1 Senaste redigerad av Henke (2011-06-21 16:59:39)

Sitter och ska beställa cyl sats(mahle) och vev(CB?) till motorn men kan inte bestämma mig för om jag ska 69, 76, 78 eller 82 slag.

Har ett AR-borrat As41 block, CB 044 (40x35,5) 90,5 borr som kommer portas, Engel w120, dubbla 44or, 009a eller ombyggd magnet, separat oljekyl, lättat svänghjul, fina orginal stakar mm.

Har väl tänkt få till en motor som lämnar lite över 100 hk om det är möjligt med dessa prylar.

Tacksam för tips om vad jag ska välja för storlek/tillverkare av vev.

Henke

2

Köp en DPR vev med match borrat svänghjul då får du en fin och hållbar vev med bra passning.

http://www.google.se/url?sa=t&sourc … Qj85ULNvJA

3

Vad skall du ha motorn till racing eller crusa
En säker kombi är 90.5- 78,8 som funkar i alla läge
Det är en sak som jag inte gillar i det du har som är LÄTTAT svänghjul som du tappar körbarhet
Det enda som ett lättat svänghjul är bra Är snabba nedväxlingar
Stickan har nog mycke erfarenhet på lätta svänghjul och vad som händer i vevhuset med ett sådant
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

PPRMicke skrev:

Det är en sak som jag inte gillar i det du har som är LÄTTAT svänghjul som du tappar körbarhet
Stickan har nog mycke erfarenhet på lätta svänghjul och vad som händer i vevhuset med ett sådant
/// Micke

Ja,i dag bygger många Formel Vee-motorer med std-vikt på svänghjulet.

5

PPRMicke skrev:

/// Micke

Målet är en helt OK gatmotor så någonstans mellan crusing och race.

Vilka gör 78,8 vevar? Eller skriver tillverkarna bara 78?

Det låter som svänghjulet kan ligga kvar på hyllan, snabba ner växlingar vete fan om jag hade tänkt mig snarare tvärtom.

Tack och bock för info.

6

Fidde skrev:

Köp en DPR vev med match borrat svänghjul då får du en fin och hållbar vev med bra passning.

http://www.google.se/url?sa=t&sourc … Qj85ULNvJA

Men vilken vevjäkel ska jag ha det fanns ju ett par att välja mellan?

Är det "Counter-Weighted and Stroker Reground Crankshafts" som har vw journaler?

Är dom bra att ha och göra med när det gäller affärer?

7

Ähh....vad fan! 86 x 94mm kostar ganska lika som mindre - så varför inte ?
Jag har i vinter satt ihop en "husvagnsdragarmotor" med denna kombo, W100-kam och std-toppar - ger ungefär 90-100Hkr med 40:or - kördes på Bug-Run i min Buggy.

8

När det gäller vevar med lång livslängd och bra balansering och rätt storlek på ram och vevtappar så gäller en motviktssvetsad originalvev från DPR. Är det bara gata du är ute efter så tar du ett eget originalsvänghjul och samborrar det med DPR-veven. Jag har nyligen balanserat ett kinessvänghjul som hade en rejäl obalans plus att det kastade en hel del. Många gånger beror woblet på att man efter borrning av stifthål inte planar av anläggningsytan för svänghjulet. Vid varje hål blir det en liten rest kant som gör att svänghjulet får en dålig anläggning mot veven och svänghjulstapp som följd. Att rycka stift ur en kinesvev är som att spela 21 i Las vegas. Efter 5 urtagna stift går det sjätte av jäms med veven med en jävla massa extra jobb som följd. På DPR-vevarna är dom fyra nya hålen borrade understorlek så att man kan brotcha det sista ihop med svänghjulet. Jose är en pärla att ha att göra med beställ veven efter dina önskemål och hälsa från mig. Han gjorde nyligen en vev åt mig som var nerstrokad från 69 till 62 med Porschejournaler och typ fyra på mittlagret med lättningshål i vevtappar och motvikter.

9

ICQ/ad
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1797

10

Jo den hade suttit lika fint i motorn som den hade suttit jävligt illa i motorbudgeten ICQ/ad

Antar att det är en fruktansvärt bra vev men en DPR får nog räcka för mig, om jag kan bestämma mig vilket slag jag ska ha.

11 Senaste redigerad av Henke (2011-06-22 21:34:00)

Hans Landelius skrev:

När det gäller vevar med lång livslängd och bra balansering och rätt storlek på ram och vevtappar så gäller en motviktssvetsad originalvev från DPR. Är det bara gata du är ute efter så tar du ett eget originalsvänghjul och samborrar det med DPR-veven. Jag har nyligen balanserat ett kinessvänghjul som hade en rejäl obalans plus att det kastade en hel del. Många gånger beror woblet på att man efter borrning av stifthål inte planar av anläggningsytan för svänghjulet. Vid varje hål blir det en liten rest kant som gör att svänghjulet får en dålig anläggning mot veven och svänghjulstapp som följd. Att rycka stift ur en kinesvev är som att spela 21 i Las vegas. Efter 5 urtagna stift går det sjätte av jäms med veven med en jävla massa extra jobb som följd. På DPR-vevarna är dom fyra nya hålen borrade understorlek så att man kan brotcha det sista ihop med svänghjulet. Jose är en pärla att ha att göra med beställ veven efter dina önskemål och hälsa från mig. Han gjorde nyligen en vev åt mig som var nerstrokad från 69 till 62 med Porschejournaler och typ fyra på mittlagret med lättningshål i vevtappar och motvikter.

Sitter och knåpar ihop en förfrågan till Jose nu på en 82mm Stroker - Balanced, 8 Doweled, Heat Treated med 200mm s-hjul allt balanserat ihop. Om det nu är vw journaler på den?

Funderar på det där med wedgemate rekomenderas det?

12

Har du ingen nytta av om du nu inte skall trimma ordentligt.

13

Mohawk skrev:

Har du ingen nytta av om du nu inte skall trimma ordentligt.

Det kanske är lika bra om man får för sig att trimma vidare sen som man allt som oftast gör.

14

DE MELLO MACHINE SHOP och DPR tillverkar samma produkter från original vw ämnen.

15

Henke skrev:

Sitter och ska beställa cyl sats(mahle) och vev(CB?) till motorn men kan inte bestämma mig för om jag ska 69, 76, 78 eller 82 slag.

Har ett AR-borrat As41 block, CB 044 (40x35,5) 90,5 borr som kommer portas, Engel w120, dubbla 44or, 009a eller ombyggd magnet, separat oljekyl, lättat svänghjul, fina orginal stakar mm.

Har väl tänkt få till en motor som lämnar lite över 100 hk om det är möjligt med dessa prylar.

Tacksam för tips om vad jag ska välja för storlek/tillverkare av vev.

Henke

Tjänare Henke
Jag vet inte hur Mycke pengar du vill mata in i motorn för ofta är det begränsningen på bygget
Det finns vevaxlar för 200$ till 4000$ som du kanse förstår så är det lite knepigt att påså att den skall du köpa om man inte har så mycket pengar
Jag kan bara ge dig lite tips vad du kan tänka på 
Om du vill ha jävligt mycke vridmoment i motorn sä väljer du 84-86mm vevaxel men då måste du köpa nya längre vevstakar
sen får du ett vekare vevhus
Sen kan du välja typ 76-78mm som du nästan droppa in i vevhuset utan modifiera sen kan du använda dina vevstakar
Jag har använt mig av DPR vevaxlar som jag tror är det bästa som kan köpas som om svetsadevevaxlar (Jag tog ut 351hk/422nm med en DPR  69mm)(som bugpack säljer som sina egna svetsade vevar)
Hasse l beställde en special vev från demello(78mm) till mig som var det fränaste jag har sett men prislappen var därefter
Jag kan rekomndera att du tar kontakt med Hasse l för han har så jävla bra kontakt Med DPR( Så jag tror att du inte blir missnöjd)

Mvh Micke  PP Racing

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke