Kan man montera 2 Lambda sonder till en mätare.Har 2 separata avgas system från motorn,inget gemensamt rör mellan.
Nej, men du kan ju göra så att du sätter en svetsmutter och kollar en sida i taget genom att flytta över sonden. Då kan du även se skillnader mellan de två cylinderbankarna... mer än vad man kan se med sond monterad efter kollektor då alla cylindrar mäts gemensamt.. ingen bredbandslambdasond kan se om en cylinder går fetare eller en snålare.
Annars får du ha två lambdasonder kopplat till en logger med flera ingångar, men för att det ska gå att utläsa nåt i efterhand behöver den även få in varvtalssignal.
Tack.Okay, då vet jag besked.En lösning är 2 mätare men har ej plats för detta.Men vad tror du om en växlande funktion mellan 2 sonder till en mätare. det är ju bara 4 trådar till sonden.
Betydligt billigare att sätta en svetsmutter på vardera sida och flytta sonden. Men ja, annars borde det väl gå att ha en switch mellan sonderna till samma mätare.
Hur blir det med kalibreringen om man växlar sond, som jag ser det behöver man ju inte ha mätarna i bilen hela tiden utan endast när man bestyckar förgasare eller mappar insprutning.
Anders
Jag har sett att folk byggt en väska med 12v batteri, mätaren, kabel och klämma för sonden som man fäster i avgasröret, för att kunna flytta runt den mellan bilar. Det är klart att man inte behöver ha den när man väl bestyckat motorn färdigt, även om det är en trygghet att ibland kunna titta att det står rätt till.
7 2015-03-13 14:34:06 Senaste redigerad av ior (2015-03-13 14:35:17)
Har muttrar på bägge rören, men min tanke med 2 sonder är att ja vill ha full koll på blandningen under körning i hela registret för det är skillnad att mäta henne på 800-1000rpm och 4500-5000 eller 2500- 3000 som är det vanligaste varvet särskilt under last. Brukar slå av henne o skruva stiften.
då är det väl enklast att ha två mätare alternativt en logger.. innovate pocket logger kostar typ 7-800:- men du behöver som sagt varvtalssognal för att utläsa nåt värdefullt.
Nu har innovate kommit med instrument för dubbla lamdasonder, heter tydligen DLG1. Men förhoppningsvis har du redan löst detta då tråden nästan är ett år gammal :-)