1 Senaste redigerad av RK (2015-03-09 11:24:34)

Tjenare!
Har en 1600dp som jag tänkte sätta turbo i, men tror jag väntar med den.
Tänkte istället iår sätta i större förgasare. Tänkte då om det finns att köpa färdiga grövre insugsrör för singel förgasare. Som det finns för dubbla. Eller det är att själv tillverka?

Typ 2 -72
Typ 1 -61 (Är väl sambons, men jag kör den Haha)

West Coast BugMeet Crew

2

Visst finns det insug "mittendel" för dubbelportsförgasare...

Men det är ju själva insugningsröret som är "strypningen" på en VW-motor !
De två gjutna ändrören håller ca 30mm innerdia, och då spelar det ingen större roll vilken förgasare som sitter "i mitten".

Bara att sätta dit dubbla 40:or på en helt standard 1600:a gör att den "drar" fint till 5000 istället för 4000Rpm, och i o m det kännbar ökning av effekt...

Bara mina 2 cent.

3

För jag har en 40 eller 45:a liggandes. Och jag har ju hört att det är insuget som stryper. Därför jag tänkte om de fanns grövre fast till en förgasare istället för två.
Eller det har man ingen nytta av alls? Det är dubbla som gäller?

Typ 2 -72

West Coast BugMeet Crew

4

Skaffa dig en till 40a ser ju häftigt ut med dubbla på en bubbla  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

5

Jo absolut ser det bra ut. Men tänkte mer om det ger något om man haft grövre insug o större förgasare?

Typ 2 -72

West Coast BugMeet Crew

6

Om du planerat/vill ha turbo....

Jag har själv lite planer på att framöver testa Megaskirt + turbo på en ganska original motor.
Insprutningsrör från Wasserboxer, omsvetsat så det passar på en "typ1 motor", spjällhus från Volvo 945....
Innan man laddar på med turbon är det ju bäst att allt "det övriga" funkar, dvs går att köra med utan turbo, så jag tänker i "två steg" ; -)

Hur har du tänkt, med ev turbomatning ?

7

Okej.
Jag är ju totalt okunnig om motorer men skruvar gärna.
Köpte turbo och förgasare av en som haft det i en typ 3.

Motorn i min bil går ju bra i övrigt. Tänkt bygga så att turbon kan kopplas ut smidigt vid besiktning.

Typ 2 -72

West Coast BugMeet Crew