1

Jag är på jakt efter en tantalkondensator som denna;
http://www.conrad.se/Tantal-kondensator … 28_0245710

22uF, 12v eller mer och med tolerans 10%

Jag behöver visserligen en(kanske två) men snåljåpen i mig hittar ännu inget som motiverar mig att behöva betala 99kr i frakt för något som klarar av att skickas med 1/10 frimärke.......
Har ni något billigare tips på var jag kan få tag på en sån? Kanske borde vara en "köpes" tråd...  Default/hmm

Ebay finns, och är billigt, men skulle behövt den "snart".

/Henke

Läs inte detta.

2

Får man vara nyfiken och fråga vad du skall ha denna till? I radion/stereon?
Har du kollat vad Elfa tar betalt? tja, dom är ju sällan billigast...
Möjligen har jag någon eller några, men hinner inte kolla det den närmaste veckan.
Är det någon färgkod på dessa kondingar?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Ska löda dit det i luftmassemätaren i bussen (T3). Är visst ett vanligt fel att det skickas fel signaler till ECUn och gör att så motorn kan hacka/tappa kraft.
Gled in på Elfa men de verkar bara ha 20% tolerans. Hade helst sett att den vara 10%.
Om det finns färgkod är mer än vad jag vet :S Men om du kan se vad du har liggande, så blir jag ju glad!

Var brukar man annars kunna köpa sånt här över disk?

Bomber alltid hjälpsam i mina trådar igen ser jag.... ICQ/am

Läs inte detta.

4 Senaste redigerad av Björn J. (2015-03-15 12:41:30)

Förr i tiden fanns det massvis med elektrochnikaffärer men inte numera...
Om toleransen är kritisk så skall vi nog inte hoppas på mina delvis osorterade Raciskåp...
Elfa är nog den butiken jag annars rekommenderar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

En googling på elektronikkomponenter kommer att ge återförsäljare av tantaler.
Kollade lite snabbt t.ex på Swech och han har tantaler 10%  i SMD så man får kanske löda på tampar i ditt fall?

Fast jag kan inte förstå varför det ska vara just 10%?Så noga kan det inte vara om det här är en mod som sätts in senare och inte finns i original.Kondingen är väl tänkt att "slöa ner" avkänningen?Då fyller hög noggrannhet ingen funktion.

Dessutom ska man alltid ta till lite extra spänningstålighet just i bilar.Det är inte bara 12volt som flyter runt i kablarna.Nu är väl luftmassemätaren en sorts sensor i en Wheatstonebrygga om jag inte minns fel,så spänningen över den måste vara betydligt lägre än 12volt,men ändå.

6

Kan ju vara så att det är jag som fått fel för mig också.
Säger ni att jag klarar mig med 20% tror jag inte ni ljuger.. El är det sista jag satt mig in i, och är allmänt lost när det kommer till det.
Här är guiden jag ska följa, http://www.benplace.com/vanagon_intermi … ndrome.htm

Läs inte detta.