Har fått igång blinkersen nu, men när jag slår på strålkastarna ger blinkersen fast sken, vid ett tillfälle blinkade strålkastarna istället, och relät tickar fast blinkersen är i nolläge, tillhörande är att belysningen i hastighetsmätaren blinkar när spaken är i nolläge..
Armaturen till spaken på rattstången sitter inte fast utan följer med runt, hur fäster man denna?
Kan det bidra till problematiken med att hela bilen blinkar alt. inte blinkar alls?
På mitt gamla relä satt en liten bult på toppen, vilken satt med en mutter i ett fäste på bilen och mellan fäste och relä satt även en jordkabel, på det nya relät saknades denna lilla bult på toppen så jag skruvade bara fast jordkabeln i fästet. Var det rätt?
2 2015-03-24 06:35:12 Senaste redigerad av Björn J. (2015-03-24 06:36:31)
Reläet kan hänga löst, det gör ingenting, men en anslutning som heter 31 skall vara jordad.
Kolla också att 49 är kopplad till säkringsdosan och 49a går till blinkspaken och kontrollampan.
Möjligt mystisk fel, det är att de tre kontrollampornas (oljetryck, blink och laddning) gemensamma pluskabel inte sitter där den skall, kolla det! Det kan bli diverse mystiska fel om den ramlat av, vilket är vanligt då metallen i kabelskon kan bli slapp.
Blinkerspaken skall ha en låsskruv ungefär "klockan 7" som skall skruvas in mot rattstången, men det är vanligt att gängorna i aluminiumgodset är kassa, bara att borra upp och gänga i en större dimension.
Börja med att kolla kontrollampornas gemensamma pluskabel!
Om nämnda pluskabel ramlar av leter sig returströmmen från blinkkontrollampan andra vägar,
Lättaste sättet att kolla är ju att starta motorn och se så att oljetryckslampan och laddningslampan beter sig som dom skall.
Om det är felkopplat så att det är en minuskabel, jordkabel, kopplad på de tre kontrollampornas gemensamma flatstiftsanslutning, kan du få de mystiska felen du beskriver, då kontrollampan för blinkersens returström letar sig bakvägen över instrumentbelysningen och tänder parkeringsljuset, eller letar sig bakvägen över helljusets blåa kontrollampa påverkar helljuset... Kan låta jätteskumt, men ström beter sig som vatten, om man dämmer upp i ett dike så letar sig vatten andra vägar i flödet.... likadant är det i blodomloppet, då det i sådana här sammanhang bildas åderbrock, variser... Men det är en annan historia 
Jag är ju helt lost när det kommer till detta, men jag vrider på tändningen, har inte fått fart på bromsljusen ännu så tanken är ej monterad i nuläget. Men allt verkar få genom relät!
Slår på tändningen, den vita och röda i hastighetsmätaren blinkar, den i mitten för körrikningsvisare glappar till, tutan går på relät och positionsljus bak, blir bara så förbannat trött!
Nu har jag ägnat hela kvällen åt att felsöka, hittar ingenting.
tyckte att sladden till blinkersspaken såg bränd ut så skalade denna och lindade om kablarna, öppnade även och kollade så att allt såg bra ut i mekanismen vilket det gjorde.
Allt är kopplat som det ska, tar allt i steg nu.
1.vrider på tändningen, blinkersspak står i nolläge
2. relät surrar till och börjar sedan ticka, lamporna i hastighetsmätaren blinkar. Kollade den gemensamma pluskabeln, drog ut och provade, mycket riktigt slocknade oljetryck och laddningslampa men däremot fortsatte blinkerslampan lysa med fast sken.
trycker ner signalhornet, detta ljuder med samma intervall som relät.
3. Drar ut ljuskontakten, parkeringsljuset bak börjar blinka svagt samt skyltbelysningen.
Provade gamla relät, då fungerar allt annat men blinkersen ger enbart fast sken.
slipade alla jordpunkter runt baklampor, jordfläta till batteriet samt rengjorde säkringshållaren om ev nåt skit ledde över strömmen den vägen.
Jag blir inte klok, nån kunnig i Uddevallatrakten här som man kan leja bort skiten till? Överväger att slå sönder biljäveln annars.
Det verkar ju vara ett multifel. Men ett jordfel nånstans kan man ju naturligtvis inte komma ifrån. Vilka jordpunkter har du kollat?
Gör en mental tillbakaspolning, vad har du gjort för arbeten på bilen? Finns det något där som kan ha påverkat elsystemet?
Har du ett kopplingsschema?
Om blinkerskontrollampan fortsätter att lysa när du kopplar loss pluskabeln så letar sig returströmmen genom laddnings-eller oljetryckslampornas glödtrådar mot jord.... Här är något skummt!
Att blinkreläet surrar beror på att det trots avstängda blinkers finns en belastning på utgången, 49a. Det är väl inte så att du hällt i olja eller fett i blinkerspaken? Det gjorde jag en gång och då fick jag liknande fel och sedan kortis. Olja och fett kan leda ström.
Det enda jag ar gjort med bilen är att svetsa golvet, bytt bromsar och framvagn.
den enda elen jag har grejat med är torkarmotor och att byta ut blinkrelät.
var ganska grisigt i mekanismen i spaken igår så jag torkade ur den, blev oförändrat.
Antar att det är något kvarstående från föregående ägare.
De jordpunkter jag har kollat är blinkers och position runt om samt fläta mellan batteri och kaross.
har en kabel jag undrar över i min bil som går från plus på batteriet, draget under förarstolen direkt till en "dosa" (antar att det är något slags relä).
kabeln är svart med gula kabelskor och ser eftermonerad ut. kan det våra något till ebersprächern?
Jag har ett elschema som jag har stirrat mig blind på, att tutan, kontrollampor och bilnkers hänger ihop kan jag ändå se en viss realism i då de går på samma säkring, men att positionsljuset bak jävlas fattar jag inte.. det är om det på något vis blir överslag bak eller på vägen bak? eller om det nya relät är skit? för det funkar ju bättre med det gamla, blinkersen lyser ju inte ens med det nya när allt annat blinkar. mätte bara upp 4v på relät igår med.. förbryllande..
Jag fick byta ut en säkring som bränt med, 16A som gick till ljusknappen och vänster parkeringsljus
Ok.
Vad kabeln under förarsätet är till är ju omöjligt att svara på. Om den nu bara går till någon mystisk dosa och inte vidare kan du ju lika gärna klippa den vid batteriet.
Ebersprechern var ju integrerad i elsystemet och hade vanligtvis inga eftermonterade kablar.
Om din bil är en -65a så har du ju 6 volts elsystem, kolla att det nya blinkreläet inte är till 12 volt, för då kan jag tänka mig att det inte orkar blinka på halva spänningen.
På gamla bilar kan man ju finna glappkontakt orsakad av oxid i lamphållare och andra kontaktpunkter, särskilt där man kan misstänka att det kommit in fukt, typ i strålkasare, baklyktor blinkers etc. Samma sak med dess jordpunkter i karossen.
Om du svetat i golvet så såg du ju naturligtvis till att kabelstammen som går bakåt vid vänster tröskel under mattan inte skadades. På vägen bakåt finns det några skarvar och förgreningar där det kan bli dålig kontakt.
Har du tillgång till ett elektriskt mätinstrument, en multimeter? I såfall kan du ohm-mäta eller "pipa" på blinkspaken och se om då har kontakt mellan ingående kabel och utgående som heter R och L (recht unt links), när du då manövrerar spaken. Du har väl fotomkopplare till hel-/halvljus? Annars finns det två tunare kablar till ljustutan i blinkspaken också.
Du kan ju göra så att du kör ditt kopplingschema i en kopiator, och klipper ut varje funktion ur kopiorna, så kan du följa "en sak i taget" annars ser ju hela schemat ut som ett välbyggt skatbo för den som inte var dag läser sådanan scheman.
Tog du reda på varför säkringen till ljuset mm löste ut? Säkringar suiciderar ju inte så där utan vidare, utan det brukar ju vara en orsak till att dom bränner av, en kortis exempelvis.
Du mätte upp 4 volt vid relät, ett skapligt spänningsfall, men vad har du för spänning över batteriets poler? Kolla så att batteriet är ordentligt laddat!
Jag skulle kunna tänka mig att koppla på en batteriladdare över batteriet och under tiden den jobbar kolla funktionerna i elsystemet.
Blinkersens blinkfrekvens är jo också beroende på blinklampornas sammanlagda belastning, på 6 voltsbilar skall det vara 2 x 18 watt i blinklamporna, mindre belastning så blinkar dom snabbare, eller inte alls, högre belastning så blinkar det långsammare eller bara lyser hela tiden beroende på hur hög belastningen är.
Så att blinkreläet bara vibrerar kan ju också tyda på att en lampa är trasig eller har väldigt dålig kontakt.
Ja det var några ytterligare funderingar....
Ja alltså 2 x 2 x 18 watt, alltså två artonwattare på varje sida. Det är ju alltid två lampor som blinkar samtidigt (kontrollampan skall blinka växelvis med de yttre blinklamporna).
Du hade grejat med vindrutetorkarna, funkar dom som dom skall med självparkeringen och dess kortslutningsbroms som dom skall? för här finns det ytterligare en lurig koppling att göra bort sig på.
Jag har troligtvis hittat felet, jag hade hängt undan kabelstammen under baksätet men tydligen inte tillräckligt så det har smält en del där, de kablar som har blivit påverkade är oljetryck, skyltbelysningen och höger blinkers! Får klippa och skarva lite där. Har tagit foton på denna mystiska låda som jag laddar upp senare.
Bilen stod på laddning när den mättes upp
Känns som lite framsteg idag iaf!
Att säkringen löste ut berodde på att jag kopplat strålkastaren fel, detta är åtgärdat.
Jag ska kolla alla ljuskontakter med, då bilen stått ute obesiktad sedan 2009 lär det ju ha kunnat blivit en del oxid.
Noterat idag är även att blinkerslampan i hastighetsmätaren tänder sig litet i samband med att oljetryck och laddningslampa släcker sig med spaken i nolläge.
Schemat till nya relät

Nytt relä

Där det har "brunnit"

Undersida av "mystisk dosa", den svarta kabeln med gul sko är den som dragits under förarsätet.

Allt i sin helhet, den som jag titulerar som mystisk syns i mitten av bilden.

Lite närmare.
Hoppas att detta kan få lite geniknölar att brinna 
Det som låg under förarstolen är ett dubbelrelä som man vanligtvis använder till extraljus, konstigt ställe att placera det på.
Ditt nya blinkrelä skall kopplas så här:
X till säkringsdosan säkring 1, svart/grön/vit kabel.
L är jord (31 på modernare bilar) möjligen en blå eller brun kabel på ditt fotografi, kolla upp detta, skall vara jordad i karossen.
P eller S heter 49a på modernare bilar, det är utgången, den skall kopplas till ingången på blinkerspaken, även den svart/grön/vit. Även kontrollampans minus skall kopplas hit. Det ser annorlunda ut på kopplingsschemat på fotografiet.
Om du koppar så som det står i det länkade kopplingsschemat så blir det fel, eftersom ditt relä är av en modernare typ.
Om du kopplar så som jag skriver så finns det en större chans att det funkar.
I originalschemat är det utritat ett äldre relä, och på den medskickade lappen är det förklarat hur du skall koppla med varningsblinkers, som du inte har, och då stämmer inte dessa båda schema.
I övrigt kan jag se tre saker till som inte känns original.
En strömbrytare, tryckknapp under radiouttaget. Ett stort svart relä ovanför tankmätaren, var det möjligen detta som låg under förarstolen, det ser likadant ut.
Sedan sitter det ett blankt VW/Boschrelä ovanför radioluckan, kan möjligen vara hel-/halvljusreläet.
Jo en grej till, det ligger en hängsäkring (svart cylindrisk behållare) till vänster om säkringsdosan, det ser ut som om denna är strömförsörjningen till det stora svarta reläet.
Tryckknappen är en startknapp, Det stora svarta är den som sladden under förarstolen går till, hängsäkringen är kopplad till ebersprächern vad jag kunde se på dragningen förut. Kan dock inte sätta fingret på vad dubbelrelät är till i detta fallet. vet inte vart kablarna går.
Tryckknappen är en startknapp, Det stora svarta är den som sladden under förarstolen går till, hängsäkringen är kopplad till ebersprächern vad jag kunde se på dragningen förut. Kan dock inte sätta fingret på vad dubbelrelät är till i detta fallet. vet inte vart kablarna går.
Jaha, jag missuppfattade dig, men ok, kolla var som båda röda kablarna från anslurningarna 87 och 87 går någonstans, det utgående kablar, den svarta som ligger under sätet är ingången och kommer från batteriet, dom andra är för manöverströmmen. Men kolla var de röda tar vägen så kanske du kan lista ut vad det är för dubbelrelä.
Ebessprakrana brukar ju vara anslutna till någon ordinarie säkring, så det är nog någon som varit inne och kopplat på egen hand i det elsystemet, men om det funkar med ebern så låt det vara som det är och se till att få blinkersen och ljuset att funka i första hand.
Nu fryser snart helvetet till is här..
Hängsäkringen gick till ebersprächern, kopplade ur den jäveln för det hängde ner en lampa i röret som blixtrade till och brände en 16 A säkring.
När jag skruvade fast lyktorna i skärmarna var de först helt plötsligt livlösa och den lilla grå till 31 vid parkeringsljuset blev kokhet och brände av igen, dock bara efter att jag skruvat fast lamporna.
Men nu har även baklamporna dött och 2 säkringar till har bränt.. Jag blir inte klok på denna skiten!
Dessutom har framlamporna också börjat ge ett svagt blinkande sken.
Vad tusan ska jag ta mig till?! Fläcker snart varenda kabel och drar nytt överallt.. Orkar inte mer 
Vi tar det från början.
Lampan i röret på ebern är antagligen glödstiftet som skall tända bränsleblandningen, javisst den drar massvis med ström, och blir varm. I nuläget är det bra att du kopplat ur denna, då kan ju den inte ställa till mer el-ände.
Allting som heter 31 är minus, jord. Om du lägger på en osäkrad spänning på en klen jordkabel så brinner den av på det tunnaste stället. Man kan vända lamphållarna fel i insatsen och då kan kontaktblecket till p-ljuslampan ligga mot godset i reflektorn och orsaka en kortis.
Att säkringarna löser ut beror ju på att du har en (eller flera) kortslutningar, någonstans.
Just i baklyktor och i blinkers kan det bli så att den isolerade "ploppen" i mitten av lamphållaren ligger emot godset, eftersom den lilla isolerande plattan gått sönder, eller att spiralfjädern i lamphållaren ballat ur.
När blinkar framlyktorna? När du aktiverat blinkersen? När då slagit på ljuset? Eller vad?
Ett tips kan vara att koppla bort allt som inte ser ut att vara original, sedan kolla över alla anslutningar och se så du inte har kortslutning nånstans, börja med strålkastarna fram, kolla även att alla anslutningar och fjädertungor i säkringsdosan sitter där som skall och inte har kontakt med plåten runtomkring.
Jag har kontrollerat så att blecket ligger mot p-ljuslampan som för övrigt inte heller fungerar, skrapade upp en ny jord till kabeln som sitter skruvad i karossen.
Jag får skruva ner bak och kika igen, känns ju som att det måste vara något spök bak med eftersom att även skyltbelysningen blinkar.
Framlyktorna blinkar när tändningen är på, de började göra det efter att jag skruvat fast dessa i skärmarna, den tjocka skruven som håller sargen i botten.
De andra blinkande förbrukarna är positionsljus bak, båda sidor, skyltbelysning, varningslampor i hastighetsmätaren, när jag vrider blinkersspaken åt något håll blinkar enbart indikationen i hastighetsmätaren, tillsammans med resten sedan tidigare.
Vad jag dessutom upptäckte igår var att tutan fungerade felfritt efter att säkringarna hade bränt, och med denna nedtryckt slocknade varningslamporna i hastighetsmätaren.
När man först slår på tändningen tickar relät ganska fort för att nästan omgående gå ner i takt.
Det dubbelrelät går till helljuset, men jag tycker att det är en jävligt stor härva jämfört med vad originalschemat säger att det ska vara.
Kan man få tag i fungerande originalrelän nånstans? Kanske låter helt förvridet men känner nästan som att det vore lättare att koppla ur och dra allt igen och till
rätt numrering och kolla över allt på vägen på de inblandade förbrukarna.
rev av massa ärj från lamporna till varnings och blinkerslamporna igår, i själva insatsen hade jag en rund fil, vågade inte riva så mycket eftersom jag inte såg om jag skulle skada nåt. Lite nytta gjorde det då lamporna blinkade ännu starkare med detta ingrepp..
Jag har skrivit det förut, men en kabel skall du kolla ordentligt, mät gärna på den också.
Det är kabeln från kontrollampornas gemensamma anslutning, den sitter "klockan 6" på hastighetsmätarhusets baksida. Denna kabel är svart(!) och skall vara kopplad till plus, säkring nummer 1! Många tror att detta är en jordkabel eftersom den är svart och går till höljet på de tre kontrollamporna, men som sagt, det är helt jättefel just här.
Mät! Du skall ha + 6 volt (gärna litet mer) här!
Kontrollamporna jordas sedan på annat vis, oljetryckslampan jordas i givaren då trycket är för lågt. Laddningslampan i laddreläet då laddning inte finns, och blinkersen (litet krångligt) i en de båda lampor som för tillfället inte blinkar.
Många mystiska fel och kortslutningar kan uppstå om just denna kabel är felkopplad, inte kopplad alls, eller om den är jordad.
Tutan är kopplad så att den alltid har plus över säkringsdosan när tändningen är på. Även denna är ansluten till säkring nummer 1!!! Detta med en gul/svart kabel.
För att få tutan att göra det den är avsedd att göra, tuta, så jordar men den via en röd kabel, denna röda är ansluten till tutringen i rattcentrum, som jordar kabeln mot rattstången då du trycer på tutknappen/tutringen (på mer korrekt bilsvenska, signalring resp. signalknapp). Även här kan man begå misstag när man kopplar själv utan insikt i vad man gör, en röd kabel mot minus... Och som sagt en minusmanövrerad tuta. Vanligtvis manövrerar man ju elektriska grejer på plussidan, men alltså inte tutan, och det finns en logisk förklaring till det.
Att man valt minusmanövrering till tutan beror på att man vill ha så få kablar som möjligt i rattstången, samt att en kortslutning inuti rattstångsröret med en pluskabel hade inneburit en kabelbrand.
Men kolla nu nästa gång den svarta kabeln som försörjer kontrollamporna med plus, prio 1 just nu!
Tack åter igen för svar! Jag har kollat denna svarta sladd en gång tidigare men får kolla den igen då. Kanske rent av tar bort den och drar en ny kabel dit.
Då kan man ju änna utesluta det sen, kollar jorden till lampkopparna fram och bak igen med så allt står rätt till. Får bli en tur på långfredag, nu kallar jobbet!
Återkommer, tills dess, glad påsk!
Du skriver också att det är en och annan lampa som blinkar, som då inte tillhör körriktningsvisarna... och så skall det ju inte vara.
Här kan man ju då misstänka att blinkreläet är felkopplat.
Jag har ju skrivit det förut, men kan skriva det igen...
Det skall komma en inkommande ledning till 49 på blinkreläet från säkring nummer 1.
Sedan finns det en utgående anslutning den heter 49a, denna skall gå upp till blinkersspaken på rattstången. Från 49a skall det också gå en tunnare kabel, blå, till blinkersens kontrollampa.
I original är dessa båda kablar svart/vit/gröna, följ dessa och se till att ingenetingen annat är anslutet till blinkreäet eller till blinkerspaken!
Vad jag skulle kunna misstänka, om du även har avbländningen, eller "hel-/halvljusomkopplaren" i blinkersspaken, att det där finns en överledning så att blinkpulsen från blinkreläet fortplantar sig genom nån felaktig kontakttunga i blinkers och hel-/halvljusomkopplaren... men då skulle ju så väl blinkrelä som hel-/halvljusreläet föra en del oväsen i form av ett rytmiskt klickande ljud.
Du själv länkade ju längre upp i denna tråd till några utmärkta sidor med elscheman, skriv ut dessa, tag med till bilen, och orientera dig men schemat som karta i bilens elsystem, då borde du finna det som är fel.
Istället för kompass kan du ju ha en voltmeter
.
Jag har avbländningen på en trampswitch men jag kom att tänka å att jag aldrig skruvade fast den i golvet igen efter att jag hade monterat mattan så den går väl miste om jord där?
Ska kolla över alla tipsen imorgon och har skrivit ut ett extra kopplingsschema!
Nu jävlar, fick ner bilen på nya däck med vita sidor igår, ligger så gott! Kliar i fingrarna på mig att få den besiktad och körbar nu.


Snygg bil! Tyken attityd!
Fotomkopplaren behöver ingen jordförbindelse, men det är ju bra om den sitter fast, då den kanske annars kan komma i kläm bakom broms- eller kopplingspedalen.
Fotomkopplaren har tre anslutningar, 56 är ingången, kommer från strömställaren till ljuset.
56a är utgång till helljuset, 56b är till halvljuset. Båda dessa skall sedan passera var sin säkring innan de fortsätter ut till strålkastarna.
