1

Hej.
Har en buss från 77 med insprutnings motor.
Ni andra som har det, hur har ni gjort med avgasrening osv? ICQ/ab

Bubbla 1302 -72 (såld)
Buss Late Bay -77

http://www.TimsFotoBlogg.blogg.se

2

Pluggat EGR-röret efterssom min kolcanister rostat bortom räddning. I övrigt finns väl ingen avgasrening? Om du inte har en USA-import förstås.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

3

Lowflyer skrev:

Pluggat EGR-röret efterssom min kolcanister rostat bortom räddning. I övrigt finns väl ingen avgasrening? Om du inte har en USA-import förstås.


Nej det har jag inte och det enda jag hittar i lag texten är detta:

15 § Bil med bensinmotordrift och fyrtaktsmotor som är av 1969 eller
senare års modell, ska vara utrustad med ett slutet vevhusventilationssystem.

Bubbla 1302 -72 (såld)
Buss Late Bay -77

http://www.TimsFotoBlogg.blogg.se

4

Den är väl inget problem att leva med?

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

5

Lowflyer skrev:

Den är väl inget problem att leva med?

Tror jag inte ICQ/ab

Bubbla 1302 -72 (såld)
Buss Late Bay -77

http://www.TimsFotoBlogg.blogg.se

6

Finns det något EGR-system så ska det se ut som om det kan fungera, alltså ingen mätning görs pga att på nyare bilar kan motorlampan tändas. Sen om besiktningsgubben bryr sig/har kunskap i ämnet, det är en annan sak ICQ/ab  mvh Den gamle besiktningsgubben.

Projekt ska man ha, många och stora.

7

BussTomas skrev:

Finns det något EGR-system så ska det se ut som om det kan fungera, alltså ingen mätning görs pga att på nyare bilar kan motorlampan tändas. Sen om besiktningsgubben bryr sig/har kunskap i ämnet, det är en annan sak ICQ/ab  mvh Den gamle besiktningsgubben.

Okej.
Tack! ICQ/ab

Bubbla 1302 -72 (såld)
Buss Late Bay -77

http://www.TimsFotoBlogg.blogg.se

8

Jag har pluggat det hålet på insuget. Fanns inget kvar av det där plocket  ICQ/ab Hittills inga problem på besiktningen..

9

Har också pluggat det hålet var inte mycket kvar av den lådan som den var ansluten till, kan ju också vara en felkälla på dessa insprutare om man inte får dom att gå riktigt. Har också besiktat min efter det var inga problem.

Hade problem med tomgången på min, lättare då att plugga egr röret så vet man att det är tätt där i alla fall.

/foppa

10

Dum fråga då, men var sitter detta EGR-rör?

VW DH 1977
VW1303S 1973
Yamaha SR500 1980
Fixed Gear, Skateboard

11

MattiasLiss skrev:

Dum fråga då, men var sitter detta EGR-rör?

Hittade en hyfsad bil där röret syns, det silvriga smala röret som utgår från toppen av motorn på den vänstra sidan. Det går snett bakåt för att sedan vara skruvat genom motorplåten på vänstra sidan, under plåten sitter själva reningsburken den var helt genomrutten på min.

http://i36.photobucket.com/albums/e12/myjettaislow/IMG_6175.jpg

/foppa

12

Ok! Ingen burk på min heller... Ska se till att det är tätt alltså.

VW DH 1977
VW1303S 1973
Yamaha SR500 1980
Fixed Gear, Skateboard

13

MattiasLiss skrev:

Ok! Ingen burk på min heller... Ska se till att det är tätt alltså.

Japp täta det vid motorn, jag tog lös röret och kapade av det 1cm ovanför plattan vid motorn. Sen svetsade jag bara igen hålet slipade rent och målade, ser nästan original ut...

/foppa

14

Är man riktigt petig så hittade jag för nåt år sen att de fanns att köpa i USA, men dyrt var det, så jag pluggade och har besiktigat flera gånger sen dess. En självklarhet kanske, men täta även i andra änden, alltså på ljuddämparen om den lossnat/rostat av därifrån.