Fått lite frågor vilka fördelare satsen passar. Den passar så vitt jag vet alla Bosch fördelare som satt på vw (och andra märken från tiden). Det är också den enda sats som finns för ändamålet. Beroende på vilken fördelare man renoverar, används inte alla delar och jag har använt 1 sats till flera fördelare. Av justeringsbrickor finns det tillräckligt för att räcka till fler i alla fall.
Ffa är det för att återställa det axiella spelet satsen används till. Oavsett om man vill eller behöver detta skulle jag rekommendera att man tar lite tid och plockar isär sin fördelare och rengör/ smörjer den internt. År av bruk gör att de brukar vara ordentligt skitiga, vilket kan leda till att tändförställningen (centrifugal/vakuum) både kan kärva när den skall slå ut och gå tillbaka. Detta borde vara minst lika viktigt efter alla år, som att rengöra förgasaren etc när man har problem med gången.
Detta är en sen SVDA fördelare som satt på DP motorer med PICT-3 förgasare. Just detta är en tidig variant, men "034" fördelarna är liknande.

Jämförande med satsen (ej alla av brickorna på bild)
Nr 27 är smörjfilten i ruta 1 nedan. En per fördelare används, satsen innehåller 4st av 2 olika storlekar. Denna skall man droppa en droppe motorolja på regelbundet (minst vid brytarspetsbyte/justering) för att hålla vikterna smorda. Brukar vara rätt genomskitig och dags att byta efter alla år.
Nr 28 och 29 är låsring och bricka i ruta 2. (Osäker på om det är brickan, har inte använt den). Denna sitter under smörjfilten och håller fördelarkammen nr 31 nere.
Justerbrickorna och fiberbrickan i ruta 3 används inte på dessa fördelare.
Nr 32 och 34 är låsbrickorna som håller vikterna på plats och fiberbrickorna under vikterna i ruta 4. 2 olika låsningar används i olika fördelare. "034" har lite annat utseende på vikterna och där används inte dessa har jag för mig.
Nr 23 och 24 är justerbrickorna och fiberbrickan i ruta 5. Det är dessa man ställer in/ återställer det axiella spelet/glappet med. Sitter som på bilden på vardera sidan på fördelarfoten. Justerbickorna är i tjockleken 0,1 och 0,2mm och spelet ställs in genom att variera antal och tjocklek (minst 1 på varje sida). Spelet på en ny eller renoverad fördelare skall knappt kännas, men det skall gå att snurra medbringaren (nr 22) och slå i låsstiftet (nr 21). Medbringaren på en NOS fördelare jag har går kärvt att snurra, men efter att fiberbrickorna initialt slitits in bör det gå lättare. Satsen innehåller endast en fiberbricka av någon anledning, det saknas alltså inte en utan är så satserna ser ut. Jag har återanvänt en av de gamla. På ett porscheforum sas det att fördelen med att återanvända fiberbrickorna var att man kunde justera spelet exakt utan att glappet ökade efter den första tidens inslitning. Jag har eventuellt fått tag på extra lösa fiberbrickor dock.
Nr 25 är gummitätningen på fördelarfoten i ruta 6.
Brickorna i ruta 7 har jag inte använt i någon fördelare.

Det här är en allmän bild på hur tidiga gjutjärnsfördelare ungefär är uppbyggda, och stämmer rätt bra med 30hk motorernas både SVDA (ex VJU 4 BR
och centrifugal (ex VJ 4 BR 8 / "019" mfl) fördelare.

Nr 23 är smörjfilten i ruta 1
Låsningen i ruta 2 används ej
Fördelarkammen nr 22 hålls istället nere av brytarplattan och spelet emellan ställs med justerbrickorna nr 25 och fiberbricka 24 i ruta 3. Justerbrickorna i satsen kommer i 0,2 0,3 och 0,5 mm och spelet ställs genom att variera tjocklek och antal. Spelet skall vara så att det inte glappar när man drar i rotorn, men det skall inte vara så tajt att det går trögt att snurra (lagom med andra ord
Jag har tenderat att justera detta lite lösare än axeln, så att det inte går kärvt men inte heller glappar). Volvo (samma typ av fördelare) säger att glappet inte skall överstiga 0,1 mm.
Nr 17 och 18 är vikternas fiberbrickor och låsning i ruta 4 (här använd oftast den andra typen av låsning).
Nr 20 och 21 är justerbrickorna och fiberbrickan i ruta 5
Gummitätningen i ruta 6 är inte utmärkt, men skall självklart användas i spåret på fördelarfoten.
Tyvärr har jag ingen bra sprängskiss just nu på de endast vakumstyrda fördelarna (vanligaste under hela 60-talet). Men här är en bild från min renoveringstråd. Justeringsbrickorna och fiberbrickan (ruta 5) används som på övriga mellan medbringaren och fördelarfoten samt i fördelaren under kammen. (Kam och axel är i ett stycke).
