1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2015-03-20 11:46:10)

Jag vill ha pilar på bd 51 12v konverterad och undrar. Kör idag med vanlig blinkers.

har ett par fungerande 6v pilar liggande i någon låda. Är det värt besväret med motstånd, 12v lampor på en 6v pil och att (har testat) de blir ganska varma...

eller är det bättre att köpa 12v repropilar. De kostar i Sverige 2x1.500kr kan vara värt. Eller om någon har och vill sälja.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Vad är det som blir varmt i pilarna, lampan eller elektromagneten som fäller ut pilen?
Erkänner att jag aldrig mekat med pilar, men gissningsvis så innehåller själva elektromagneten dubbet så mycket koppartråd i en 12 volts pil jämfört med en för 6 volt... Det rör sig om en lackerad tunn koppartråd, som fins att köpa i elektronikaffärerna, med hjälp av en skruvdragare kan man ju linda om befintliga spolar i elektromageneterna, men det är ett himla jobbigt jobb och det är ju inte säkert att det finns fysisk plats för mer tråd.

Mitt tips är annars detta:
Mät hur många ohm dina nuvarande spolar i elektromagneterna är på.
Med hjälp av ohms lag räknar du ut hur stort motstånd du behöver, enbart för att fälla ut pilen.
Du behver också veta hur mycket ström spolen drar vid 6 volt. Det kanske är enklare att exprimentera med olika motstånd, kanske ett varierbart motstånd.
Sedan isolerar du lamhållaren från resten av pilen och matar lampan direkt med 12 volt, en modern ljusstark led-lampa kanske får plats? (den blir inte varm).

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Bra fundering, jag kommer att ha samma fundering när jag ska igång med 56:an som ska bli 12V. Som jag förstått det är det lampan som måste bytas men hålla samma låga watt som 6V lampan för att inte bli för varm, värmen smälter plasten har jag hört. Om det nu finns LED som kan ersätta är det ju underbart. Sedan trodde jag elektromagneten skulle palla utan att ändras men fakta är alltid bättre än gissningar ICQ/ab

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

4

Jag har just 12v konverterat min 58a och till pilarna 6v köpte jag ett effektmotstånd på Elfa 0.68ohm. Seriekopplat på ingående + till blinkspaken.
Pilarna slår ut fint lyser bra och spolen blir normalt varm.
Motståndet monterade jag på en aluvinkel för att få lite kylning.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

5

Ja just d glödlampan i pilen och pilindikatorn i instrumentet behålls 6v eftersom när pilen är fullt utfälld sluts en krets som matar indikator och pillampan.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

6

Det är väl spollampor i pilarna?
Spollampor med lysdioder är tjockare än de med glödtråd, dessutom Lyser dom bara åt ena hållet, så det kanske ändå inte var en jättebra lösning.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7 Senaste redigerad av luftgekühlt (2015-03-20 18:20:35)

Torpa skrev:

Jag har just 12v konverterat min 58a och till pilarna 6v köpte jag ett effektmotstånd på Elfa 0.68ohm. Seriekopplat på ingående + till blinkspaken.
Pilarna slår ut fint lyser bra och spolen blir normalt varm.
Motståndet monterade jag på en aluvinkel för att få lite kylning.

Tack alla för svaren.

Torpa: du säger normal varm, är det som man kan ta på den eller varmare? När jag testade mina tyckte jag det var för varmt fast man kan hålla i den. Har ringt runt idag och tydligen kan det bli problem om man typ skulle åka motorväg och glömma de på i över en halv timme eller mer.

Ringde också till två firmor som säljer repro 12 v och de blir lika varma som og. Spolen blir matad med el hela tiden så länge armen är uppe.
De erkände att det är ett problem.

Så du behöll 6v lampan och det går bra?. Intressant, hade tänkt byta till en 12v lampa men provar med 6v då.

Iaf använder jag mina befintliga 6v pilar slipper köpa nya repro. Tackar för all info.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8

Efter 5min med pilen uppe var spolen strax över (ljummen varm om nu det är ett mått) men absolut inga problem att lägga handen på med kraft.
Effektmotståndet blev varmare än spolen, uppskattat 50-60 grader gick att ta på men ej behagligt.
Ja 6v lamporna i indikeringen i instrumenthuset och i pilen måste du behålla 6v.
När pilarna fälls ut så åker det ut en pigg ur centrumet på spolen som kontaktar spollampan i pilen och indikeringslampan.
Jag provade motstånd på 1,2 ohm men då blev pilen tröttare jag har dock bara testat detta med 12v batteri inkopplat då jag ej fått i motorn, spänningen kommer ju att öka något sen när generatorn laddar 13-14v ca men tror inte det ska vara några problem.
Det är bättre fart på pilarna än när de var matade med original 6v.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

9

Istället för effektmotstånd kan man ju använda en spänningsstabilisator, 12 volt in och 6 volt ut, jag tänker nu inte på en "Mascot" utan på en liten elektronisk krets bestående av endast en effekttransistor, ett motstånd och en zenerdiod, men man dår ju ändå kyla bort en del av den inmatade effekten, ävensom denna är effektivare än effektmotstånd. Med litet klurighet kan man undkomma med endsat en sådan, om den kopplas innan blinkerspaken (vilket även gäller effektmotståndet...).

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

enklast är väl ett 6v batteri som bara driver pil-kretsen.
Motstånd o så finns ju risken för varmgång och brand
om det vill sig illa

11 Senaste redigerad av luftgekühlt (2015-03-21 09:00:27)

Björn J. skrev:

Istället för effektmotstånd kan man ju använda en spänningsstabilisator, 12 volt in och 6 volt ut, jag tänker nu inte på en "Mascot" utan på en liten elektronisk krets bestående av endast en effekttransistor, ett motstånd och en zenerdiod, men man dår ju ändå kyla bort en del av den inmatade effekten, ävensom denna är effektivare än effektmotstånd. Med litet klurighet kan man undkomma med endsat en sådan, om den kopplas innan blinkerspaken (vilket även gäller effektmotståndet...).

Björn J. Är denna spänningsstabilisator/elektroniska kretsen något som kan köpas färdigt? Vill gärna testa den så om du kunde länka.
Är det någon parameter/strömstyrka/klass den ska besitta motsvarande att effektmotståndet ska vara på 0,68ohm?
När du säger 'effektivare än effektmotstånd' är det värmeavledning du tänker på eller vad?

Annars tycker jag att en High Power Resistor som nämns i denna tråd kan vara 1 alternativ
http://sw-em.com/Vintage_Volvo_6V_to12V_conversion.htm

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

12

Jag använde motstånd från Elfa, hade planer på ett 12/6V batteri å använda 2 elsystem ett tag, men motstånd är billigare..  ICQ/ab
http://www.antiqueautobattery.com/accessories.html

13

car_l skrev:

Jag använde motstånd från Elfa, hade planer på ett 12/6V batteri å använda 2 elsystem ett tag, men motstånd är billigare..  ICQ/ab
http://www.antiqueautobattery.com/accessories.html

till pilar eller annat? om d var till pilar, vilket motstånd använde du?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

14 Senaste redigerad av Torpa (2015-03-21 13:23:55)

Jag använde ett trådlindat motstånd från Elfa.
Sen finns det en regulator en färdig krets från Kjell o co.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20096

http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt … tor-p87896

Känns mer osäkert att blanda in dubbla elsystem 6/12.
Värmen i motstånden ser inte jag som nåt bekymmer alls, montera det på en aluplatta som extra kylhjälp.
såna här trådlindade motstånd har vi i en del elskåp på jobbet o där står de med spänning på sig dygnet runt år efter år.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

15

Luftgekült:
Jag hade nog själ lödat igop en krets med en effekttransistor som heter LM2575 (tror jag) eller liknande med en zenerdiod vars värde bestämmer utspäningen, men det finns färdiga reglerbara spänningsomvandlare att köpa på exempelvis Conrads, jag har en sådan till vindrutetorkarnas motor.
Effektmotstånd:
Vidare är det förbrukarens strömförbrukning som bestämmer värdet på ett effektmotståndet. Man frestas ju att använda ett effektmotstånd som VW Classic kallar för "spänningsomvandlare" som är på 4 ohm och tål 50 W, men det är tydligen mer lagom för torkarmotorn, både i resistans som i effekt. Pilarna drag nog betydligt mindre ström och behöver därför mer resistans och klarar sig kanske med ett motstånd på lägre effekt.
Men som sagt var, man får mäta hur mycket ström en pil drar vid 6 volt (använd ficklampsbatterier) och räkna ut enligt ohms lag, alltså R=U dividerat med I. U är spänningen, 12 V, I är strömmen, gissningsvis 0,5 ampere, det blir 24 ohm. Nu är jag visserligen jättetrött i huvudet, men jag tror jag tänkte rätt. Möjligen finns det något lättare sätt att räkna ut detta.
Kanske den drar en hel ampere med lampan (det låter sannolikt) då blir ju motståndet på 12 ohm, och lampa plus spole förbrukar kanske tillsammans 10 watt, så då räcker det med ett 10 w motstånd.
Nu brukar jag exprimentera vid arbetsbordet hemma, och hade då använt en potentiometer, alltså varierbart motstånd, eller så hade jag provat med att koppla en 6, eller 12 volts glödlampa i serie med pilen, dessa funkar på samma sätt som effektmotstånd om de kopplas i serie, jag hade börjat att prova med en 12 volts blinkerslampa på 21 W, och haft en voltmeter inkopplad vid spolen på pilen, om spännigen hade överskridit 7 volt hade jag avbrutit. Om den understiger 6 volt hade jag tagit en svagare lampa.....

Jo det blir en del onödig förlustvärme i ett motstånd, elektroniska kretsar är effektivare, men nu spelar detta ingen roll, alltså om du gör om batteriet/generatorns energi till värme. Du använder ju bara pilarna en kort stund då du skall svänga, och du har ju igång motorn då, så generatorn laddar ändå. Värre hade det varit med någon förbrukare som skall vara igång en längre stund, och kanske dessutom när bilen är parkerad.

Men välj inga citroënlösningar, gör det enklaste, effektmotstånd eller en annan lampa i serie.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

16

Jag håller med björn j, gör det enkla o löd dit ett motstånd på ingående kabel till blinkspaken då räcker det med ett motstånd.
Köp 1st 0,68 och ett 1ohms motstånd (50kr st) och testa mät vilket som funkar bäst när motorn är igång och generatorn laddar.
Många kör med en glödlampa kopplad i serie men det tycker jag själv känns lite bonnmeck över + att lampan blir mycket varmare än ett motstånd.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

17

Montera effektresistorn mot karosseriplåten så har du nog yta så det räcker att leda bort värmen.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

18

Svwerker skrev:

Montera effektresistorn mot karosseriplåten så har du nog yta så det räcker att leda bort värmen.  Default/lol

Vi är ju annars vana vid luftkylt... ICQ/ab
Första (och enda) gången jag fixade 12 volt i en gammal bubbla hade jag ett keramiskt motstånd till torkarmotorn, jag monterde det med ett överfall av en aluminiumbit och två M4 skruvar i plåten framför askkoppen, jag vet att jag regniga dagar kunde känna att det blev litet varamare där... Nästa bil blev en 1302 som redan hade 12 V..... Men det är en helt annan historia....

Om man vill lyxa till det ytterligare så klämmar man in litet kiselfett mellan motståndet och karossen, kletigt värre, men det leder bort värmen bra!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

19

Återvinnings varianten är att slakta en gammal pil som är bortom räddning. Lirka ur spolen och koppla den i serie med inkommande ledning till blinkersspaken.
Klart.