26

Skåningen skrev:

Default/lol  Default/lol  Default/lol  tänk om alla fel var så enkla


Så bra kan man inte ha det ICQ/ae

27

Fast det här gäller väl 5-växlade eller? för när jag googlar 4 växlade så får jag upp att 1an är ju framåt vid backen(orkar inte gå ut till bilen)

28

Ja, är de 4 Pet så är ettan uppåt! Tog för givet att de va 5pet med wbx o syncro ICQ/ab my bad

29

ajdå, då är problemet kvar ICQ/ac

30

För att jag kollade ju när jag försökte få i ettan, neråt var G när jag tänker efter nu

31

förslag för en t3-okunnig? Har det med växellänkaget att göra?
Har det med lådans inre delar att göra(snälla säg nej, orkar inte demontera igen)
Var ska jag börja

32

Provkörde du bussen med gamla maskin?

33

Nej tyvärr inte. Då den hade två avdragna tändstift och kunde inte köras.
Men fd ägaren har ju använt den regelbundet tills de drog av tändstiften vid byte.

34

Måste väl finnas nån här inne som kan hjälpa grabben med hur det ska lösas??

Läs inte detta.

35

Prova o skruva loss länkaget, skjut växelföraren inåt lådan men inte förbi backspärren, sedan bakåt. Ligger ettan i då så har du med högsta sannolikhet glappt eller trasigt länkage, om problemet kvarstår har du felet någonstans i kraftöverföringen!
Går alla hjul hyfsat lätt att snurra i friläge? Du nämnde ju tidigare att den va tung att knuffa...

36

Tack för tipsen!
Nu har jag provat lite mer, och trycker jag ner spaken försiktigt och siktar in mig på ettan får jag in den!!!!!!! Men backen försvann, fick in den en gång idag, trycker ner som vanligt och drar max till vänster och framåt där tar det stopp. Nåt är strul med länkaget definitivt, för när man väl prickar rätt så går växlarna i smooth och den rör sig felfritt!

37

Motorn funkar nu felfritt, jag har varmluft i värmepaketet, elen är klar. Snart ska avgassystemet fixas.

MEN jag börjar gå i tankarna om att höja bilen så när man har råd köper jag FETA däck.... snälla hejda mig, en fattig student som jag är...

38

Berätta!
Vad var felet och hur åtgärdade du det??


Angående däcken.. Blunda...

NSFW:
http://users.rcn.com/derekdrew/vanagon/images/245on2wdvsstock.jpg

Läs inte detta.

39

FYfan vad taskigt med bilden Default/hmm  ICQ/am  Nu blire 16 hörru... vi siktar på 235/70 eller 75 16 ICQ/ag

ang växlandet, jag lossade lite vid lådan, tryckte upp länkaget max upp till kulan och spände fast, nu har jag back men ettan kommer inte lika lätt hahaha.
Så jag får lossa det, och hitta nåt mellan läge!

40

Hur går det  ICQ/ab

Old member of Westbo aircoolers
Gnosjö

41

Jodå!
Har fått ordning på det mesta nu, tar sån tid när ekonomin fuckar sig men kommer så småningom ICQ/ab

Nån(säger inte vem) retades med att lägga upp bilder på feta däck längre upp, så det blev fetare däck och en höjning på 40mm är påväg att installeras ICQ/ab

Bilen startas med jämna mellanrum för att varmköra den lite. Märker dock att generatorn inte funkar som den ska. Först börja den med att blinka när man vred om tändningen och sedan slockna innan man starta bilen. Den ska väl inte slockna förrän den börjar ladda ju, och är det ingen batteri lampa alls.
Lyfter jag av ena polen från batteriet, dör den direkt vilket oxå är tecken på generator ur funktion eller annat strul.

Nöjde mig med att installera feta däck. Det blev Cooper Discoverer S/T MAXX  225-75-16 vinterlagliga oxå

http://forumbilder.se/EADHM/10525459-746836745355372-1947392666-n.jpg

och så en jämförelse(en orättvis sådan med det nya framför ICQ/ae )

http://forumbilder.se/EADHM/11009048-857594707612908-518105105-n.jpg

Installerades tillsammans med 20mm spacers runtom. Dels för att inte riskera att ta i nåt vilket det inte gör nu. Och dels för att pinnbultarna inte nådde hela vägen ut genom nya fälgarna. Mb fälgar med et 46 tror jag. Så antingen skulle jag köpa nya pinnbultar och pressa dit eller spacers. Bak är det ingen fara att pressa dit nya men fram är det fan hjullager o skit i vägen, vill inte ha ännu mer modd.... Dessutom hittade jag spacers runtom för 1k inkl frakt!

http://forumbilder.se/EADHM/10979378-857594457612933-276635321-n.jpg

http://forumbilder.se/EADHM/10966563-857594730946239-1533833440-n.jpg


Den har säckat ihop lite bak med rog fjädrarna, gamla motorn, med massa däck ligger i flaket o pressar ner ICQ/ae
SOm ni ser så är det inte farligt med 225-75-16 på org upphängning, det kommer att ta i på skärmkanterna när den fjädrar, men om man vill kan kapa bort hörnen lite ist för att höja, jag ska dock höja.

Frigång i diametern mot bärarmen bak, nån cm som ni ser.
http://forumbilder.se/EADHM/10984734-857594814279564-1089457196-n.jpg

Sedan var det här med att justera handbromsen, bakaxelmuttern gick ju fan inte att lossa, så vi kapa bort skiten.

http://forumbilder.se/EADHM/10979280-857595010946211-1965734274-n.jpg

Nu är backarna justerade lite och ny muttrar ska på.

Sen är det väl små skit att göra på innan den är laglig.

Obs skarvrosten, den är brutal!!

42

Inte behöver du väl ha loss kronmuttern för att lossa trumman? iaf inte på 2wd, kanske annorlunda på syncro? Blir riktigt maffigt med lite bättre fjädringsväg! Nästa steg blir väl MT 35" däck ICQ/ad

43

Nej jag såg det idag....såg fan inte nån skarv eller övergång mellan nav och trumma och trodde de var en o samma del..första gången jag mekar t3 får jag skylLa på...
Så jävla surt för när jag drog av hubben eller vad man ska kalla den för där pinnbultarna sitter så följde inre lagerbanan för hjullagern med och alla jävla rullar hoppa ut och gick inte att få dom igen... båda glappar så ingen idé att kämpa med att klämma tillbaka rullarna på plats. Så det får bli nya hjullager och damasker för knutarna.

Ingen som har hubbarna där lagren sitter?  Tänkte ta o pressa dit lagren i dom och så kan ni få mina gamla?
Varför?  Kan inte ha bilen uppaLlad utan måste göra det till Bolton process typ. Så inget står still.
Eller om ni har några till salu?

44 Senaste redigerad av Abdullah (2015-03-16 21:50:26)

Mycket gjort nu!

Ni kommer ihåg problemet med växlarna? Jag justerade vid lådan där man skruvar fast staget mot lådan. Det hjälpte lite och jag fick i backen 1/10 ggr ICQ/ag Det dög såklart inte. Började gå längs staget och halvvägs är den delad, med klämring på och spline:ad änder. Om man lossar på 14 skruven/mutter som klämmer ihop de 2 och roterar den åt hållet som behövs så ändrar man rörelsen. Det räckte med en spline vridning och får i växlarna mycket fint nu!

Vi börjar bakifrån och går framåt.

Stora däck och låg sump uppmanar till höjning, så jag monterade MAD fjädrar som är lite mer Heavyduty och 40mm högre.
En jämförelse
http://forumbilder.se/EANA4/11063367-871580729547639-217109627-n.jpg

Jag hade turen med att dessa inte är sönderrostade som de tydligen brukar vara!
http://forumbilder.se/EANA4/11063218-871580749547637-1225254721-n.jpg

Bytet var mycket lätt bak!
http://forumbilder.se/EANA4/11075777-871580716214307-1157004841-n.jpg
Värre med framfjädrarna...får fortfarande kräkanfall när jag tänker på dom....

http://forumbilder.se/EANA4/11023280-865985660107146-1281425837-n.jpg
Översyn på bakbromsarna.. Backarna var inte helt slut men inte nya.
Nya rör, luftade och klara bromsar.. 

Sen var damaskerna spruckna. Så knutarna demonterades helt,tvättades i diesel omfettades och damaskerna på

Lite bilder. Det var frustrerande att få av och på knutarna.... De satt ganska bra.
http://forumbilder.se/EANA4/11040300-865985680107144-659346255-n.jpg

http://forumbilder.se/EANA4/11041471-865985683440477-1125541869-n.jpg

http://forumbilder.se/EANA4/10867251-871588609546851-650813326-n.jpg

De är tillbaka på plats, men måste skaffa en momentnyckel och spänna de i rätt moment.

http://forumbilder.se/EANA4/11039427-865985676773811-2006560698-n.jpg
Det var tur att jag inte visste att trumman kan fås av utan att få bort kronmuttern. För när jag fick navet så fick jag syn på hjullagren, eller ja det som var kvar av dom iaf. rullagren var helt fuckede, några mosade osv. Så det blev nya hjullager för både inre o yttre. Målade lagerhus och trummor.

Eget grenrör svetsat av rör vi hade liggandes(budget system helt enkelt)
http://forumbilder.se/EANA4/20150307-181020.jpg
En katalysator från nån bil vi har slaktat tidigare och sedan fick orginal ljuddämpare återanvändas. Hoppas det inte väcker tankar på besiktningen. DÅ motorn är orginal wasserboxer såklart  ICQ/ad




Vi rör oss framåt
Fram kan höjas med hjälp av 2wd fjädrar. Då de är placerade annorlunda på bärarmen på 2wd så är de längre.
http://forumbilder.se/EANA4/11026746-865985356773843-1699103774-n.jpg

Det var ett rent helvete att byta dom.

Tight, och utan erfarenhet. Andra sidan hade jag lärt mig av mina misstag. Jag slipade ner en mutter och skruva på däparen och när allt var på plats tryckte jag under muttern med skruvmejsel uppåt så man den gick igenom hålet i övre dämparfästet.
Ett annat sätt är att ta bort stolen, få bort gummit under som leder direkt till dämparn under och svetsa en mutter på rör som går igenom hålet för övre fästet, skruva fast och dra upp dämparn genom hålet. Jag hade inte så litet rör.

Sen fick bromsoken överseende och färg..
http://forumbilder.se/EANA4/11026599-865985363440509-1726624825-n.jpg

http://forumbilder.se/EANA4/11051018-865985413440504-485179693-n.jpg
Färg överallt, motorfästet här!

Och såhär blev den.
http://forumbilder.se/EANA4/11056897-871580649547647-476354162-n.jpg

http://forumbilder.se/EANA4/11063132-871580639547648-1627089991-n.jpg


http://forumbilder.se/EANA4/10602580-871580769547635-932639265-n.jpg

Patina när den är som bäst i solnedgången
http://forumbilder.se/EANA4/11073843-871580759547636-2094956597-n.jpg

http://forumbilder.se/EANA4/11069154-871580632880982-1498079246-n.jpg

Nu är den tyst(mullrar götttt) Den går att köra, DOCK kände jag grymma vibrationer från kardanen, så den är nu borttagen och ska kolla till den....Hoppas det går att fixa det fort. För det är bara den och några lampor en regskylt fram som hindrar den från att besiktas.

Ett jävla vrid i den motorn alltså! tog en fin runda med den!

Ett annat problem jag har är att tomgången är hög! Kollat till alla slangar, lmm, och tomgångsventilen/motorn och allt verkar vara som det ska vara. SÅ jag vette fan. Ska spruta startgas som jag fick tips på. här o där runt insuget och kolla om det är tjuvluft.

TIll next time!
Salam

45

Super najs  Default/lol

Loud pipes save lifes

46 Senaste redigerad av Abdullah (2015-03-16 22:13:10)

IRONCROZZ skrev:

Super najs  Default/lol



Tack habibi ICQ/ag Nu måste jag fan tare lite lugnt tror jag hahah
Nattjobb, plugg, hundar och mek...Men måste ha en körklar bil, du vet mb:n står ju bara ICQ/ac

47

snyggt jobbat.. men du tänkt på att sätta knutarna rätt när du hade dom loss från axeln.. viktigt att indexa dom rätt annars kan det bli konstiga vibrationer.. enklast med ett rundjärn eller liknade genom bulthålen.. men du kanske gjorde en märkning innan du tog loss kulkorgen från drivaxlarna?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

48

michaelth skrev:

snyggt jobbat.. men du tänkt på att sätta knutarna rätt när du hade dom loss från axeln.. viktigt att indexa dom rätt annars kan det bli konstiga vibrationer.. enklast med ett rundjärn eller liknade genom bulthålen.. men du kanske gjorde en märkning innan du tog loss kulkorgen från drivaxlarna?


Hur menar du nu? ICQ/ab
Vilken sida av knutarna som pekar utåt menar du? vilken sida de verkat eller eller menar du den mittersta delen med invändiga splines? ICQ/ae

Jag försökte markera allt. Vat jag såg så var korgen symetrisk och spelade ingen roll in eller utsida. Däremot var ju knutarna och mittersa delen olika på varje sida.
Har kört den nu några km och inga vibrationer vad jag har känt mer än från kardanen då ICQ/ac Så jag tog bort kardanen och körde utan den för att vara säker såklar!

49

http://www.outfrontmotorsports.com/cv_assembly.htm nu funkar inte den andra länken.. jag skulle lagt upp men om man sticker igenom en eller flera rundjärn/axlar så skall dom gå lätt igen bägge sidors knutar.. utan att vara vridna.. detta med en lös drivaxel på bänk.

Men om du märkt allt så är det förmodligen helt rätt .. under förutsättning att ingen innan bytt och satt fel.. ICQ/ad ytterkorgarna måste sitta rätt...i förhållande till varandra. för att hålla och inte vibrera.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

50

Du saknar inte hastighetsignal när du har hög tomgång?