1

Funderar på bestyckning på mina dubbla "baby webers"
Vad har ni andra stoppat i för att få det o funka?
Har väldigt lite eller ingen erfarenhet av dubbla gasare så vill bara kolla lite vad jag kan börja på o fundera.
Min motor är en små trimmad 1641 med en w100 kam, milt portade och planade toppar.
Tips motages hjärtligt  ICQ/ag

vw typ-1 1967

2

Jag har stoppat i en bredbandslambdasond för att slippa tänka på vad andra kör med :-D

Med det ville jag ha sagt att man kan inte gå efter vad andra har. Grundbestycka förgasarna utifrån halsringar, sen får du antingen köra motorn i bromsbänk, läsa tändstift eller montera lambdasond för att få det perfekt.. Innan provkörning ska de givetvis synkroniseras och ställas in på lean best idle.

3

Tänk att jag visste att första inlägget skulle handla om en lambda  ICQ/ad
Har ingen, ska inte skaffa en heller. Hur gjorde man förr? Innan lambdan och rullande landsväg fanns?
Någon mer än mig måste ju åka med 34 ICT:er är!!  Default/yikes

vw typ-1 1967

4

Efter en grundbestyckning får du ut och och läsa av tändstiften, det är enda sättet.

Anders

5 Senaste redigerad av germanbug (2015-03-11 11:52:32)

Jag kör med sånna på min 1776. Och det fungerar riktigt bra, efter ombestyckning. ICQ/ab
Själv har jag gått den långa vägen, med att hålla på att prova sig fram om vad som fungerar bäst på min motor. Läst på en del på hur det ska fungera, och bestycka om de därefter. Det kan ju ta sin lilla tid innan den går som man vill... Men, men..
Inhandlade en cynk.mätare för att få till rätt luftflöde/tomgång på båda förgasare.

Finns enklare väg att gå. Men alla går inte den...

http://forumbilder.se/EAMQ6/img-0112.jpg

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

6

germanbug skrev:

Jag kör med sånna på min 1776. Och det fungerar riktigt bra, efter ombestyckning. ICQ/ab
Själv har jag gått den långa vägen, med att hålla på att prova sig fram om vad som fungerar bäst på min motor. Läst på en del på hur det ska fungera, och bestycka om de därefter. Det kan ju ta sin lilla tid innan den går som man vill... Men, men..
Inhandlade en cynk.mätare för att få till rätt luftflöde/tomgång på båda förgasare.

Finns enklare väg att gå. Men alla går inte den...

http://forumbilder.se/EAMQ6/img-0112.jpg

En snailgauge eller vad dom kallas finnes och används, o bilen går rätt bra men kan säkert gå liite bättre. Får lossa på stiften o se vad dom "säger".
Har ett litet konstigt fenomen bara, när motor blir riktigt genomvarm så ligger gasen på en sekund eller så. Allt "släpper" i gasreglagen o så så något annat gör detta otroligt irriterande fenomen. Ideer kring detta någon?

vw typ-1 1967

7

För små lågfartsmunstycken om gasen hänger kvar.

Anders

8

Atrox skrev:

För små lågfartsmunstycken om gasen hänger kvar.

Anders

Aha! Tomgång/lågfart är samma va?  ICQ/ad
Då får det bli en beställning på ett par olika storlekar. Just detta... svårt o veta hur mycket jag ska gå upp i storlek. har idag 55.

vw typ-1 1967

9

Tomgång lågfart är samma.

Anders

10

Så här gjorde vi förr när det fanns bly i soppan
Körde på typ 2000 varv  och slog av tändningen  ut å struva bort tändstiften  på två burkar  så så vidare upp i varv (det inköptes en smalbandslamda på tidigt 90tal )
Med dagens soppa är det betydligt svårare att se skilnaden om det inte är mycket stor skillnad
Om jag skulle hjälpa någon  så får man ha förstornings glas och kolla på porslin kroppen i stiftet för att se skillnaden
Det finns en snål varjant  en skit lamda sond från biltema (400kr) och en voltmeter så kan få till det bättre än med ögat
Sådan lamda är i från 0 volt till 1volt
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke