1

Tjena folkafolk,

Fick lite kolvringshaveri för en tid sen, och tänkte nu ta tag i detta och beställa nya och sätta ihop motorn igen. Börjar bli less på att slå fotknölarna i utstickande topplockspinnar...

Märkningen säger AD, dvs 1600cc. Men skjutmåttet säger ~82 mm när jag mäter både kolvar och cylindrar. Dvs 1500cc?

Ska jag beställa kolvringar för 1600 (85mm?) eller för 1500 (83mm?)?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Tack på förhand.


Vänligen

2

Hm, kolvringshaveri.. Hur ser kolvar, kolvringsspår och cylindrar ut?  Default/hmm
82mm? Närmast är 1500, borde vara 83mm kolvringar..

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

3

Säkert någon som "bytt block" eller en helt vanlig HPD...
15-1600cyl passar ju i samma. Har du enkel, eller dubbelportstoppar ?
Finns även olika 1500-kolvringar, äldre typ3 har inte samma tjocklek på ringar som typ 1, som exempel.
När du köper står det kanske 2-2-5mm - kolla det måttet med dina kolvar ?
Och om du skrapar på kolvtoppen finns det mått (typ; 82,96) samt en pil som skall peka mot svänghjulet.

4

Fint nog så small kolvringen av i tre eller fyra delar, och samtliga stannade i spåret utan att skada något annat vad jag kan se!


Jag har enkelportstoppar på den här.
Intressant, ska ut och skrapa imorgon!


Har dubbelportstoppar från en 1300 liggandes. Kan jag fräsa upp till rätt mått för dessa cylindrar och få det att funka, eller är det annat som skiljer?

5

Kunde inte hålla mig, gick ut och putsade bort ett millimetertjockt lager med sot.
http://forumbilder.se/EAMKA/dsc-0649.JPG

82 antar jag då är cylinderstorlek. Vad ska vi tyda ut av resten då?

vänligen

6

Det är 1500 prylar, 82,96 är kolvstorleken (83mm).

7

Där ser man. Förd bakom ljuset i nästan 10 år!

"Ja, jag fick ju tag i en 1600 jag satte i när 1300an rasade..." Jo just!

Tack för snabba svar, bara att lägga order på nya ringar då och hoppas på de bästa ICQ/ab

8

Fnurga skrev:

Tjena folkafolk,

Fick lite kolvringshaveri för en tid sen, och tänkte nu ta tag i detta och beställa nya och sätta ihop motorn igen. Börjar bli less på att slå fotknölarna i utstickande topplockspinnar...

Märkningen säger AD, dvs 1600cc. Men skjutmåttet säger ~82 mm när jag mäter både kolvar och cylindrar. Dvs 1500cc?

Ska jag beställa kolvringar för 1600 (85mm?) eller för 1500 (83mm?)?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Tack på förhand.


Vänligen

Hej
Om jag var dig skulle jag satsa på en ny cylinder sats 
För om ringana vibrerar sönder i ringlandet (går av) så är ringlandet för stort (skall vara 0,05 mm glapp imellan ring o kolv)
Sen är säkert kolvar o cylindrana ganska slitna efter 40-50 år (dom var säkert beg när dom återmonterades)
Det är bättre att satsa på en billig cylinder sats (typ 1600) än att få samma problem igen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Tack för rådet!
Tror dock jag ger den en chans till i nuvarande skick, bara för att få igång den, sen på sikt skaffa en ny cylindersats.
Det är alldeles för många saker som behöver mitt ekonomiska intresse för stunden.


Vänligen

10

Har du slitne kolvar och/eller cylindrar, havarerer de nya ringarna snabbt....

Bör mätas noget.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

11 Senaste redigerad av Fnurga (2015-03-29 00:30:36)

Hur mäter jag lämpligast upp detta på ett ackurat sätt?
Cylindrarna då alltså, kolv-kolvring är ju beskrivet tidigare i tråden.


vänligen

12

Cylinderen med invändig mikrometer eller cylindermätare
Kolven med mikrometer eller digitaltskjutmått 10-20mm från underkant på kolven
Ringlanden med ett digitaltskjutmått  Glappet där skall vara  0,05-0,10mm mellan ring o kolv om det är typ 0.20 så vill ringen spricka av vobblet i ringlandet
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Köp ny kolv/cylindersats! Gammalt skit är inte värt att mäta!

14

Tack för svaren.
Kanske får ta och köpa en ny kolv/cylindersats iaf då!