1 Senaste redigerad av Kurtivan (2015-03-13 09:17:08)

Bytt alla bromsdelar. Huvudbromcylinder renoverad. Men! Nu när jag fyllt behållaren händer inget trots att jag har nipplar öppna. Lyfter jag loss röret in till huvudbromcylindern så rinner det, jag tycker det verkar som om att vätskan inte kommer in i den. Har jag gjort ngt fel med renoveringen tror ni? .

Gubbjävel; dvs originalfantast

2

Du behöver nog suga oljan genom bromscylindrarnas nipplar. Jag fick göra de när mitt var helt tomt.

VW Bubbla Typ1 1964 "White lady"

Pulver is da shit!

3

håller med ovanstående... fick inte ut olja ur de bakre hur jag än gjorde, köpte då en pneumatisk bromsluftare som sörplar ut vätskan... 2 min senare var det luftat och klart (ingen kaross)

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

4

Hm. Nu har jag inget att suga med... Kan man pumpa in bakvägen med en oljekanna?

5

Kurtivan skrev:

Hm. Nu har jag inget att suga med... Kan man pumpa in bakvägen med en oljekanna?

Det brukar funka finfint.

Annars kan du som sagt testa att trycksätta bromsvätskebehållaren lite. Ibland räcker det att blåsa med munnen för att få igenom vätskan. Öppna lutftnipplarna först bara ICQ/ab

6

Har du spel mellan tryckstången från pedalen till HC'n?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Håller med Svwerker, du måste ha för lite spel i huvudbromscylindern, om du inte har spel mellan tryckstång och Hbc så blockeras hålet som låter bromsvätskan komma in i cylindern och då blir det som du beskriver

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

8

Det löste sig genom att engagera en person som tryckte ned broms/släppte upp medans jag öppnade/stängde nippel för nippel. Brukar ju annars funka att man bara öppnar och så småningom kommer vätskan fram, det tar ju lite tid förstås, men har man annat man pysslar med på bilen så märker man inte av väntan. Denna gång gick det då inte, kanske beroende på att allt var tomt.