1

Håller på att ta motorn ur en bay DH 73:a. En 1600cc

Visst är det en bult bakom startmotorn sett underifrån? Det är ju helt omöjligt att se.
Och hur kommer man åt den?

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

2

Startmotorn sitter ju med 2 bultar, en kort och en lång på "översidan" av startmotorn som går igenom växellådan och bultar fast motorn. Sjukt jobbigt att komma åt men bort med fälgen iallafall och kryp in. Brukar använda en vanlig ringnyckel och sen någon polare som skruvar loss muttern från motorutrymmet! Jobbigt att göra själv fast det går!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

3

Hellberg skrev:

Startmotorn sitter ju med 2 bultar, en kort och en lång på "översidan" av startmotorn som går igenom växellådan och bultar fast motorn. Sjukt jobbigt att komma åt men bort med fälgen iallafall och kryp in. Brukar använda en vanlig ringnyckel och sen någon polare som skruvar loss muttern från motorutrymmet! Jobbigt att göra själv fast det går!

Aha... Jag ska alltså lossa den från motorutrymmet!

Hmmm, det blir alltså nånstans bakom fläktkåpan muttern ska finnas. Den ser man inte då?
Typ känna sig fram...ok...

Tackar!

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

4

Jag brukar stå vid höger bakskärmar och lysa in bakom fläktkåpan, då ser du muttrarna! För att skruva bort dom så är det smidigast att känna sig fram! Svårt att se vad man gör där bakom..

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

5

Sen känns armarna 15 cm för korta när man ska flänga ur en liten 1600 ur ett alldeles för djupt motorrum som det blir i en sen bay. Har man sen en kofångare att slåss med också, så är ens dag förstörd.  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6

Ta ner motor och låda samtidigt.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

Mogge skrev:

Ta ner motor och låda samtidigt.

Hur gör man det på en 72-> bay?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

8

Var inget problem med D-bulten. Tog väl 10 min om man är två. En som håller ett finger på bultskallen å en som har en 17mm ringnyckel bakom fläktkåpan.

Tar man bort höger bakhjul och drar ut motorn där behöver man inte hissa bakdelen så högt heller.

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a