1

Någon som vet något om en typ 1 kam märkt 285°?

2

den enda kam jag hittar med 285 grader är en Autocraft i tre olika versioner. Lyftet ligger på 10.72 och 10.85. Lobe center är 110 eller 106 grader.

3

Tackar för infon Hans! MVH Chanel

4

Sen kan man fundera på om det är total eller 0,050" som är stämplat.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Det är en bra fråga Svwerker,  gillar kammen ganska bra förutom att den dör helt vid 5000 rpm.

6

kan du vara snäll å lägga ut en bild på instansningen (285) så kanske vi kan se vem som har slipat den
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

chanel skrev:

Det är en bra fråga Svwerker,  gillar kammen ganska bra förutom att den dör helt vid 5000 rpm.

Om det beror på kammen så är det varken total eller 0,050" som är 285, det måste vara något annat för är det 285 total borde den dra till över 6000 hur enkelt som helst.
Hur ser motorkombinationen ut? Toppar, ventiler, förgasare, avgas, borr, slag?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8 Senaste redigerad av chanel (2015-03-17 18:50:26)

Kammen sitter i motor jag har i bilen sedan 17 år. Receptet är i övrigt: 1679 standardvev, 041or, lite putsade, enkla hårda fjädrar och dubbla weber 40. Csp pyton avgas.

9 Senaste redigerad av mettis (2015-03-17 23:58:45)

Jag tycker nog oxå att den borde "dra mer än till 5000Rpm!"
Ifjol hade jag en helt std 1600 dubbelportsmotor i Buggyn för testkörning, den gick fint, så jag provade min kamrats IDF 40:or på densamma för lite fininställning och bestyckning. Blev en helt annan motor, drog fint till 5000 istället för 4000 med PICT34:an - alltså helt orörd motor i övrigt !

Så bättre flöde med toppar och kam ska ju flytta upp effekttoppen ytterligare...

(Jag har ju lite erfarenhet av gamla "rallykammar" från 70-talet, ofta var de ju bara märkta 284 eller liknande, slipade i Sverige)

10

Hade sådana misstankar Mettis, ska mäta så den lyfter lika så den inte är på väg ner. Skulle kunna tänka mejl att kammen är närmare 30 år gammal.