GrönFri är ett alldeles utmärkt medel mot påväxt på tegel/betongpannor... 
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - icke VW » Mickes blivande vw garage. på mitt vis. !!
Sidor Föregående 1 … 7 8 9 10 11 … 49 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
GrönFri är ett alldeles utmärkt medel mot påväxt på tegel/betongpannor... 
Tja kommer du hit och sprutar på det på pannorna.. och håller dom mossfria..??? vad tar du för att hålla taken rena??? 
Nä, det gör jag inte. Det var bara ett tips. Jag nöjer mig med att hålla mitt eget tak rent.
Blir liiiite trött.. då jag ju behöver en del material till garaget, så kollade jag på div BYGG material firmor bla. en som har ett namn som en hamburgar kedja...
visst dom hade flera hundra meter av dom reglar jag behöver efterkoll på nääätet..195*45 och 220*45 men då vi åkt dit (3 mil) med släp visade det sig att dom flesta var 2.2 m eller 2.7 när jag behövde 3.6. och 4.2.(som dom inte hade någon av.. och inga beställda... sedan fanns det också 5.5 m långa bitar men blir liiite mycket spill då......
Pratade med en tjej jag känner på en dansk firma, som säljer för hemmet och e fixiga
.. hon sa att dom beställer vissa längder, med får bara konstiga
.. enligt hennes teorier är det pga. att dom betalar så lite??.. även klassningen på det virket är sämre.. så nu kommer jag att beställa från den lokala Woody firman, och dels få jag rätt längder direkt och vettigt virke..
letade runt efter stolpskor, och fann att biltemas var något billigare än dom andra. när man köper många (20styck) så facket på närmaste affären tömdes nästan helt..40 styck. Dock sa jag till en säljare så han skulle beställa hen nya...... kanske blir någon i onödan, men dom går säkert åt...+ett par hinkar med lämpliga skruv...
så i stället för att lasta släpet fullt med reglar gles och spont, blev det inget från den firman... men tur i oturen,då det började Snö/regna på vägen hem..
Men jag började så smått att fästa upp stolpskorna på mittfackverks balken i alla fall, och på en stump 220*45 som jag hade hemma..
Sedan har Jag räknat igenom hur mycket isolering och gips jag behöver
, så en knippa dylikt skall hämtas hem i det närmaste ..bygget får ju inte stanna upp..
Pix..
liiite speciell bilden blir med vidvinkel....
Här skulle det vart en fortsättning..
jag hade tänkt att göra loftet i 2*6, men byggaren rekommenderade att gå upp till 2*8 för att få tillräckligt tjockt isolerande skikt.
Anledningen till att stolpskorna sitter en bit upp, beror på det kommer "gles" under tvär "balkarna", men fackverksbalken blir kanten jag sätter gipset på.
loftets längd har jag ännu inte riktigt bestämt.. jag vill ju kunna hissa upp grejer, så jag har funderat på dels en lucka i golvet typ800*800, eller en lyft I balk som går ut i änden av loft taket.. men då är frågan hur att täta runt I balken. jag kommer att ha en stege, som hakas på plats vid behov,då jag inte har plats för en trappa, men man lyfter upp saker mha en el vinch.
Jag har även mailat till en firma om drapperiväggen som skall avskära vid sidan av loftet.. dvs om lämpligt material att göra den av.
så vi får se vad dom svarar...
Over and out. / Michael
Verkar som du tänkt på det mesta..fan vad bra det kommer att bli! 
Snart inflyttningsdax med den farten Michael!
ser riktigt trevligt ut !
Härligt bygge! Blir avundsjuk på ett alldeles eget stort och rymligt garage, själv hyr man in sig i andras garage vilket är iof är ok men att ha det hemma på tomten vore drömmen.
Snickaren ringde innan idag.. Dom är hemma och spikar bärläkten nu..kanske att lastbilsföraren kan lyfta på pannorna i morgon.. Vi har väntat på pannorna då just gammla hederliga tegel pannor inte är lagervaror hos dom flesta byggfirmor.utan får beställas..
Ja ett eget hyfsat rymligt garage är något jag velat ha lääääääänge.. Men så är det inte gratis heller.. I mitt fall tog det ju några år att bara få köpa marken.
och mycket är fortfarande inte klart hur...
Jag kommer ju på lösningar som man kunde gjort.......att planera garage byggen e ju inte det jag gör i vanliga fall..
Snickaren ringde en gång till.. Och vi diskuterade mitt blivande loft.. Tyvärr hade vi pratat om en lösning först.. Sedan hade han gjort lite annorlunda.. Så nu så som jag gör e lite överkurs... Man kan göra enklare men på detta viset blir hållbarare... Och lite dyrare.... Ja ja.. Det blir säkert bra.. Men det känns som dom vet vad dom gör.
Takstolarna på det gammla bygget är gjorda av klantarslen.. För klena stag på fel ställen. Men det kommer snickarna fixa till så det blir starkt och bra.. En "stolpe"mitt i garaget som föregående ägare monterat, försvinner vilket blir trevligt då den mest är i vägen.. Och som den var placerad inte gjorde någon nytta...
Detta är något jag retat mig på sedan vi köpte stället 2008. Så det är såååå skönt att få det fixat.
Det är jätte trevligt att ha ett par duktiga snickare hemma!! Som ser möjligheter. Och inte bara vill sätta dit dyra saker!
Jag vill ju ha det bra. Men det får inte kosta vad som helst.
Så i eftermiddag ringde snickaren igen.. skönt när dom håller mej uppdaterad på det löpande.
Dom hade idag mha 6 stämp och ett gäng reglar lyft takstols konstruktionen. så allt blev rätt, och lite extra lyft..
Sedan hade dom limmat/skruvat ihop 2 nära 8 m långa 2*9 .. som imorgon kommer lyftas upp i takstolarna och förankras...sedan kommer det att skruvas extra stag som förstärker takstolarna.
Den gamla bärläkten på det gamla garaget kunde lyftas av och kommer att återanvändas.. torrt och bra virke.och betalt redan...
snickaren vart osäker om kanske kranbilsföraren skulle hinna lyfta upp packarna på taken i morgon em..
Pix...
Stämpet som satts i garaget lyfter det längs 2 linjer parallellt med längs linjen... ganska så roligt, att nu den förra mittstolpen i garaget hänger fritt över golvet 
-64 fronten e snygg i sin bedagade status
2*9 * 2styck " Balken" som blir förstärkningen i taket. ser lite fjantig ut.. men är hyfsat tung.. glad jag slipper lyfta upp den...
Det blev inga bilder på ett bärläkt löst tak... liite mörkt såhär dags, ute efter div utflykter...
Men gillar dessa bilderna.. som ett spindelväv...alt. plockepinn
Sedan betalade jag den första stom bygg fakturan, på detta bygget... (ja givetvis har jag betalt avstyckning,mark, bygglov/ritningar, grävning, armeringsmaterial/isolering och betong lekablock och bruk innan ..liksom takstolar, fönster och dörr..
Men denna som inkluderar allt annat virke, läkt reglar svall skruv vind väv
Arbete lyftkostnader och hyror..+ en betydande kostnad för 175 m2 tegelpannor och 60 nockpannor... skulle betalas nu...eller inom 10 dagar.men då pengarna finns vart det barar att överföra dom..:rolleyes:
Allt som allt något över 120 000 kr, och då vart nära 30 tusen avdraget i rotavdrag redan... någon som är avundsjuk???????
+ Att allt arbete inte e klart.. allt plåtarbete tillkommer.. + timmarna att få upp pannorna. och sedan isolering gips, loftgolv, färg +fästmaterial som jag själv kommer att montera/jobba med..
Bra skit kostar!!!
/ Michael
Jo bra skit kostar,men det här gör du bara en gång..eller hur? I vilket fall..bra blir det..hur gick det med kameraövervakningen? 
Kameran.. jodå den sitter kvar i trädet/holken.. dock utan att se.. då nu garaget växt upp så mycket.. så den e avstängd..tanken var att plocka ner den och kolla minneskortet.. men annat har varit "på tapeten"
vi skrattade gott igår ,när jag läste i hjem o fix reklamblad... dom hade en åtel/jakt kamera.. men det roliga var dom hade en fågelholk med kamera i..... den var dock inte för övervakning av människor utan av fåglar..
kopplas till en tv, så kan man kanske se ägg kläckas i realtid.... ja ja...
Jo, en dylik skaffade Anna-Lenas syster och hennes gubbe,det är inte nyttigt att ha mer pengar än man behöver..och inte ens mitt manande om att även fåglar har rätt till ett privatliv hjälpte,en sådan MÅSTE man ha.. 
Klart fåglarna skall ha ett privatliv... eget bo e guld värt... big brother.. pippi special...
nä tack...
Nå garaget var det... igår jobbade snickarna på, och fick upp balken i takstolarna i gamla garaget..ca 70-100mm fick dom hissa upp takstolarna i mitten av taket.. "det bara knakade överallt ":rolleyes:
Nu sitter det stöttor lite överallt.. men i morgon blir det en hel hög med trianguleringar i takstolarna..
Sedan skruvades pannläkten fast.. jag gillar att dom skruvades... jag föredrar skruv framför spik..
Pratade med snickaren i går em.. han vart lite besviken att dom inte hunnit mer..
sedan byttes hängrännorna ut på gamla garaget då det hade blivit en grymm
kina knick på pannorna annars..
nu är det bättre dock kommer jag själv att finjustera i helgen genom att slipa bort små klackar på alla dom nedre pannorna.
så e det när man e peeetig...
idag när jag kom hem vart det mer gjort..
det som mötte oss på väg hem var att gavel väggen nu har plåtbeklädnad upp till brytplåten
tyvärr glömde jag ta bilder på det.. men jag är jättenöjd!!
det blir bilder i morgon em på det... och då hoppas jag plåtslagaren hunnit ännu lite längre...
och att nya garaget är till 99% klätt med takpannor.. det gamla garaget hade dom börjat lägga.. så i morgon blir det klart..
på nya taket, måste en rad sågas längs ena kanten, men på höjden verkar det passa bra
kommer bli kul att komma hem i morgon em..
Gick upp på gamla garage taket i kväll, och skruvade ner den gamla tv antennen.. den har jag retat mig på sedan vi köpte huser 2008.. men jag gillar inte att gå upp på tak.
Bilder..gårdagen
Och idag
Riktiga brända ler tegelpannor från den enda svenska tegelpanne tillverkaren Vittinge.. bra skit!!!
Såhär i kvälls solen... förövrigt har det varit nära vindstilla och strålande sol hela dagen
packarna som ligger och väntar på flitiga händer på gamla garage taket..
Jag vart lite sugen att lägga några... men jag låter proffsen göra det..
Ny dag i morgon.. vem vet kanske blir tårta till killarna på eftermiddagen, jag slutar ju för dagen 1315 så jag hinner hem.. om nu inte dom redan e klara förståss...
fast plåtis är säkert inte klar då...
over and out...
/ Michael
Snyggt med tegel
Riktigt snyggt med hederliga tegelpannor.. 
När det är 4 stycken hantverkare som jobbar händer det grejer...
2 snickare jobbande med takpannor, nockband nocktegel, och 2 plåtslagare som klär in väggar... e lite pill att kläda in runt fönster och dörrar.. men snyggt blir det..
Jag valde en ganska så markerad droppplåt i botten, och brytkant på gaveln.. man kunde gjort den vit... så det bryter av
men jag tycker det ser bättre ut i samma färg. knutarna och runt fönster, blir däremot vitt.
Ungefär 2 man veckor kvar att göra på utsidan...
trodde plåtis/snickarna..=20 tusen efter rot...e ju en del pill runt fönster och knutar.. runt portarna gör jag själv senare..
Min dator e helknepig.. försökte på alla vis i 3 timmar igår, att göra detta inlägg, men den låser sig hela tiden..
Gavel på håll
blir bra när skräphögen försvinner och arbetarbod.. sedan kommer en häck/nät för i nederkanten.
Övre bryt/dropp plåten iofs kommer nog inte så mycket regn in där, då det är 50cm takutsprång.
Nederkanten på gaveln. med droppplåt även den ganska så markerad, även om detta "bara "är utsidan på mitt garage skall det inte se ut som skit.
baksidan av garaget är ännu inte klädd liksom knuten saknas...
Plåtis Mattias (vänster) med hantlangare.. duktiga "gubbar"
Snickaren Peter som hjälper till. då den andra snickaren Mathias "fått barn" jag kunde inte se något på han...
lite kapande/borrande på övre raden...
Jonas den mycket duktige snickare som leder bygget. som förövrigt inte gillar tegel utan hellre lägger betongpannor... (vilket är betydligt enklare och billigare)
Baksidan av gamla garaget.. Plåtis skall ännu kläda in väggen med plåt.
Fullt ös.. plåtarna lodas in exakt.. det e fan mm passning.. plåten e så gjord så man ser inte var skarvarna e.. sedan med dom svagt kullriga skruven (torx) e det mycket diskret infästning.
hantlangaren styrin och fäster ovankanten.. alla skruv märks ut och fäst efter vattenpass inget slarv. 
Plåtis i nederkant passar och riktar in...
Tja jag e kanske dum.. men åkte och köpte varsin påse med div blanda godis till byggarna,(lördagsgodis)
och önskade dom en trevlig helg..
tanken som räknas, och jag är mycket nöjd och sa så till dom också!!!!
Jag tycker dom gör ett mycket bra jobb.
Åkte och handlade färg till underslagen, det blir samma kulör som plåten dvs. färgkod NCS s3502-b i en oljefärg. Nordsjö VX 2 in1 Exteriör.. dvs grund och topp i ett.. den behöver iofs en del torktid .. men den får torka när den vill
.. jag gillar oljefärg!!
Blir bra detta...
fortsättning följer... snickaren hade ingen mer tid här.. och end del av pannorna är trasiga (lev så..
) så nu väntar vi på att det kommer nya.. förstärkningen av takstolarna i /på gamla garaget, kommer jag delvis att göra själv när snickaren gjort sas första, sen blir det bara copy paste för mig, som han sa att skruva förstärknings plåtar är ju inte svårt... men tar onödigt lång tid.tid..
Och plåtis får jobba vidare...
Nu är det en hel del att städa för mig nu..köra bort "skit".....
+ måla innan ställningen försvinner.. delvis är den i vägen för plåtis.
eller om jag hyr en skylift när det e rent... vi får se.. e ju lite kallt för att måla...
/ Michael
Ditt garage blir sååå fint
du verkar ha hittat rätt personer för jobbet och det är inte det lättaste 
Snickar firman består av ett gäng kompisar som jobbat på större byggfirmor, som nu jobbar i denna mindre 8 personer firma.. plåtslagaren är bror till snickaren som gör mitt bygge..
Det e ganska så roligt.. pratade med snickaren häromdagen, och sa hur sjukligt jag kan vara som sätter alla skruvar likadant i beslag typ dom som skall hålla mitt loft..... och då sa han det gör han också...en del bara kastar i skruven på måfå..
Hur jag hittade dom.. tja bra referenser från flertalet olika personer.. bara gott om firman..
kontaktade dom i oktober när jag hoppades få bygglovet..
Plåtisen e känd för att göra bra jobb.. inte den snabbaste, men yrkesstoltheten finns där/kvalitet.. och han kommer med tankar och ideer.... Bägge bröderna säger inte så mycket, men dom jobbar skitbra, och jobbet blir snyggt!! när jag tittar på jobbet, oberoende om jag kollar på trä eller plåtjobbet, så ser jag inget jag vill ha annorlunda.. och jag e en petig jäkel
Nä jag e nöjd... sedan att allt sådant här jobb kostar flis.. tjs har man inte antingen kunnandet... eller tiden så vad göra.. har ytterligare ett par jobb vi överväger, att låta dom utföra, men det blir inte i år då dom nog inte har tid (mer eller mindre fullbokade).. och cash skall skaffas för det också...
/ Michael
Viktigt att trivas med sina entreprenörer..och att visa sin uppskattning när man tycker att de jobbar bra!
Bygget framskrider ju verkligen fint,förstår att du är nöjd.. 
Läste om tråden, och blev trött bara av att läsa den :-)
Bra jobbat av alla parter.
80x80 känns dock rätt litet som hål i taket (vi är ju rätt bredaxlade :-) ).
Törs man föreslå 120x120 eller minst 80x120.
Jamen Lars inte skall du bli trött av en sådan sak...
Tja jag läste faktiskt om den också häromdagen och förvånade mig själv då jag kom ihåg hur jag isolerade/armerade för plattan i snålblåst/regn dygnsura kläder, och vp rör montage under rostiga armeringsjärn..... sedan snöskottning, värmetälten storm regn osv.... och alla hundratal gånger jag dunkade i med huvudet i "tältsträvorna"... men om sanningen skall fram har andra gjort mycket mer än jag..och bättre!!!
Ikväll klättrade jag upp på gamla garage loftet.. Snickaren Jonas har kryssreglat takstolarna..
Men.. han hade dåligt med tid, då nästa jobb redan är lite försenat..
så jag måste nu åka till Jula, Hjem &fix eller Biltema ,och handla spikplattor 48styck
och några askar ankarskruv...
Men då jag varit iväg till däcksfirman ikväll och hämtat nypålagda däck till saaaaben Gislaved..235*45*17,( förhoppningsvis lever dom länge) och 2 av dom gamla däcken hamnade på Porsche 9tums fälgarna till bussen
lagom bredd så dom inte tar i hjulhusen, men endå hyfsat fett
nej inga bilder.. så har all tid gått.
Sedan såg jag att "plåtis" satt tegelplåtarna, eller vad det heter.. plåtarna som går från vindskivan ner mot takteglen.. blir bra som f...
tyvärr vart han utan hantlangare idag.. så inget mer gjort på väggarna.
Men hur som tiden gick, och hundarna behövde en lååång promenad (och fick det med! ) .. mao inget mer gjort i kväll..
Men när jag kom gående från skogen.. fifan så fint det blir !!! Jag blir glad varje gång jag ser garaget!!!
Kollade under underslaget och visst har jag målat lite tunt på vissa ställen, och kanske borde jag stryka en gång till.. men va f.. hann ju bara måla hälften i går.. så först ett lager hela vägen runt, sen får vi se. man orkar ju inte vara duktig jämt
kollat lite på bussen i smyg.. och tittat på skabb/cabben... jag e sugen som .. bara den.. men om inte garaget görs färdigt först, blir det aldrig så..
Garage luckan... det finns 2 olika tankar...
Antingen gör jag loftet från framkant på garaget till bakkant. i ett, då behöver luckan uppåt vara större, för att del tillåta uppstigning, och inte minns att man /jag kan hissa upp div bös genom hålet.. motorer fälgar inrednings detaljer skärmar osv.. men ett hål måste kunna tätas då ovanför loftgolvet är det inte klimat säkrat...
Och fönstret ovanför porten släpper då in ljus på loftet...
Eller så börjar jag med loftet ca 1,5 m meter in från väggen. och bygger upp en "loftvägg".. i denna gör jag då en dörr, genom vilken jag kan gå upp mha en stege... då skulle man rent teoretisk, kunna ha en I balk som kommer ut genom luckan för vinchen.. men hur tätar man runt Ibalken???
Eller så gör man en lucka i golvet, som man vinchar upp saker genom.. dvs 2 öppningar... att jag måste ha tätt, är dels för värme, och även för brandskyddet!!
Fönstret kommer då släppa in ljus till garaget.
fattar ni??
Om man kunde snabbkoppla I balken så den går enkelt att dra ut och hängas upp så kanske det skulle lösa sig.. men då skall man stå och fixa med det 4 m upp i luften... det skall vara enkelt att hissa upp och ner grejer.. sen kunna snabbt och lätt klättra upp för att kolla på en fälg/förgasare hämta en stol eller dylikt...
Hålet i golvet skall lätt klara en halvpall dvs. hålet måste vara större än 600*800 för lyft-ok skall också få plats...
Tankar och ideer på detta?? tänk till detta är inte spikat och jag VET att ni tänker!! HJÄLP MIG!!
/ Michael
Jag har ett 90×100 hål upp till min vind och tycker det är väl litet spec, när man ska krångla upp dörrar och större saker, jag har stege att gå upp på.
Du skrev att du skulle ha vinsch, jag har rep och en hjälpsam sambo 
El vinch e tanken.. jag har fru, men då hon mycket sällan är i garaget (typ bara när maten är klar
) måste jag kunna jobba på egen hand (knapp) 
När fan blir gammal, blir han bekväm..
(och understundom ledbruten)
"Heller lat än dum" sa min far ofta... finns det hjälpmedel är man väl det, som inte utnyttjar dom..
Hade besök av "Rusty" häromdagen.. han gillade också mitt garagebygge.. det känns kul att det gått så fort och blivit så bra... iofs inte färdigt än men det löser sig.. men jag vart sjukt sugen att jobba med bussen igen...
Fler tegelpannor levererade i fredags..och åkte genast upp..
Och jag har roat mig med att måla underslagen, och takstols ändarna och insidorna av vindskivorna.. avslutade det innan idag..
Tyvärr har plåtis varit sjuk
så det jobbet ligger lite efter...
men jag är sjukt nöjd..
En kollega med frun, kom gående på gatan, han vart mycket förvånad att bygget kommit så lång så kvickt... efter en stund sa han förvånad..." fan det e ju plåtklätt".. han hade inte sett det..
han tyckte det blev skitbra.
Flertalet bilar som stannat till, och beundrat bygget .. jag är jättenöjd med färgkombinationen..
Skruvade upp en hel hög med spikbläck i takstolarna i taket till det gamla fuskbyggda garaget...48 styck... men gick hyfsat fort.. genom det kunde stämpen plockas ur garaget.. skall bara ta bort mittstolpen i garaget också..
Men nu hoppas jag plåtis kommer, och avslutar med dels plåten mellan taken. ett par små vindskivor.. och stuprören.. sen skall vi se om han inte gör plåtfodringen runt fönstren också.
Snickarna lägger sista pannorna..
sedan vart det nedplockning av stämpet...
vi var tvungna att vara 3 ,för att gemensamt kunna plocka ner dom..
Marie tog bilder när jag ligger på taket och målar underslagen...
börjar bli lite grånad.

Jag är glad för mina knutar.. 200mm breda..och 20 mm tjocka gjorda i plåt.
Upp under takkanten.. färgen e inte riktigt torr än, då jag målade hälften häromdagen.. och resten nyss.
Det gamla garaget kommer få samma plåtbeklädnad som det nya.. fast jag vet ännu inte hur jag gör med portarna.. kanske gör nya där också, då dom gamla e lite tråkiga...det blir en plåtknut mellan taken, sedan en "bräda " ner i vit plåt.. då jag tycker det skall vara en avskiljning mellan dom 2.
Började plocka mer haki ställninge framför det gamla garaget.. men e inte så kaxig när allt gungar, och man tar ner bommarna.. sen att jag vart själv .... det gjorde det inte enklare.. förhoppningsvis är den snart borta..
/ Michael
Ujujuj vad bra det blir..och fort går det! 
Sidor Föregående 1 … 7 8 9 10 11 … 49 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - icke VW » Mickes blivande vw garage. på mitt vis. !!
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.