1 Senaste redigerad av frånskrottillskryt (2015-03-17 20:05:07)

Tjenare alla trogna Boxerville-surfare. En buss av årsmodell -79 i relativt trött skick har hamnat i händerna på två maskinstudenter från Lunds Tekniska Högskola. Vi heter Oscar och Joakim och vi ska försöka få tid att driva detta projektet framåt vid sidan av studierna. Idén är att få den körklar till sommaren 2015 och i någon mening "klar" till sommaren 2016. Vad det nu innebär. Vi har stött på en del små egenheter med bussen som vi tänker reda ut och försöka få bukt på. Då ingen av oss har någon tidigare erfarenhet av vw-meckande vänder vi oss i god tro till boxerville och hoppas att någon orkar slänga iväg ett par uppmuntrande ord emellanåt ICQ/ab "Jaa detklart" tänker ni och det tackar vi i förhand för! Så vi börjar likt många bra projekttrådar med ett par ord om vart den köptes, vilket skick den är i, vad vi vill uppnå och självfallet en och annan bild under tidens gång.

Bussen inhandlades i Jonstorp i nordvästra Skåne av en kille vid namn Jonas. En trevlig kille och en entusiast av rang. Vi tog den med oss hem till Lund på en biltransport där den nu står parkerad i väntan på lite mindre belastning i skolan. Och vi är snart där. Den upplevs som rostig både på långt och nära håll. Det är väl en brukbar referensram tills bilder kommer upp. Men vi får se vad ni säger.

De små egenheterna vi uppmärksammat hittills är att skjutdörren lossnar när man öppnar den. Den faller liksom av och landar i knät på en. Motorn som sitter i är en gammal volvo-snurra. Har inte kommit åt att kika så vet inte exakt vad det är för en motor. Finns det kanske ett "standard val" för dom som vill få i en vätskekyld spis och väljer motor från dom gamla svenska pansarvagnarna? Det saknas även ett par rutor till bussen. Bakrutan och vänster bak sidoruta efterlyses, så är det någon som vet vart nya kan inhandlas eller vet att det ligger några och samlar damm. Var inte rädda att höra av er! Den är även helt tom i skåpet bakom framsätena så är det någon som sitter inne på smarta snygga lösningar till egentligen vad som helst att ha i skåpet hojta gärna till! Allt från egenbyggda soffor till mer komplett campinginredning är av intresse.

Så för att börja någonstans ska motorn ur och upp till skolan för renovering. Vi ska även se över bromsarna och allt vad det innebär. Samt kolla över styrning och lappa ihop allt av större vikt för att ekipaget ska bli körklart. Sen glida till besiktning, skriva ut en checklista att se över och sedan ta oss an plåtarbeten.

Upplever svårigheter med trådens bildkompatibilitet. Ska se till att få upp ett par bilder så fort jag får det att fungera!

Oscar

2

Köp den här: http://www.bokus.com/cgi-bin/product_se … ion+Manual

Och satsa på studierna i första hand. Det är lätt att ryckas med av VW smittan......

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

3

Man kan ladda upp bilderna på tex forumbilder.se och länka...eller annan sida..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Även om Hane's manualer är Djävulen's verk så är de något bättre än ingentting så köp en.

Eller googla efter vw Bay download

Här finns lite böcker att ladda ner
http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/type2.php
Brukar finnas elschema.

Sen har vi ju YoutubeM, finnns mycket där om man letar lite.
https://www.youtube.com/watch?v=Xs1wdRn336g

Till sist utan blder har det inte hänt :-)

"ljushuvud"

5

Kör hårt, jag hann få ihop 2 bubblor och en buss under min högskoletid:)
Det hela urartade under kandidatarbetet, då polarn som jag gjorde arbetet med också blev biten, så vi renovera varsin bubbla samtidigt som vi gjorde det arbetet:)

6 Senaste redigerad av frånskrottillskryt (2015-03-17 22:20:29)

Huruvida djävulen har scrapbookat fram Haynes alla repböcker återstår att se ICQ/ad men det är precis den här typen av kollektivt intresse som vårt projekt kommer behöva! Det är såklart av högsta intresse att få en tidigare students perspektiv på bilpysslandet ICQ/ab Tackar och bockar för ledning av forumbilderna och resultatet blir således att ett gäng inköpsbilder får avsluta inlägg nummer två.

http://www.forumbilder.se/EAND9/img-6619.JPG

http://www.forumbilder.se/EAND9/img-6626.JPG

http://www.forumbilder.se/EAND9/img-6631.JPG

http://www.forumbilder.se/EAND9/img-6632.JPG

7

Jamen det där kan ju bara bli bra..ska bli kul att följa era vedermödor..vw-febern släpper inte taget om en så lätt,det är bara att hänga med,men som sagt,låt studierna komma först! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

8

Blir nog bra.. bomba forumet med tankat frågor och ideer, när studierna är gjorda, så skall ni säkerligen få många svar.. resten finns ju hela världen till för ICQ/af
rost är till för att lagas.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Det enda som är säkert med Hanes är att det du söker står det inget om, och då menar jag INGET :-).

Inga motorbilder??

"ljushuvud"

10

Det känns som att man bör ta bort det nedre luftintaget för att inte få in grus i motorrummet.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

11 Senaste redigerad av lowang (2015-03-18 09:34:57)

Den här är bra!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=28037
Även om den kanske inte finns kvar går den att köpa här t.ex.
http://www.bentleypublishers.com/volksw … anual.html

Ät gul snö, det kan vara öl.

12

Tack för tips och länkar! Uppskattas att bli petad i rätt riktning ICQ/ab Blir det inte för dåligt väder lyfts motorn förhoppningsvis ur på fredag!

http://www.forumbilder.se/EANG8/img-6624.JPG

Den enda bilden jag hittar på motorrummet.

13

Om ni ändå ska lyfta ur motorn så kanske ni kan lyfta tillbaka en riktig motor sen istället för den där bastardmotorn... ICQ/ad

Buy the ticket, take the ride... - HST

14

Vart i Lund håller ni till? Jag kan kanske komma förbi en dag och kika på bussen ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

15

Sitter i skrivande stund i bussen och googlar på hur man får ut bulten som sitter mellan motor och växellåda vid startmotorn. Försöker få ur motorn men kommer inte alls åt den lilla rackarn. Är det någon som sitter inne på ett smart drag för att lyckas med detta den närmsta timmen hade det varit underbart ICQ/ab tack på förhand!

16

Nio minuter in i den här filmen beskrivs hur man gör med en original snurra.
Men frågan är hur det funkar med Volvosnurrans adapter,

https://www.youtube.com/watch?v=lQPFXhzwtEY

"ljushuvud"

17

Ta ner motor och låda samtidigt och dela på prylarna efteråt.
Lättast alla dagar i veckan.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

18

Det är såklart jättevälkommet att komma och kika på bussen! Jag kan skicka mitt nummer i pm och lite info om vart den står om du finner tid och intresse ICQ/ab Så idag ska vi försöka igen med att få ut den. Vi gör nog som föreslaget att vi tar ner motor och låda tillsammans. Om någon orkar stolpa upp ungefär vilka arbetsmoment detta innebär hade det uppskattats något otroligt! Undrar också speciellt över drivaxlarna och hur troligt det är att vi får ur dessa på en parkeringsplats. Vi håller till i Ulrikedalsområdet i Lund om någon har vägarna förbi och känner för att dela med sig av tidigare erfarenheter ICQ/ab Over and out!

19

Drivknutarna sitter med XZN-skruv (invändig tolvkant) storlek 8. Ser vid en hastig titt ut som Torx eller insex, men det är det alltså inte.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

20

Det här är visserligen skrivet för typ1, så måtten stämmer nog inte, men arbetsmomentet borde vara lika.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/VW%20Misc/axel_0001_zpsg9osxs5m.jpg

Observera vad som står under "Caution" längst ner till vänster  ICQ/ad

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

21

frånskrottillskryt skrev:

! Undrar också speciellt över drivaxlarna och hur troligt det är att vi får ur dessa på en parkeringsplats.!

Just det är provat och går utmärkt ICQ/ab
Det har meckats mycket buss på parkeringsplatser i Lund genom åren.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

22

Tänkte jag skulle skaka liv i våran projekttråd så sakta igen. Vi har nog insett hur mycket tid våra studier faktiskt tar och har fått lägga om våra framtidsutsikter en aning. Men hoppet är ännu med oss och jag tänkte dra en snabb summering av vad som har hänt sedan sist.

Drivaxlar, motor och låda är efter många fula ord nere på backen och upp - puttade till skolans lokaler. Motor och låda är separerade och rivning av motorn har sakteliga börjat. Till våran stora glädje och förvåning har vi märkt att det ser väldigt bra ut i motorn. Cylinderlopp är näst intill blanka och helt repfria. Kolvar ser bra ut också. Ett par ventiler som märkligt nog missfärgats av ytrost men annars inga stora problem. Det hela flyter på i rimlig takt och snart ska allt rengöras och toppen lämnar vi förmodligen ifrån oss för en närmare genomgång. Är det någon som har en skysst kontakt för topplocks renovering av enklare modell får ni gärna hojta. Sen var ju inte våran volvomotor komplett heller. Saknar tillexempel kyl, så råkar det dyka upp ett kyl tillhörande en b23a eller liknande blir vi superglada.

Sen för fortsatt arbete finns ett par funderingar. Främst gäller det rutorna vi saknar. Bakruta och bakersta vänster sidoruta behöver införskaffas. En tanke vi har är att köpa 3 mm plexiglas och skära ut temporära lösningar på detta problem. Ingen som sitter inne på bättre bestämda mått för dessa två rutor eller hur?

Sen är fortfarande kronmuttrarna ett litet huvudbry. Vi har värmt och dratt ganska duktigt i dom utan större framgång. Finns det ett stalltips för hur man hanterar dessa tro?

Avslutar inlägget utan en enda bild och ber givetvis om ursäkt för detta och lovar att återkomma så fort jag har ett par värdiga att ladda upp ICQ/ab

23

Kronmuttrar kan sitta som fan och vill de inte komma loss så spräck dom och montera nya sen.

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

24

Stor muttersmack brukar kunna lossa de mest motsträviga kronmuttrar.
Annars får man ta en LÅNG hävstång, och några tunga kompisar.

Fast klyva funkar ju med.

"ljushuvud"

25

se det så här:

studietiden är en rel. kort period, men den här luftkylda skiten, den verkar vara kronisk . . .  Default/lol

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "