50 split skrev:Varför inte göra som alla andra på 2000 talet... Photoshopa??
Jag minns (tror jag) att det för några år sen (knappast mer än tio) var "total" solförmörkelse, så det känns inte så värst unikt med denna företeelse, men jag har nog inte riktigt fattat storheten med detta fenomen...
Kan inte låta bli att ge mig in i diskussionen här nu, trots att själva fenomenet redan är passerat. Förmörkelsen 2003 var inte heller den total i Sverige, däremot ägde den rum 31a maj och mer mitt på dagen, vilket gjorde effekten av den mer tydlig. Men i vissa delar av landet var den alltså mindre än fredagens.
Total förmörkelse äger bara rum i ett smalt band där månens bana skuggar jorden och det tar ungefär tre minuter innan skådespelet är över på den enskilda platsen. Det verkligt häftiga med en total solförmörkelse på jorden är att genom en kosmisk slump är månen exakt 400 ggr mindre än solen, som i sin tur är 400 ggr längre ifrån jorden, vilket ger dem en lika stor skenbar storlek. Tack vare detta kan man under de få minutrar en total förmörkelse äger rum, se solens "corona" (yttre atmosfär) och dess massutkastningar. Hade det inte varit för detta fenomen hade människan inte känt till fenomenet "solstormar" förrän man skickat upp teleskop i rymden, riktade mot och speciellt konstruerade för, just solen. Och det vete sjutton om man hade haft motivationen till om man inte känt til fenoemenet. Dessutom kan man med bra utrustning även se berg och dalar på månens yta i kontur när denne passerar solskivan.
Sen kan man ta del av det material som finns från tidigare totala förmärkelser på mer sydliga breddgrader, så förstår man nog effekten i detta sällsynta naturfenomen. Fåglar slutar sjunga, temperaturen sjunker, står man vid en strand kan man se ljuset ett par kilometer bort, osv... Inte undra på att forntida människor offrade till gudarna och trodde jordens undergång var nära.
Förmörkelsen i fredags syntes ju knappt om man inte tittade rakt mot solen, så det är lite skillnad mot total och partiell förmörkelse. Men jag håler med, ett Vw-motiv med den delvis övertäckta solen i bagrunden skulle vara cool, men förutsättningarna var ju inte de bästa i många delar av landet och de flesta av oss har väl ett jobb att sköta?
Men det är klart, vi går alla igång på olika saker, jag tycker hockey är urtråkigt, men det här intressant, finns säkert någon som tycker tvärt om. 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't