Hur i all världen gör jag smidigast för att ta bort generatorn på late bay 2,0 insprut.
2 2015-01-06 21:05:15 Senaste redigerad av aripeti (2015-01-06 21:07:40)
Tack!!
Denna nedre generatorbult har rund skalle, samma på min andra motor så det verkar orginal..
Hur får man bort den..?? Dynamit..?
Sitter en mutter på baksidan, Det är en vagnsbult. så bakom skallen är det en fyrkant som hålls fast av kylplåten 
Sitter en mutter på baksidan, Det är en vagnsbult. så bakom skallen är det en fyrkant som hålls fast av kylplåten
Såklart!!
Var inte den mest lättåtkomliga men nu är generatorn väck.
Tack för det!
Monterat ny generator. Exakt likadan trepoligkontakt i samt jordkabel.
När jag kopplar på strömmen ryker det ur generatorn.
Vad kan vara fel..?
Jord kabel? har du monterat pluskabeln i jord? bilder?
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Bilder är svårt då den är monterad med alla plåtar etc.
Plus/jord vet jag inte, men jag monterade en kabel på samma ställe som den gamla, och trepoligkontakten där den ska vara. Måste kopplat kabeln på fel ställe då..
Får riva ner igen.. Kommer inte åt på plats..
Nu ska vi se..
Generator borta, kabeln i B (bild 1)
Kabeln är lite bränd vid kontakten.
Sen märke jag en sak, generatorskruven som kabeln fästs i är något längre än förra generatorn vilket gör att den ligger mot plåten framför generatorn.
Där skruven legat emot är det nu ett vitt märke, (bild 2) jag tänker att den kortslutits därav, tänker jag fel?
Ska kabeln vara på annat ställe på generatorn, eller borra bort en bit av plåten alt.korta skruven?
B+ har direktkontakt med + på batteriet så där har det varit totalkortis.
Du kanske kan slipa ner skruven lite och ev ta kulhammaren och banka en fördjupning i plåten så att skruven går fritt, tänk på att motorn rör sig så gör att du får marginal.
Jag skulle hellre slipa eller om du har en tunn kapskiva 0,8 än att såga av skruven. Ha ett blött papper och kyl skruven med.
Byt ut den brända kabeln, generatorn borde ha klarat sig då strömmen inte har tagit vägen igenom den.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
B+ har direktkontakt med + på batteriet så där har det varit totalkortis.
Du kanske kan slipa ner skruven lite och ev ta kulhammaren och banka en fördjupning i plåten så att skruven går fritt, tänk på att motorn rör sig så gör att du får marginal.
Jag skulle hellre slipa eller om du har en tunn kapskiva 0,8 än att såga av skruven. Ha ett blött papper och kyl skruven med.
Byt ut den brända kabeln, generatorn borde ha klarat sig då strömmen inte har tagit vägen igenom den.
Tack!
Då var min misstanke rätt.
Jag gör så.
Problem löst.
Det var skruven som låg emot plåt.
Kapade denna och nu går den som tåget!
Nu byter jag generator i en bay under 15 min vilket är en positiv bieffekt av problemet jag hade 
Tack för hjälpen!