Luftgekült:
Jag hade nog själ lödat igop en krets med en effekttransistor som heter LM2575 (tror jag) eller liknande med en zenerdiod vars värde bestämmer utspäningen, men det finns färdiga reglerbara spänningsomvandlare att köpa på exempelvis Conrads, jag har en sådan till vindrutetorkarnas motor.
Effektmotstånd:
Vidare är det förbrukarens strömförbrukning som bestämmer värdet på ett effektmotståndet. Man frestas ju att använda ett effektmotstånd som VW Classic kallar för "spänningsomvandlare" som är på 4 ohm och tål 50 W, men det är tydligen mer lagom för torkarmotorn, både i resistans som i effekt. Pilarna drag nog betydligt mindre ström och behöver därför mer resistans och klarar sig kanske med ett motstånd på lägre effekt.
Men som sagt var, man får mäta hur mycket ström en pil drar vid 6 volt (använd ficklampsbatterier) och räkna ut enligt ohms lag, alltså R=U dividerat med I. U är spänningen, 12 V, I är strömmen, gissningsvis 0,5 ampere, det blir 24 ohm. Nu är jag visserligen jättetrött i huvudet, men jag tror jag tänkte rätt. Möjligen finns det något lättare sätt att räkna ut detta.
Kanske den drar en hel ampere med lampan (det låter sannolikt) då blir ju motståndet på 12 ohm, och lampa plus spole förbrukar kanske tillsammans 10 watt, så då räcker det med ett 10 w motstånd.
Nu brukar jag exprimentera vid arbetsbordet hemma, och hade då använt en potentiometer, alltså varierbart motstånd, eller så hade jag provat med att koppla en 6, eller 12 volts glödlampa i serie med pilen, dessa funkar på samma sätt som effektmotstånd om de kopplas i serie, jag hade börjat att prova med en 12 volts blinkerslampa på 21 W, och haft en voltmeter inkopplad vid spolen på pilen, om spännigen hade överskridit 7 volt hade jag avbrutit. Om den understiger 6 volt hade jag tagit en svagare lampa.....
Jo det blir en del onödig förlustvärme i ett motstånd, elektroniska kretsar är effektivare, men nu spelar detta ingen roll, alltså om du gör om batteriet/generatorns energi till värme. Du använder ju bara pilarna en kort stund då du skall svänga, och du har ju igång motorn då, så generatorn laddar ändå. Värre hade det varit med någon förbrukare som skall vara igång en längre stund, och kanske dessutom när bilen är parkerad.
Men välj inga citroënlösningar, gör det enklaste, effektmotstånd eller en annan lampa i serie.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."