1

Hej, efter några dagars premiärtur så ligger höger skivbroms fram på och blir varm.Tips på var justera eller smörja mottages gärna. ..

2

Ta loss oket , få in smörja under damasken och sen är det bara att trycka ut kolvarna sen pressa ihop igen och upprepa tills det går lätt!
  En skruvtving fungerar rätt bra att trycka in kolvarna med ICQ/ab
  Finns också renoveringssatser att köpa med nya packningar och damasker!

3

Annars om oket går lätt, så kan gamla broms gummislangar bli som en backventil dom svullnar ihop när du trycker på pedalen släpper dom genom vätska då du har högt tryck i ledningen då.. men den lilla gummiringen som sitter runt kolven gör mycket mindre retur tryck...
inte ovanligt fel... det är ju gamla bilar vi har!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Som syxes skriver kan du smörja kolven under damasken, kontrollera att den är hel och att klossarna går fritt och lätt.
Är damasken trasig återkommer problemet.
Tryck ut kolvarna en kolv itaget men inte så den ploppar ut, på motsvarande kolv låter du belägget sitta kvar, tryck ut kolven smörja tryck tillbaka o gör så ett par gånger tills den löper lätt (jämnt)
OBS smörj med bromsvätska vanlig olja, rostlösare är av mineraloljetyp och det tål inte gummidetaljerna de blir som sladdriga svampar då.
Och som michaelt skriver är det vanligt att slangarna ger upp också.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

5

Torpa skrev:

Som syxes skriver kan du smörja kolven under damasken, kontrollera att den är hel och att klossarna går fritt och lätt.
Är damasken trasig återkommer problemet.
Tryck ut kolvarna en kolv itaget men inte så den ploppar ut, på motsvarande kolv låter du belägget sitta kvar, tryck ut kolven smörja tryck tillbaka o gör så ett par gånger tills den löper lätt (jämnt)
OBS smörj med bromsvätska vanlig olja, rostlösare är av mineraloljetyp och det tål inte gummidetaljerna de blir som sladdriga svampar då.
Och som michaelt skriver är det vanligt att slangarna ger upp också.

Får lägga till, inga fingrar emellan om dem nu skulle fara ut av misstag, dem får en jääävligt fart

6

Tack för svaren,kan kolvarna åka för långt ut och ploppa ut som Syxez skrev? Hade tänkt köpa nya tätningar och damasker den sk renoveringssatsen. Vad ska man tänka på? Några tips som kan va bra att tänka på?  Det är Girling ok jag har.

7

Dellorto skrev:

Tack för svaren,kan kolvarna åka för långt ut och ploppa ut som Syxez skrev? Hade tänkt köpa nya tätningar och damasker den sk renoveringssatsen. Vad ska man tänka på? Några tips som kan va bra att tänka på?  Det är Girling ok jag har.

Har du en kompressor så ta loss oket, lägg en trasa emellan typ ihopknycklad så att den stoppar kolvarna från att krocka och gå sönder!
Sätt munstycket mot hålet där man skruvar in bromsröret och blås försiktigt tills dem ploppar ur, sen får du ha lite små och smididiga mejslar eller liknande också tar du ur den gamla packningen, smörjer in den nya med silikonsmörja eller liknande som är för bromsar sen är dt bara att få i dem nya packningarna lite smörja på kolven och sen trycker du i dem för hand så att dem kommer helt rakt!
  Tror att jag fick med allt där! Byt nipplarna när du ändå håller på med!

Kolla förresten så att inte kolvarna är rostiga, då kommer det bara börja krångla igen!
  Tror att du kan slipa ner lite lättare rost med ett fiiiiint sandpapper (vitslip) men slipa då "runt" och inte upp och ner så att säga!

Rätta mig gärna om jag har fel men så gjorde jag ICQ/ab

8

Obs!
Smörjmedlet får INTE vara skadligt för gummi! Smörjer man med olämpligt smörjmedel blir det mera problem.

9

Tack för infon, Ja det verkar som det är lättast att ta bort oket när man ska byta tätningarna.

10

Ska montera nya damasker på kolvarna och vill bara höra med expertisen om det är något speciellt att tänka på när man skruvar isär och delar på ok halvorna? Det verkar krångligt att montera damaskerna utan att dela oket..eller?

11

Du behöver inte dela på oket för att montera nya dammtätningar.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

12

Dellorto skrev:

Ska montera nya damasker på kolvarna och vill bara höra med expertisen om det är något speciellt att tänka på när man skruvar isär och delar på ok halvorna? Det verkar krångligt att montera damaskerna utan att dela oket..eller?

Det ÄR krångligt, men jag har världens sämsta tålamod med sånt och lyckades då det går ICQ/ab

13

År det säkrare att pilla i dem utan att dela oket? Jag menar att om det finns risker att dela oket tex att det inte blir tätt igen för det måste ju va lättare montera i damaskerna med oket delat.

14

Dellorto skrev:

År det säkrare att pilla i dem utan att dela oket? Jag menar att om det finns risker att dela oket tex att det inte blir tätt igen för det måste ju va lättare montera i damaskerna med oket delat.

Skit i det, så krångligt är det inte men det är rätt smidigt om du kan sätta fast dem i ett städ eller sådär  ICQ/ab