1

Hallå beetlesvänner.

Mitt nya projekt, att bygga en trike utav en bubbla är påväg ut ur sin linda nu och det är dags att börja få tag på delar. Jag kan ärligt säga att jag egentligen är ganska dålig på folkvagnar överlag (mekat volvohäckar hela mitt liv) men detta är vad jag kommit fram till änsålänge, rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.

Ungefär såhär mycket behöver jag (som mest) ha kvar av bilen för att täcka in allt som behövs för att få ihop en trike. Tanken är såklart att svetsa en rörrarm alá chopper på detta sen då och därmed få ihop något som kan liknas vid en trike.

https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1.0-9/34286_134094203282137_1761079_n.jpg

Ungefär där tar min expertis slut. Jag kommer att behålla motorn bakhängd och inte vända på den, som många gör. Jag gillar det bakhängda stuket. Jag har förstått att jag först och främst letar efter en VW 1600 motor då den är lättmekad, stark, trimpotential (?) och det finns gott om delar. Motorn kommer ju såklart att rivas ner i sina beståndsdelar, blästras lackas kromas osv. Efter det jag pratat med trikesnubbar om så letar jag efter en IRS-växellåda tydligen? varför vet jag inte ICQ/ab fyll gärna på vad som kan vara lämpligt att spana efter. Modellerna som detta satt i är om jag förstått det rätt 1303S ?

Drömmen vore förstås att hitta motor, transmission och bakvagn redan avplockat så jag slipper släpa hem en hel bubbla och plocka ner och sen försöka sälja det som blir över, garagetplatsen är tyvärr inte enorm. Brukar detta säljes löst ens en gång? Vad ska detta egentligen kosta ? Allt kommer ju att rivas ner och renoveras så skicket behöver ju på sin höjd vara "typ fungerande" men det ska ju vara ett bra utgångslänge. I vilken prisklass borde en komplett folkvagn där det bara är drivlinan jag vill åt ligga? Är det på blocket, swapmeets eller här folk hänget för att sälja/köpa delar till sina bubblor?

Har ni tips eller har grejer liggandes som kan passa mitt bygge så hör givetvis av er med prisuppgifter!

Ursäkta för många svamliga frågor.

2 Senaste redigerad av michaelth (2014-04-23 08:07:00)

Ett problem du troligen kommer att få med motorn bak.. För lite framhjulstryck.. Detta ör anledningen till varför man vänder paketet och även sätter en extra växellåda mellan ordinarie och motorn. Allt för att flytta vikten framåt.även ordinarie vw buggy dvs dom kortade lider ofta av lågt framaxeltryck.. Men visst inget är omöjligt...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Jo absolut. Det är ett problem, man får göra dom hyffsat långa för att få rätt framhjulstryck och sen såklart lägga så mycket av all extravikt fram som man kan. Det är kanske inte alltid optimalt att sätta motorn bak men det är många som lyckats få till det vettigt så den initiala planen är att ha det så. Men det klart, finns ett par riktigt balla byggen där dom vänt motorn bakåfram (beroende på vem man frågar...:)) och satt den fram också. Men då måste man ju böka desto mer med att skarva ihop växellådor och fixa en vettig bakaxel osv.

4

Hejsan.Fredrik.
Hur går det med bygget.