1 Senaste redigerad av malle03 (2015-03-08 18:06:10)

Hej nu har jag stött på ett nytt problem skaffade mig en kam med 4 nitar och köpte en oljepump för den kammen och har 0.10 (mätte med bladmått) mätte med klocka nu och fick 0.09 i axialspel på kammen. Men när jag drar dit pump locket så nyper det fast kammen.
Ska sägas det sitter i ett 1500 block.
Tänkte om det finns olika pumpar eller om axialspelet ska vara större.

Tacksam för lite råd och tips

/Magnus

Vw 1300 1966

2

vilken tjocklek har du på packningen pump-block
Troligvis så tar nitar/skruvar i baksidan på pumpen
Lossa pumpen lite dra runt o titta om det finns skav märke i pumpen ( måla med en sprit penna på baksidan av pumpen )
Du kan starta med att ta bort locket ¨på pumpen så inte axelen bottnar i kamen
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Hade bara den tunna papperspackningen mellan pump och block.
sen verkar det vara att drivaxel på pumpen inte går nog långt in i blocket utan att kammen trycker ut den mot locket på pumpen.
Det är så att när jag skruvar på locket nyper det översta drivhjulet fast kammen så det inte går att dra runt kammen alls.

Det skulle funka om man satte en tjockare packning mellan block och pump tror jag.

Vw 1300 1966

4

Fabrikat på pumpen?

5

Tror det var av detta märke Schadek

Vw 1300 1966

6

Det finns två olika pumpmodeller. En för trenitad kam och en senare för fyrnitad. Du skall ha en packning bakom pumpen och en mellan pump och lock. Om dreven sticker ut från pumpen när du monterat den kommer locket att låsa upp pumpen. Jag har aldrig upplevt samma fenomen så någonstans har du fel del antingen kammen eller pumpen. Är kammen en vanlig VWoriginal?

7

Hej kammen ska vara vw original ska kolla upp det.
ser ut på pumpen att axeln inte är inpressad nog långt i drevet. ska åka och byta den
Axialspelet på kammen är 0.09 mätte med klocka så det borde ju vara ganska bra

Vw 1300 1966

8

Jag fick fel kam i förpackningen när jag köpte från classic i somras. Ren tur att jag upptäckte det innan jag monterade ihop blocket.

9

Oj jag det är inte skoj
Jag han montera ihop blocket och såg sen att pumpen inte gick på plats.

Vw 1300 1966

10

Lite sent nu men jag monterar alltid pumpen i delat block så att jag kan kolla hur frigången ser ut mot kammen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G