Lossade idag remskivan på min 1600 bussmotor då den lät som fan..
Den yttre remskivan lossnade snällt med en 19-nyckel och mothåll.
Visade sig att de två klackarna som sitter i yttre skivan gjort långa spår i inre skivan.
Detta gör att den är skev o skramlar.
Jag undrar hur man får bort den inre remskivan för att byta denna?
Vill inte använda mer våld än nödvändigt..
Förstår inte riktigt, på en 1600 sitter det ju bara en remskiva och den sitter med en bult med 30mm nyckelvidd ?
Bild på detta ?
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Kanske är till generatorn och då är det lättast att byta den
Jag hade svetsat 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Ursäkta oklarheten.
Är på generatorn.
Kan man lossa o byta den inre, eller bäst att svetsa?
Jag hade byt ut dom, finns säkerligen någon i din närhet som har några över
Jag har som jag kan skicka om du inte får tag i någon,har bara till likström, om det nu skiljer?
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Men kan den inre lossas eller sitter den fast inne i generatorn ?
Den sitter med kil på axeln, ska gå att ta av utan övervåld men kan kärva lite.
8 2015-03-09 08:57:32 Senaste redigerad av Björn J. (2015-03-09 08:58:02)
Har du provat en liten avdragare som har käftar som går in i de båda uttagen i skivans periferi?
Låt muttern sitta kvar på axeln så får "skruven" på avdragaren en kant runt sig så att den inte kalvar.
Jag vet, dessa skivor kan sitta fast så in i helskotta särskilt som de hamnat litet snett.
Om du går på och värmer med svetsen är det kanske en risk att du skadar generatorn, dess lager eller isoleringen i lindningarna.
Har du provat en liten avdragare som har käftar som går in i de båda uttagen i skivans periferi?
Låt muttern sitta kvar på axeln så får "skruven" på avdragaren en kant runt sig så att den inte kalvar.
Jag vet, dessa skivor kan sitta fast så in i helskotta särskilt som de hamnat litet snett.
Om du går på och värmer med svetsen är det kanske en risk att du skadar generatorn, dess lager eller isoleringen i lindningarna.
Jag förstår inte vad du menar riktigt..
Inre skivan ska alltså bort.
Ska den skruvas med mothåll från muttern i mitten, eller ska mittmuttern bort med mothåll av något annat?
Hängde inte med ang skruven på avdragaren..
Ok...
Ytrre skivan har du redan tagit bort, eller hur..?
På med muttern men bara ett eller två varv.
Sedan på med avdragaren, käftarna i uttagen på sidorna av inre skivan.
Sedan avdragarens långa skruv/gängade axel mot generatoraxeln, muttern hjälper till att hålla avdrarens gängade axel, eller skruv, på plats. Skruva med skiftnyckel eller helst hylsa och spärrnyckel. Nu borde remskivan lossna.
Björn J. skrev:Har du provat en liten avdragare som har käftar som går in i de båda uttagen i skivans periferi?
Om du går på och värmer med svetsen är det kanske en risk att du skadar generatorn, dess lager eller isoleringen i lindningarna.Jag förstår inte vad du menar riktigt..
Inre skivan ska alltså bort.
Ska den skruvas med mothåll från muttern i mitten, eller ska mittmuttern bort med mothåll av något annat?
Hängde inte med ang skruven på avdragaren..
Den inre skivan skall dras rakt ut precis som den yttre. Om du har tillgång till att värma med gasolvärmare eller liknande så underlättar det!
Med muttern på så blir det lättare att dra remskivan rakt ut med avdragare utan att det drar snett när man skruvar på avdragaren.
Den inre skivan skall dras rakt ut precis som den yttre. Om du har tillgång till att värma med gasolvärmare eller liknande så underlättar det!
Med muttern på så blir det lättare att dra remskivan rakt ut med avdragare utan att det drar snett när man skruvar på avdragaren.
Då förstår jag. Tack!
13 2015-03-09 21:01:17 Senaste redigerad av Björn J. (2015-03-09 21:02:09)
Jag har haft samma problem, hade en alldeles för stor avdragare, och dess käftar kom inte under remskivans kant, lånade en mindre och då gick det bättre. Som Starfighter skriver så undelättar muttern att få avdragaren centrerad. Man med risk att bli tjatig, så hade jag inte vågat värma inte ens med gasol. Men ok, om du nu skall gå på med värme så rikta den mot remskivans centrum, så att centrum, eller navet expanderar litet av värmen. Men jag tror att det räcker med avdragaren och några svordomar. Var försiktig sedan när det börjar lossna, så att du inte tappar bort spårkilen, den som kallas för "halvmånen", men även dessa kan sitta fast rätt bra.
Jag har haft samma problem, hade en alldeles för stor avdragare, och dess käftar kom inte under remskivans kant, lånade en mindre och då gick det bättre. Som Starfighter skriver så undelättar muttern att få avdragaren centrerad. Man med risk att bli tjatig, så hade jag inte vågat värma inte ens med gasol. Men ok, om du nu skall gå på med värme så rikta den mot remskivans centrum, så att centrum, eller navet expanderar litet av värmen. Men jag tror att det räcker med avdragaren och några svordomar. Var försiktig sedan när det börjar lossna, så att du inte tappar bort spårkilen, den som kallas för "halvmånen", men även dessa kan sitta fast rätt bra.
Ja den där spårkilen är lätt att bli av med! Ett hett tips är att ha spårkilen rakt upp när man lossar remskivan. Avdragare är verkligen att rekommendera istället för värme. Värme är i brist på avdragare. Annars löser våld det mesta men då lär det bli en ny remskiva 
Remskivor är ju rätt billiga, och det finns kromade att köpa, värre är ju om man skadar generatorns axel, eller själva generatorn, då blir det genast dyrare på såväl bankkontot som på kontot för irritation
När du sedan skall återmontera remskivan igen så slipa/polera axeln med fin smärjelduk i längsriktningen, och lägg på litet fett. Helst skall man kunna ta bort och trycka på skivan med enbart handkraft.