1 Senaste redigerad av easos (2015-03-10 15:45:30)

Ja eftersom jag drog sönder kronmuttern och stubbaxel
förra gången då tar jag det säkra före det osäkra och
lånade ett momentskaft.
Drog 350Nm men det känns lite lite !?
Ni som är proffs.. räcker 350nm? Tänkte ta lite till så jag
får hålen linjera mot kronmuttern så jag får i saxpinnen.
Men som skrivet räcker det? I boken står det att man ska dra
35kg så borde det vara rätt?
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Mix/VW%20Crew%20Cab%201972/7CF29DF3-7FE2-4EAA-B90E-DBD3B19F355F_zpsxmmkdzp3.jpg

mvh/Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

2

Har dragit ca: 370nm och hoppas det räcker.
Men det går ju å dra mer känner jag.. hmm

3

Ingen som vågar svara ICQ/ae Eller var det dum fråga ?

4

I vwboken står det 350N och vidare till närmaste saxpinnehål.
Själv är jag en sån som följer föreskrivna moment slaviskt eftersom nån smart person har suttit och räknat ut det ICQ/ab
Men det är jag det.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

5

Torpa skrev:

I vwboken står det 350N och vidare till närmaste saxpinnehål.
Själv är jag en sån som följer föreskrivna moment slaviskt eftersom nån smart person har suttit och räknat ut det ICQ/ab
Men det är jag det.

Jo är lite så själv.. men vad jag har hört av många ska man  citat - Dra utav helvete
men det kanske är delade meningar i de ICQ/ae
Som skrivet drog jag 370nm så de linjerade hålen så man fick i saxpinnen och då borde ju de räcka..
vill ju inte att splinesen i trumman ska blir dåliga pga dåligt dragen kronmutter heller...
då trummorna är special från Creative Engineering (konvertering till wide 5).. tråkigt att stå på långresa nånstans
med paj trumma och inte går att byta till en original ! ICQ/ae

6

Jag har faktiskt varit på väg att tappa hjulet på min vagn åtminstone en gång på grund av avsaknad av saxpinne för kronmuttern. Kanske hade jag bara tur, eller så beror det på att bayens axel är grövre och därmed även splinesen, men det fanns inga tendenser till att trumman skulle "svarva", däremot var den på väg av axeln. Men det upptäcktes i tid tack vare att hjulet började skrapa mot skärmkanten. Lyckligtvis låg själva kronmuttern kvar i navkapseln!  Default/yikes

Med det sagt, vill jag egentligen bara klargöra att jag tror det är just den där sista detaljen, själva spärren, som är viktig. Att de flesta drar sina skruvförband för hårt, ser vi exempel på lite varstans, så har du dragit med rätt moment tycker jag det inte finns någon anledning till oro, men glöm inte saxpinnen (eller helt sonika hoppa över den för att du inte råkade ha någon hemma   ICQ/ad ).

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Om man som jag står utan momentnyckel och funderar på samma sak, finns det några trix att ta till för att dra muttern "påettungefär"?

Jag övervägde att dra utav helvete, tills det blir stumt och sen i med saxpinne men det kanske är dumt?

8

innan jag ägde ett momentskaft gjorde jag alltid så att jag drog stumt så trumman inte gick att rubba, sen backa till frigång och i med pinnen.
kör ett tag och prova om det går att efterdra något. ibland kan lagret gå att efterdra lite. hittills aldrig tappat en trumma (peppar, peppar)  ICQ/ab

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

9

jag har aldrig skruvat åt och sedan backat tillbaka, har bara dragit åt så hårt det går tills man kommer till hålet så man får igenom saxpinnen. På något sätt känns det som att man förlorar spänningen när man drar åt och sedan backar tillbaka men det kan också bara vara jag som får konstiga tankar!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

10

Kan man tänka sig att det inte är såååå jättenoga? Att det är viktigt att man drar åt så det sitter och att saxpinnen finns där?

11

Scaramanga skrev:

Om man som jag står utan momentnyckel och funderar på samma sak, finns det några trix att ta till för att dra muttern "påettungefär"?

Jag övervägde att dra utav helvete, tills det blir stumt och sen i med saxpinne men det kanske är dumt?

Vridmoment är kraft x momentarm så 350Nm är 350 Newton med ett skaft/momentarm på 1 meter. 350Nm är ca 35kg.
Hur mycket är då 35kg? Svårt att skatta.
Då är det förmodligen enklare att dra med 70kg på ett skaft som är 0,5 meter långt = 350Nm

Även om detta är vad VW föreskriver så har jag nog aldrig dragit mina trummor så löst. Brukar dra med inte fullt min egen kroppsvikt (ca 85kg) och ett förlängningsrör på ledhandtaget som är ca metern. Säkert de dubbla mao, men det har alltid fungerat.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

12

Intressant debatt detta ju.. hehe..
Jag nöjer nog mig med de 370nm jag dragit... men alla har ju olika tillvägagångssätt så man
blir ju lite osäker.. men om det står i boken 350nm så borde det funka tycker man !?

Nej nej jag glömmer inte saxpinnen.... men dock lär jag köra med smalare saxpinne än den
som ska vara då trumman sitter lite längre ut.... lite special CE´s konverteringstrummor till wide 5.
Men den ska nog palla att hålla i muttern.