1

tjenare min koppling tar väldigt långt upp?? ljusterskruven är släppt så mycket som det går? sen när ja kör så har lamellen fäste men om ja gasar till så börjar den slira eftetr ett tag... hur ska ja gå till väga ?

23år ung, bomba med vw kunskap vill lära mig alla tipps o trix:) 
Haft en 64, 66, 62 nu har ja en 60 och 61

2

Vad är gjort? Har du bytt koppling, uttrampningslager, vajer, låda eller motor? Eller ha problemet bara uppkommit?

3

niklasg skrev:

Vad är gjort? Har du bytt koppling, uttrampningslager, vajer, låda eller motor? Eller ha problemet bara uppkommit?

Ja har inte gjort nått, va så när jag köpte den så vet tyvärr inte vad förra ägaren har gjort,

23år ung, bomba med vw kunskap vill lära mig alla tipps o trix:) 
Haft en 64, 66, 62 nu har ja en 60 och 61

4

Det är troligen lamellen som är slut, ta ur motorn o kolla.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

5

Okej men om man byter lamell behöver man byta tryckplattan då? ICQ/ab

23år ung, bomba med vw kunskap vill lära mig alla tipps o trix:) 
Haft en 64, 66, 62 nu har ja en 60 och 61

6

Det är inget måste men tryckplattan blir sliten med tiden, revor rostangrepp m.m och fjädrarna mattas av de kan ju ha varit med 40+ år. De nya tryckplattorna har fjäder av solfjädertyp . Tänk på att till din ska du plattan med ring på om du har original vlåda.
Jag själv skulle byta platta lamell och urtrampningslager.
Det finns satser att köpa med alltihop.
Det är ju ganska skönt att veta att grejerna är ok o slippa oroa sig för haveri.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

7

Hmm kom på att jag har en en 180mm lamell med platta av märket sachs den har varit monterad men inte gått många meter, stämplarna på lamellen är inte ens bortslitna.
För en 500ing om du hämtar på plats.
Pma ditt telenr så kan jag mmsa en bild om det låter intressant.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

8

Okej men även om ja byter lamell hur får ja så den tar längre ned?

23år ung, bomba med vw kunskap vill lära mig alla tipps o trix:) 
Haft en 64, 66, 62 nu har ja en 60 och 61

9

tottis96 skrev:

Okej men även om ja byter lamell hur får ja så den tar längre ned?

Lamellen blir tunnare när den slits. När du stoppar i en ny lamell kommer du kunna ställa in ett korrekt kopplingsspel.