1

Hej,
Har en 1303 -73 som jag tänkt sänka fram med nya fjäderben och nya stötdämpare men behålla original fjäder. Idag sitter det 195/65-15 på Empi 8-spoke som låg på när jag köpte bubblan i somras. Vilka rekommendationer på däckstorlek kan man ha som ser snyggt ut och som blir bra med sänkningsats? Kommer att bli sänkt bak också vad det lider. Idag går mina 195 :or utanför skärmkant så det går väl inte att besiktiga med dessa däck.

2

Ska du sänka så kommer du snart att få problem att däcken tar i skärmarna, t.o.m 145'or tar i med en sänkning på 9 cm.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Ok, men man ser ju många fina sänkta 1303 här på forumet.. kör de med mindre fälgar typ 14 tum eller.. ??? Default/hmm

4

En del kör med lågprofilsdäck och andra lever med problemet. Jag tröttnade på det och byggde smalare spårvidd.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Svwerker skrev:

En del kör med lågprofilsdäck och andra lever med problemet. Jag tröttnade på det och byggde smalare spårvidd.

Vad för bredd och ofsett har du på framhjulen?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Offset kommer jag inte ihåg. Det är American Eagle 8-spoke 5,5" från 80-talet, gissar på runt 34.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

De flesta 1303orna låga med finare fälgar kör nog med annan än org fjäder, en med mindre diameter!

8

Svwerker, hur byggde du om för att fixa problemet? Finns det en tråd? Bilder?
Vad har du för fälgar o däck efter fix?

Breddade skärmar/skärmkanter à là Germanstyle är ju också en lösning . . .

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

9

Nä inga bilder, ingen tråd. Fanns knappt internet när detta utfördes.  ICQ/ad
Fälgar fortfarande American Eagle 5,5" med 145/80/15.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Jag har 205/45-16 fram på min 1303s, jag har kapat, böjt, bänt ,svets och spackel.... Ser ut som skit när man kommer nära ICQ/ab men den e så låg att jag behövt kapa i länkarmarna då hjälpstyrarmen och styrarmen på snäckan låg på.   ICQ/af

11 Senaste redigerad av MH (2015-03-17 13:00:04)

Enda sättet, som jag ser det, är att bygga fjäderben (med mindre fjäderdiameter). Jag köpte rör, fjädrar, fjädertallrikar och muttrar från Sellholms.
Kör fram 205/65 15", bak 225/65 15". Bredden är 7,5", både bak och fram(offset är inte std. utan "bra, där går det fritt"(läs: flyttat centrum)).

Post's attachments

DSC00240 - 27.JPG, 90.13 kb, 700 x 525
DSC00240 - 27.JPG 90.13 kb, 229 downloads since 2015-03-16 

12 Senaste redigerad av Junte (2015-03-17 11:42:43)

OK, vi vänder på resonemanget.

Hur mkt kan man sänka med originafjäderdiameter, AE 8-spokes 5,5" och tex 185/60-15"?
165/65-15? Utan att operera om spårvidden.

Lite på ett ungefär då.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

13

Avståndet mellan däcket och skärmkanten minus fjädringsvägen(+marginal).
Med 165/65-15" (diam. 595,5) kan du sänka 3,75 mm mer än med 185/60-15"(diam. 603 mm).
Min förra -03:a sänkte jag std. fjäderbaljorna och körde 195/65-14"(diam. 609,1). Fungerade hyfsat.