Hur många lampor sitter det i hastighetsmätaren för bakgrundsbelysningen, och är det samma sorts lampor på alla årsmodeller av bubblans h-mätare?
2 st 12V 4W Ba7s, om det är -68 och uppåt, annars 6V 4W.
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
2 st 12V 4W Ba7s, om det är -68 och uppåt, annars 6V 4W.
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
Tackar så mycket för svaret!.
Måste få flika in här, jag har då bara sett 2w lampor med Ba7s sockel, ska det finnas 4w också?
Måste få flika in här, jag har då bara sett 2w lampor med Ba7s sockel, ska det finnas 4w också?
Mmm..Du har rätt Hasse, det ska vara 2W..tänkte nog på en annan lampa när jag skrev 
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
Okej, jag tänkte bara om det finns 4w så byter jag på en gång för att få lite bättre belysning 
Tror faktiskt att det finns, men inte på alla ställen..
Pröva ELFA, de har nog..
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
Finns i led med dock står inte vad för watt.
Elfa kan kanske ha. Nu har jag beställt färgade diodlampor från annat håll men det finns inga uppgifter på watt eller nåt så man vet hur starka dom är 
LED lamporna redovisas inte i watt såvida det inte är high intensity LED.
LED redovisas i lumen, ett mått på ljusflödet i förhållande till ett stearinljus. Problemen med de flesta ledlampor till instrument och liknande är att ljuset inte sprids åt sidan som på en glödlampa.
Inte förrän Du kommer upp i sockel Ba11 eller Ba 15 där det finns plats att sätta flera dioder i en matris som lyser åt alla håll.
Du får väl se hur det lyser när Du testar.
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
LED lamporna redovisas inte i watt såvida det inte är high intensity LED.
LED redovisas i lumen, ett mått på ljusflödet i förhållande till ett stearinljus. Problemen med de flesta ledlampor till instrument och liknande är att ljuset inte sprids åt sidan som på en glödlampa.
Inte förrän Du kommer upp i sockel Ba11 eller Ba 15 där det finns plats att sätta flera dioder i en matris som lyser åt alla håll.
Du får väl se hur det lyser när Du testar.
jag menade ju att dom brukar skriva vad det motsvarar i för watt och angående instrumentpanel med led lampor, är det bara i bubblan det blir dåligt? Tänkte många byter ju ut mot led lampor.
Hur gick det med LED lamporna? Det bör bli problem med att dimma dem tänker jag.. sen var det ju det där med ljusspridningen?
T1 1302 -71
14 2013-01-11 14:53:26 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-01-11 14:54:15)
På mercan bytte jag till led och det spred sig bra och tycker inte alls att det blända något.
Sen att dimma ner gick lika fint som original i stort sett
På mercan bytte jag till led och det spred sig bra och tycker inte alls att det blända något.
Sen att dimma ner gick lika fint som original i stort sett
Lite dyrare bilar brukar ha plexiskivor i instrumentet, så att ljuset sprids via dessa från lampan som sticker in i skivan.
På bubblan är det simplast tänkbara, lampan svävar fritt i lamphuset så det krävs lite drag för att få samma ljus där.
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
Ja lamporna jag beställde var så kallad "Kinaskit"
Funkade som kyss mej någonstans så det blev vanliga glödisar 
När det gäller kontrollamporna så skall det egentligen vara 4w Ba7s till laddningskontrollampan, men jag vet att det funkar med 2 watts också.
Sätt inte in en lysdiod utan vidare till laddningskontrollampan, det krävs att det kan flyta en ström bakvägen genom lampans glödtråd för att laddningen skall komma igång, gäller både växelströms och likströmsgenerator.
Men nu var det ju belysningen...
Var får man tag i lamphållaren till lampan i hastighetsmätaren? (Har en Typ3 -72)
Nytillverkas den? Hittade begagnat på ebay...
VW 1600 TL fastback -72
Svarar själv: mekonomen och elfa har lamphållaren 
VW 1600 TL fastback -72
Led-lampor i all ära... Men det funkar inte alltid med dessa.
Nu pratar vi ju om instrumentbelysningen, och då är led eller lysdiodslampor inga problem, egentligen. Visserligen är ju dessa lampor spridningsvinkel smalare än glödlampornas, ljusetvidden kan bli annorlunda jfr. med glödisar...
MEN... När jag ändå byter till ledlapor så passar jag på att klämma in led i kontrollampornas socklar också..... Här kommer det inte att funka av två anledingar, eller av "två och en halv anledning"
1. Oljetryck-, blinkers- och laddningslaman är "plusjordade" hos vw. Det vill säga att dessa tre lampor får gemensamt spänningsmatning via tändningslåset i sin sockel! "Pluppen" i mitten är ansluten till oljetrycksgivaren, 49a på blinkreläet eller till laddningsrelä/ fältspole i generatorn och jordas vid behov genom dessa. Led-lampor är ju halvledare och måste matas med + från rätt håll för att kunna lysa, alltså "plus i ploppen". Glödlampor lyser ju lika bra hur du än kopplar dem.
2. Om nu det hade funkat att polvända en led i laddningslampan så hade det inte funkat iallafall, för det krävs (iallafall på bilar med växelströmsgenerator) att det flyter en ström genom lampan för att förmagnetisera fältspolen i generatorn, annars blir det ingen laddning då generatorn börjar snurra.
Här skall det egentligen vara en 4 wattslampa (jo det finns sådana!) men erfarenhetsmässigt vet jag att det funkar med 2 wattare. Lysdioder drar mindre ström än en 2 watts glödlampa och släpper dessutom inte igenom strömmen bakvägen varför det inte funkar med led här, så som det vanligtvis är kopplat. Men man kan fixa det ändå, med ett motstånd eller en reläspole, och låta reläets kontakte styra exempelvis automatiskt halvjus, som bara är tränt när generatorn laddar....
Jo en sak till...
2,5 Reostaten, dimmern, till instrumentbelysningen, den kräver också att det är en viss belastning i lamporna för att funka, lysdioderna drar för litet ström för att reostaten (= trådlindat variabelt motstånd) skall kunna minska strömmen.
Men inte ens med en elektronisk spänningsreglering kan man i allmänhet minska ljussyrkan hos lysdioder (undantag finns) lysdioder lyser nästan digitalt... Antingen lyser dom eller så är dom släckta... nja, nästan iallafall, men du får inte lika stor skillnad i ljussyrka som hos en gammaldags glödlampa.
