Jag tänkte testa forumets ljudkunskaper. Jag mixtrar med en gammal Philps förstärkare med fyra kanaler ut. Har nu endast två kanaler att köra in så jag funderar lite på hur det ska kopplas ihop.
Den röda kabeln går för sig själv till egen kopplingspunkt. Detta borde vara fjärrstyrningen, på/av?
Kopparskärmen borde vara gemensam jord för alla fyra kanalerna?
Förstärkaren har varit ansluten till fyra kaneler men det ser ut som att de går ihop till två i lådan! Efter att två kablar gått ihop till en så delar den sig sedan till tre innan anslutningen på kretskortet!
Oavsett hur det funkar med denna split, kan man ansluta gul och vit till ena kanalen samt grön och grå till den andra. Byta om det blir fel på höger och vänster. Eller det kanske räcker att använda två kablar då det ju går ihop senare? Kanske bättre med mer area?
Har jag något rätt här någonstans?
Där signalkablarna går ut från kretskortet 3 + 3 st, är gul, vit, grön och grå respektive kanals "+" de 2 andra anslutningarna mellan vit-gul och grå-grön är gemensam (för vit och gul samt grön och grå) anslutning för jord. Att det blir 2+2 kablar sedan är för att jorden går som skärm i resp. gul, vit, grön och grå kabel.
3 2015-03-11 22:21:40 Senaste redigerad av Frederik (2015-03-26 13:09:39)
Jag skulle gissa att en av vit/gul och en av grön/grå är höger resp. vänster +. Testa dig fram genom att koppla in en ljudkälla på en i taget och se var du får ljud. Men det borde gå bra att koppla som du tänkt fast en av vit/gul (h/v) ihop med motsvarande (h/v) av grå/grön. Jord till skärmen (syns där du skalat bort krympkabeln vid anslutningen till kretskortet. Inte säker på att den stora skärmen i den svarta kabeln är kopplad till signalskärm, mer troligt kopplad till chassit.