1

Hallå i stugorna!

Ska försöka få till ett byte till 5/205 trummor på min typ1 69 med skivor fram.
Någon som har gjort detta, eller har kunskap om hur och vilka delar som behövs?

Tacksam för all info  ICQ/ab

2

Jo, jag gjorde detta på min bil (framvagn)

Skaffa spindlar, sköldar och trummor ifrån en 66-67:a med fembult, dessutom styrstag som har inte samma P-ändar

3 Senaste redigerad av Löf (2015-03-20 19:28:43)

Bak borde du kunna använda dom här:
csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/front/shop_m … 0&all=

Buy the ticket, take the ride... - HST

4

Tror jag fått ihop så jag klarar mig för framvagnen. Delar från någon annan modell i bak som är bolt-on?

5

Köp spacersats från paruzzi få funkar standard widefive trummor bak. Kitet innefattar 4mm innerspacer mellan lagerhylsa å trumma samt spacer mellan trumma å kronmutter.
Fördelen är att detta kostar en spottstyver jämfört med konverteringstrummor

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

6

På din -69 har du långa axlar och lång splines och då finns inga originaltrummor med 205/5 som passar bolt on.

>66 - kort axel kort splines.
-67 -  lång axel kort splines
<68 - lång axel lång splines

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7 Senaste redigerad av Hebster52 (2015-03-22 16:43:49)

Läs mitt inlägg….

Exakt samma som mitt föregående inlägg gäller både sena pendelaxel och IRS då man vill billigt få widefive bak..

Edit. Det är som sagt dessa sena bredare trummorna man ska ha.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/The%2066/2014-06-07%2016.48.21.jpg

EDit 2: Å ser ut såhär med yttre spacern på plats.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/20150122_133240.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

8

Citerar mej själv från ett inlägg i "Vad köpte du till din luftkylda vw"

Hebster52 skrev:

Såhär:

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/20150122_132953.jpg
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/20150122_133240.jpg

ICQ/ag

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

9

Hebster,

Stort tack för hjälpen, exakt den info som jag sökte ICQ/ab
Blir till att handla den där satsen, och sena/breda trummor.
Är det typ3 som har dessa bredare trummor? Eller är jag ute och cyklar? ICQ/ad

10 Senaste redigerad av Hebster52 (2015-03-23 07:54:29)

Dom trummorna sitter åtminstone på 63-67 bubblor. Vet inte exakt när dom ändrade men äldre baktrummorna är ju släta medan dessa har "blomformade" förstärkningar. ICQ/ab

Edit: enl: http://www.vwtyp1.com/teknik/arsmodeller.htm kom "formgjutna" trummorna 66... I så fall är det 66-67. Men dom säljs numera som 57-67 trummor.

http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … up=01&

http://www.paruzzi.com/images/mega1285.jpg

Edit 2:
Och här är konverterings satsen du behöver:
http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … up=01&

http://www.paruzzi.com/images/mega1412.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

11

Kan man använda någon av de trummorna på en Typ3 irs om man skulle vilja konvertera till 5 bult ?

12 Senaste redigerad av Hebster52 (2015-03-23 19:27:49)

Jo. Typ-3 stora Widefive är bolt-on på axlarna utan spacers mm. men då måste man byta rubbet… Sköldar, cylindrar, skor osv. osv.

Här ser du skillnaden mellan bubbla trummornas diameter jämfört med typ-3 widefive trummorna. Har ett set som ska på Hebstern när den nångång blir klar. Den har en -74 låda med långa axlar.
Dessutom finns inga såna trummor hos återförsäljarna mer… Så det är inte så mycke lättare att hitta..

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2209.JPG

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

13

Ok , Passar inte någon av 181ans 5 bultade baktrummor som de har på csp på typ 3 irsen ? eller har dom grövre axlar ?