1

Har byggt ett blästerskåp som jag tänkte driva med min Atlas Copco LE6 som har 150liters tank. Har köpt en enkel blästerpistol från Jula, sanden hade jag tänkt ta från en hink i botten av skåpet. Men jag får det inte alls att fungera, den suger ingen sand överhuvudtaget från hinken. Provade att flytta upp sanden till skåpet då fick jag den att suga lite lite sand så jag kunde blästra några sekunder men det är det enda. Har även provat en pistol från biltema men resultatet är detsamma. Inser att kompressorn kanske är i minsta laget men jag trodde ändå att det skulle gå att blästra mindre saker med den.

Vad säger ni som blästrar krävs det en större kompressor eller finns det nått man kan göra för att det ska fungera bättre? Hur påverkar arbetstrycket själva blästringen, det rekommenderas ju ett betydligt mindre tryck än kompressorn levererar kan det påverka negativt?

Tankar och ideer.

/foppa

2 Senaste redigerad av gonzo74 (2015-03-02 23:28:09)

Jag tror att man får skilja på trycket uppe vid blästringspistolen och det "trycket" som krävs för att suga upp sanden ur hinken.
Kan tänka mig att slangens diam från hinken kan ha betydelse oxå.

Högre tryck brukar generera en grövre yta på objektet.

Går det att förstå den förklaringen,  ICQ/ad

3

Vad använder du för sand?

4

Tjena
Jag gissar på följande:
Fel sand
För grov sugledning
Sugslangen är för klen och sugs ihop
För lite sand
Slangen inte tillräckligt nedstucken i sanden
För lågt tryck
För lågt flöde
Skit i munstycket
Fel munstycket
Fuktig sand

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

5

Fukt i luften kan ställa till det en bra vattenavskiljare e viktig...märkte det själv skulle blästra förra veckan det vart massor av fukt i luften... Då vill det inte bra.. Sedan e just mycket luft viktigare än högt tryck.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

har du tryckregulator på kompressorn? om inte, montera en och gärna med manometer 0-10 bar. blästring kräver högt tryck. i övrigt instämmer jag med mogges checklista ovan!

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

7

Mogge skrev:

Tjena
Jag gissar på följande:
Fel sand
För grov sugledning
Sugslangen är för klen och sugs ihop
För lite sand
Slangen inte tillräckligt nedstucken i sanden
För lågt tryck
För lågt flöde
Skit i munstycket
Fel munstycket
Fuktig sand

kanonbra lista Mogge nu vet jag var man kan börja leta felkälla, har 2st olika blästerpistoler tycker sugslangen är betydligt grövre på julas pistol jämfört med biltemas. Ska kapa slangen på biltema pistolen till lagom längd samt se till att den är veckfri och ordentligt nedstucken i sanden.

Sanden jag använder är den här http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- … ng-018297/

Vilken diameter rekommenderas på munstycket?

En tryckregulator skall sättas på inkommande luft, funkar en sån här kombinerad med vattenavskiljare?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl … ter-17181/

Men hur funkar det med tryck kontra luftmängd, trycket bör väl ligga kring 4-6bar det kan ju alla typer av kompressorer leverera. Däremot luftmängden ska väl egentligen vara så mycket som möjligt, hjälper tryckregulatorn till med att begränsa trycket och samtidigt öka luftmängden?

/foppa

8 Senaste redigerad av Wompa (2015-03-03 23:14:12)

Jag kan medela att jag både testat Biltemas och Julas blästerpistol och dem har varit under all kritik, och jag har haft samma problem som du har nu.

Kan bara säga... KÖP DEN HÄR OCH VAR NÖJD!

http://i00.i.aliimg.com/photo/v0/290642810/Sandblaster_Gun.jpg

Den finns hos Swedol för 250kr eller något, köp några extra munstycken bara.
Bästa pistolen för hobbybruk i min mening.

P.S Köp sanden hos Swedol också, den kommer i 25kg säckar och är väldigt väldigt bra! Finns en finare och en grövre.
Jag blästrade endast med den finare och hade inga som helst problem, kunde blästra 3gånger på samma sand nästan.

Ang vattenavskiljaren så maxade jag ut kompressorn och reglerade med den inbygda regulatorn till ungefär 6bar.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

9

Om du har ett blästerskåp borde du skippa sanden och skaffa något riktigt blästermedel i stället. Sand dammar så in i h-e och avverkar dåligt.

10

Aluminiumoxid kör jag med.
Men när jag bygger mina skohorn är det för aggresivt så då föredrar jag sand....

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

11

Vad har du för hink? Har du lufthål där slangen ansluter?

12

Jag gjorde en egen hink och det fungerade inte. Tittade då på en köpt och den hade två hål, några mm i diameter enligt bild. Borrade dessa och sen var det inga problem. Antagligen måste det vara lite flöde på luften för att den skall dra med sanden.
Att bara sticka ner slangen i sanden har jag ingen erfarenhet av men hittade denna kommentaren på nätet:
"I wonder how many people have just dumped the hose in a bucket of sand as in the image and wonder why it isn't working"
Så det kanske är lite lurigt att få det att fungera om man gör så.

Post's attachments

bläster.JPG, 37.18 kb, 874 x 446
bläster.JPG 37.18 kb, 250 downloads since 2015-03-04 

13

Jo det är nog så att luft måste följa med (har kollat lite), inte bara sand. Har man tur räcker den luften som kan passera sanden i hinken men tex kompakt sand eller fukt kan ställa till det. Hittade denna bild på nätet visandes en modifiering som verkar vettig. Att ha hinken/sanden högt ska även spara luft och underlätta då man utnyttjar gravitationen för sandtransporten. Så att ställa hinken högt är en bra idé.
Du skulle ju kunna prova med att borra ett hål i hinkens sida nertill, stoppa in slangen/röret där, täta och borra två små hål vid anslutningen.

Post's attachments

bläste2.JPG, 27.09 kb, 540 x 665
bläste2.JPG 27.09 kb, 344 downloads since 2015-03-04 

14

Liten uppföljning om vad som hänt, lyckades efter att jag kapat av slangen till biltema pistolen med 1.5m faktiskt blästra en bromssköld. Men det finns helt klart förbättringar att göra, men nu är jag på rätt väg i alla fall. Har köpt en tryckregulator med filter som ska monteras, få se vilken effekt det får.

Angående lufthål på slangen, julas pistol hade ett luftrör längst ner där sanden sögs upp. Fick aldrig den slangen att fungera heller, tyvärr så gick röret av efter att man kör ner det i sanden ett par gånger. Att man skulle behöva en speciell sorts hink har jag aldrig reflekterat över, jag har bara kört ner slangen i hinken på golvet där hamnar ju också sanden som trillar ner i samband med blästringen. Men intressant ide med att plocka sanden underifrån, vilken typ av hink använder ni andra som blästrar?

/foppa

15

Jag körde med en helt vanligt hink.. varför skulle man behöva advancera? ICQ/ad
Det fungerade ju för mig, så varför inte för dig :S

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan