Nu är vi på väg hem med den nya motorn!
Tung som fan är den!!
Någon som vet var man hittar motorbeteckningen så att man kan se
vad den är ifrån för bil?
Tack för svar!
Med vänlig hälsning, Berni
(Bilderna är från blocket annonsen)
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Bernis Kit car med vw-motor
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Nu är vi på väg hem med den nya motorn!
Tung som fan är den!!
Någon som vet var man hittar motorbeteckningen så att man kan se
vad den är ifrån för bil?
Tack för svar!
(Bilderna är från blocket annonsen)
På mitt CV-block från -81 sitter det här:
Ok, tack så mycket! Tyvärr så tog batteriet slut på mobilen och lappen jag skrev upp siffrorna på tappades bort någonstans mellan garaget och hemmets (ca1,2km) bilfärd...
Stötte däremot på ett eventuellt problem, självklart skulle jag/vi provmontera motorn inatt när jag kom hem. Det gick inte riktigt, varför vet jag inte än, lessnade kl 02 och drog hem och sov.
Men när jag monterade 1600-motorn (från en -74 bubbla) så fick jag ta kopplingen och tryckplattan från 1600TLn då de från 1600-motorn inte passade ihop med lådan av någon anledning. Kan det vara så att jag måste göra samma sak med den här 2liters motorn?
Vad är det som egentligen gör att den inte går/gick att köra med originalkopplingen från en -64 i en växellåda från en 1600TL -66?

Nya motorn

Kopplingen på nya motorn (traditionell solfjäder i tryckplattan)

Gamla kopplingen (bilens ursprungliga)
Tack för svar!
Hej igen.
Nu har jag hittat chassinumret: GE004 056
Jag har googlat och googlat men hittar ingen riktig info om var den har
suttit i för bil/bus eller något annat om den här motorn..
*någon som vet om den ör "bolt on" på växellådan jag har?
Tack för svar!
Tryckplattan tar i huset på växellådan med den där motorn. Enklast är att köpa ett 200mm svänghjul till typ4-motor och sen använda 1600ans tryckplatta och lamell. Annars får du slipa ur lådan.
http://vwparts.aircooled.net/Type-4-Con … -200fw.htm
Ok, vad innebär det att slipa ur lådan?
Har du beställt från företaget du länkar till?
Gick det bra?
Man får slipa bort lite material i djupet på lådan. Kan bli tunt på vissa ställen.
Jag har inte beställt därifrån men förstått att det ska vara en bra firma. Men dessa svänghjul finns hos många olika firmor, bla här vilket kanske är smidigast http://www.vwcustomspeed.com/product.as … =021105271
-64 startmotorn funkar inte på det svänghjulet heller.
GE är 2,0 liters motor. Den har förmodligen 228mm koppling å tryckplatta. Du måste slipa ner bulorna runt startmotorn å endel andra mindre bulor inuti sprängkåpan på lådan.
Så var det med den "bolt on-monteringen"...
Men fungerar startmotorn jag har idag om man nu skulle slipa på lådan så som ni beskriver?
Fungerar den om jag nu skulle köpa ett sånt 200mm typ 4 svänghjul som ni länkar till, eller
åker jag på att byta startmotorn ändå?
Jag har jämfört den gamla kopplingen jag har från bilen med den som sitter monterad på
motorn och det ser ut att vara samma diameter på dem.
Jag ska montera bort kopplingen på motorn och mäta den exakt och se om det verkligen är samma ( 200mm ) som den som hör till lådan.
En annan fråga, kan det vara lättare att byta lådan till en busslåda? Passar den på en 1600TL bottenplatta eller är det för mycket jobb i onödan med infästningar, växellänkage och dyl.?
*Lite OT men ändå intressant, jag tror att den här motorn har suttit monterad i någotannat än en buss då det var/är påsvetsat plattjärn och en fyrkantsprofil lite slarvigt i den balken som går igenom själva motorn.
Ena plattjärnet är påsvetsat uppåt (vä sida) och den andra rakt utåt samt fyrkantsröret uppåt (hö sida)
Du får även sätta ett "stödlager" i svänghjulet, då växellådans ingående axel inte "når fram" till typ4:ans lager (i vevaxeln)
Jag brukade gänga rörgäng i svänghjulet, skruva dit en mässingsbussning (loc-tite), kapa bort överflödigt med rondell och till sist smörja med molly-pasta...
Slipa upp svepet invändigt och du kan använda den utmärkta 228mm kopplingen som sitter på din motor, startmotorn måste bytas till en"självlagrad"
-Inga konstigheter eller dyrt...... MEN du måste ha en vxl-låda med "stödrör" för urtrampningslagret (finns bara tryckplattor utan "ring" i typ 4 - har du en gammal 200mm koppling på din typ4, passar ju även tryckplatta från typ1 med ring)
Bilen ser ju bra ut ;-)
Jag har också en 2-liters typ4 (CV-block enl. ovan) med en 215mm koppling och den passade iaf till min låda utan att ta i någonstans (AT-låda, 1303S -73). Startmotorn jag använder är självlagrad och kommer enl. uppgift från typ3 automat.
Det är här du behöver slipa om tryckplattan tar i: (vita markeringarna)
215 ryms i nyare växellådor men inte 228mm.
Nu har jag plockat bort kopplingen från lådan och mätte jag rätt så mäter svänghjulet 214mm?
detta är den gamla som hör till lådan, som mäter 200mm

Det här är den som satt i motorn, som mäter 214mm

Så här ser lådan ut.

Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Bernis Kit car med vw-motor
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.