineriet så att säga. fast jag har hört att dom har 2st bes firmor där nu? det är ett tag sen jag var där sist.

23

Bra jobbat!
Nästan så man är lite avis på Varren!

24

grattis till bes !!

25

Det går ju som tåget( i vissa fall en dålig jämförelse..),grattis till godkänd besiktning! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..