Kanon! Det tackar man för.
127 2013-10-08 21:16:49 Senaste redigerad av Frederik (2013-10-11 14:53:00)
Så där, ett par adaptrar färdiga. De sista fick lite uppdaterat utseende på kabel och kabelgenomföring. Kabeln är lite mer smidig/följsam. Funktionen den samma.

Jag kommer göra en liten lätt prishöjning för att täcka lite dyrare materialinköp när jag köper mindre komponenter åt gången. Tillsvidare är dock priset det samma.
Tack för otroligt snabb leverans och det fungerar alldeles utmärkt. 
Tack själv för affären!
Jag köper gärna en, om du har tid att bygga en innan sommaren är här
Dock har jag inte en Blaupunkt men jag tror att min snitsiga Schaub Lorenz 402 har samma system, 
Plastplugg med och tre stift varav två kortsluter kretsen på exakt samma vis som blaupunkt.
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV
Jag har några stycken färdiga som ser ut som de på de sista bilderna. Jag skickar ett PM. Stilig radio förresten och stiligt namn!
Samma DIN-kontakt fanns på flera märken av bilradions från 60-talet inte bara blaupunkt.
/Frederik
Lägger in en bild hur jag har adaptern monterad. Brytaren sitter under instrumentbrädan (så att man lätt kan skifta mellan radio och AUX när man kör) och så har jag dragit in 3,5 mm kabeln genom handskfacket. Jag ska testa någon gång att montera en Bluetooth-motagare (tex en sådan här http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni … sik-24192/ ) i adaptern. Då behöver man inte dra någon kabel, utan adapter och mottagare kan sitta dolt bakom instrumentbrädan och sen kan streama musiken till blaupunkten från tex telefonen.
Kopplade just in en billig USB/bluetooth/aux adapter via en slaktad 12v till USB (ciggladdare)
Laddare kostar ca 10- 20kr och bt-adaptern 40kr på eBay med frakt.
Hejdlöst otippat att 60-talsradion nu har bluetooth för tex spotify.
mycket nöjd.
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV
Lägger in en bild hur jag har adaptern monterad. Brytaren sitter under instrumentbrädan (så att man lätt kan skifta mellan radio och AUX när man kör) och så har jag dragit in 3,5 mm kabeln genom handskfacket. Jag ska testa någon gång att montera en Bluetooth-motagare (tex en sådan här http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni … sik-24192/ ) i adaptern. Då behöver man inte dra någon kabel, utan adapter och mottagare kan sitta dolt bakom instrumentbrädan och sen kan streama musiken till blaupunkten från tex telefonen.
coolt 
Kopplade just in en billig USB/bluetooth/aux adapter via en slaktad 12v till USB (ciggladdare)
Laddare kostar ca 10- 20kr och bt-adaptern 40kr på eBay med frakt.
Hejdlöst otippat att 60-talsradion nu har bluetooth för tex spotify.
mycket nöjd.
Vad kul!!!
Ofta fungerar USB-laddarna på 6v också, som tips för de som har det och vill koppla in Bluetooth via adaptern (man driver oftast bluetooth mottagaren med en sådan laddare för de som undrar). Jag väntar själv på en Bluetooth specialare jag tänkt använda.
136 2014-01-02 16:49:41 Senaste redigerad av Frederik (2014-01-02 16:58:38)
Tänkte kolla om det finns intresse för en ny modell av adaptern?
Jag håller på att ta fram en som saknar brytare, växlingsfunktionen är istället inbyggd i 3.5mm AUX-/ hörlursjacket. När man stoppar in en 3,5mm hane bryts radion och AUX spelas istället och när man drar ut den så spelas radio igen. Se videon på hur den fungerar:
Det finns för och nackdelar med de två typerna av adapter. Fördelen med den nya varianten är att jag bygger den så att installationen går att göra smutt. Bara att montera AUX/3,5mm jacket genom ett 6mm hål (det är gängat och fästs med en liten mutter). Nackdelen är just att man måste stoppa i/ dra ur kabeln när man vill växla mellan radio och AUX. Vill man montera AUX-jacket lite dolt, där man inte orsakar någon synlig skada på orginalstuket t.ex. i handskfacket eller under instrumentpanelen, är det stört omöjligt och trafikfarligt att försöka hitta det lilla hålet när man kör och vill växla mellan radio/AUX. Detta var faktiskt den första varianten av adapter jag byggde/ använde själv, men jag gick ifrån den och bytte till den med brytare då det är lättare att ha en brytare monterat dolt och ändå lätt hitta den för att växla. Dessutom kan hörlurssladden sitta monterad hela tiden i de med brytare och dras lite snyggt/ permanet till något ställe man vill ha telefonen/ mp3 spelaren stå (tex askkoppen). Detta är också fördel om man vill koppla in en telefondocka eller Bluetoothmottagare i adaptern, denna kan då också sitta permanent istoppad.
Som sagt detta är en intressekoll om någon ändå är intresserad av denna modell, då jag håller på att ta fram en bra ingjutningsform för att adapterdelen kommer vara helgjuten i svart epoxi (för att den skall vara hållbar, se smutt ut samt för att det ska gå att montera 3,5mm-jacket genom en tunn vägg/ plåt. Monteras den i en låda som tidigare räcker ej gängorna på 3.5mm-jacket).
Hej
Jeg er intereseret i en.
Hvad koster en ?
Mvh Henrik Hagen
Är det modellen med switch/ brytare eller den utan du är intresserad av? De med brytare kostar 175kr. Jag skickar ett PM.
Jag tar gärna en om du har kvar. Har en blaupunkt med plastlock ibak.
Ja jag har de med brytare som passar till blaupunkt med plastlock. PM
PM skickat!!
Säljer du dessa fortfarande?

Jag tar en också !
Hej, förlåt för sent svar. Jag är bortrest i jobb till början av sept. Jag tror jag har någon färdig med mig, men the spot har första tjing (skall kolla). Ev tror jag jag har 2 till färdiga hemma men de kommer jag inte åt innan sept. Därefter är de slut. Jag är väl i valet och kvalet att tillverka en omgång till i höst, beror lite på intresset. Det tar lite tid, men är samtidigt kul när fler än jag gillar att köra mp3 i blaupunktarna. 
Hoppas att du fortsätter. Eller säljer idén till någon dyrt!
För den är helt underbar att ha i bilen! 
10 av 10 folkvagnar får du!
Jag är intresserad men behöver fört om2 år så jag har ingen större behov för tillfället !
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213
149 2015-03-26 12:41:03 Senaste redigerad av Frederik (2015-03-26 13:04:06)
Tänkte kolla om det finns något intresse kvar för dessa adaptrar? Den sista jag hade gick iväg nyligen och funderar på om jag skall bygga ett gäng till i sommar. Är en förbaskat lång säljtråd, men det är alltså en adapter för att koppla in mp3-spelare eller annan utrustning via 3,5mm hörlursjack till gamla blaupunkt (och andra) mono bilradios.
200kr inkl frakt beräknar jag att ta för dem i så fall.
Hoppas förresten att alla som köpt, är nöjda med sina adaptrar! 
Hej Fredrik, jag är intresserad av 1 st 
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss