76

easos skrev:
Svwerker skrev:

Det är nog soppapumpen som spökar och ger för högt tryck. Jag vet att SOB kollade trycket och det kan ha ändrat sig över tid. Mät för att utesluta om inte annat.

Ofan ja kanske man ska göra... men hur åtgärdar man det ?
Ny pump eller !?
Hur mäter man trycket ? vad ska det vara för tryck ?
Sorry e inte så haj på detta ICQ/ae

mvh/
Andreas

0,28 bar vill jag minnas, mät med någon form av manometer. Jag har en slang med ett T där mätaren sitter. Funkar med vilket tryckmäater som helst baar den har rätt mätområde.

Man byter den eller chimsar med packningar under pumpen för att sänka trycket.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

77

Mina baby Webrar tyckte inte alls om trycket ifrån pumpen minns jag.
Dem vill helst ha 2.5 PSI och pumpan visade närmare 5 PSI. 3-4 st kork packningar mellan pumpen och bakalite brickan sänkte soppatryck.

Även stora Webfuggar trivs bäst på ganske lågtryck har för mig?

/Kalle

78

Oki kanske ska kika på trycket...  lär hitta en klocka först.
Får se när det blir av... börjar bli lätt trött på detta nu... snart skjutsar ja i en originalmotor så länge  ICQ/am

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

79

Fidde skrev:

Ska försöka att komma en sväng till dig men efter 16 är lite sent för mig.

Ajdå..... hmm tror inte jag kan ta ledigt nån dag heller... =/
Morgan var förbi... han tyckte vi skulle pilla upp flottör nivåläppen lite...

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

80

Verkar inte troligt att flottörnivån skulle ha ändrat sig. Det är en rätt känslig historia som förändrar förgasarnas bränslekurva.
Rör den inte om ni inte har rätt mätutrustning.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

81

Aha oki ska inte röra den då men kan ju testa sätta bredare packning under
Nålventilen för att få ner den lite.
Ska försöka mäta trycket från bränslepumpen.
Kan det vara så jävligt att accpumpen är glapp,
Alltså den där pumpen som trycks ner varje gång du gasar!?
Tror jag läste nått om den på en amerikansk sida.

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

82

Svwerker skrev:

Verkar inte troligt att flottörnivån skulle ha ändrat sig. Det är en rätt känslig historia som förändrar förgasarnas bränslekurva.
Rör den inte om ni inte har rätt mätutrustning.

Du ska absolut inte röra flottörnivån.Det finns en anledning till att den ska vara inställd enl. spec. Men att kolla att den är rätt är en helt annan sak.Har du gjort det?

83

stickan skrev:
Svwerker skrev:

Verkar inte troligt att flottörnivån skulle ha ändrat sig. Det är en rätt känslig historia som förändrar förgasarnas bränslekurva.
Rör den inte om ni inte har rätt mätutrustning.

Du ska absolut inte röra flottörnivån.Det finns en anledning till att den ska vara inställd enl. spec. Men att kolla att den är rätt är en helt annan sak.Har du gjort det?

Nop har inte mätt nivån... vet inte riktigt hur jag ska gå till väga...
Men i alla fall så ska vi nog testa en el-soppapump för att utesluta problem
med att original-pumpen trycker för mycket....
Hoppas det är det felet... synd bara att jag inte är ledig så att jag har tid
att meka med Fidde... tight schema, lika så han..... crap !

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

84 Senaste redigerad av Svwerker (2011-06-21 10:12:13)

Life's a bitch. ICQ/ad
Flyttar du ner nålventilen förändras flottörnivån.
På aircoold.net finns det en artikel som beskriver renovering av IDA.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

85

AirKooled skrev:

Mina baby Webrar tyckte inte alls om trycket ifrån pumpen minns jag.
Dem vill helst ha 2.5 PSI och pumpan visade närmare 5 PSI. 3-4 st kork packningar mellan pumpen och bakalite brickan sänkte soppatryck.

Även stora Webfuggar trivs bäst på ganske lågtryck har för mig?

/Kalle

Var det original mekanisk pump ?

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

86

Japp, original mekpump.
Hade exakt samma problem men justerade trycket till 2.5 PSI och VROOOM, VROOM  ICQ/ab

87 Senaste redigerad av easos (2011-06-21 18:44:25)

AirKooled skrev:

Japp, original mekpump.
Hade exakt samma problem men justerade trycket till 2.5 PSI och VROOOM, VROOM  ICQ/ab

Aha så det stod å pissade soppa att man kört motorn & slagit av !?
Hoppas verkligen det är så.. att det e soppapumpen med för högt tryck....
Man lär väl mäta soppapumpen när bilen går antar jag ?

Så jag slänger dit några fler packningar mellan soppapumpen & "tjock-brickan" eller ?

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

88

Det enklaste om ni är kåta på att åka är väl att stoppa dit ett par extra packningar mellan pumpen och bakeliten för att se om det gör nån skillnad.

89

stickan skrev:

Det enklaste om ni är kåta på att åka är väl att stoppa dit ett par extra packningar mellan pumpen och bakeliten för att se om det gör nån skillnad.

Hehe klar man e kåt på att åka... då den killen jag gjorde affären med sa att det var bara att göra ren förgasarna & starta..
men så var inte fallet... 1månad 5-6000kr fattigare..så står jag fortfarande still... ICQ/ae
Men ska testa packningar kanske i kväll.... får se... ICQ/ab

Får inte glömma att tacka för alla tips som kommit in ! bugar & bockar  ICQ/af

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

90

Så här gjorde jag............

http://forumbilder.se/images/151201180601P27c6.jpg

91

Om du fick lägga dit så många packningar för att få ner trycket så har du säkert fel tryckstång.

92

Finns bara 2 längder vad jag vet. (?) Jag har den korta.

93

Jo,det finns bara 2 längder men det finns förstås flera olika sorters eftermarknadspumpar åxå som ser helt olika ut på undersidan.

94 Senaste redigerad av easos (2011-06-21 23:06:46)

testade lägga packningar som var typ 1,5mm tjock vadera...
Hjälpte inte något... flödade över lika mycket ändå....
Sen testade jag att lägga tjockare packning mellan locket & nålventilen den var också ca:1,5mm
Vips så försvann överflödningen... så troligtvis är flotörnivån fel !?
Körde motorn på tomgången.. den gick skapligt bra... men så börja den skjuta...
alltså typ so misständning skjuter ut ur avgasröret.
Försökte ställa tändningen men belv typ inget bättre.... kan ju vara så att det ligger soppa kvar här å där som tänder..
men den stod rätt länge på tomgången...så jag vet inte ja.....
sen stängde vi av den.. å skulle slänga dit stroboskopet... sen velade inte motorn starta....
Så var hade ju batteriet ganska dålig kräm... men den borde ju ha tänt... jaja.. ska tänka i mer soppa i tanken... (var lite lite)
så ska väl jag testa igen imorgon eller nått.. börjar bli lite småtrött på detta nu....
men det är väl så i vw-världen.... ICQ/ae mycket meka inget leka... ICQ/ag hehe

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

95

Gillar man inte att skruva är det här fel hobby, tro mig jag har fått smaka på det en hel del den här våren/sommaren ICQ/ad

96

easos skrev:

testade lägga packningar som var typ 1,5mm tjock vadera...
Hjälpte inte något... flödade över lika mycket ändå....
Sen testade jag att lägga tjockare packning mellan locket & nålventilen den var också ca:1,5mm
Vips så försvann överflödningen... så troligtvis är flotörnivån fel !?
Körde motorn på tomgången.. den gick skapligt bra... men så börja den skjuta...
alltså typ so misständning skjuter ut ur avgasröret.
Försökte ställa tändningen men belv typ inget bättre.... kan ju vara så att det ligger soppa kvar här å där som tänder..
men den stod rätt länge på tomgången...så jag vet inte ja.....
sen stängde vi av den.. å skulle slänga dit stroboskopet... sen velade inte motorn starta....
Så var hade ju batteriet ganska dålig kräm... men den borde ju ha tänt... jaja.. ska tänka i mer soppa i tanken... (var lite lite)
så ska väl jag testa igen imorgon eller nått.. börjar bli lite småtrött på detta nu....
men det är väl så i vw-världen.... ICQ/ae mycket meka inget leka... ICQ/ag hehe


med de packningarna, pumpar den överhuvudtaget?

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

97

Japp den trycker i soppa med de packningarna.
Får se om jag har tid att kika mer ikväll.

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

98

Olzzon skrev:

Gillar man inte att skruva är det här fel hobby, tro mig jag har fått smaka på det en hel del den här våren/sommaren ICQ/ad

Jodå jag gillar att meka.. Men till en måttlig nivå ICQ/ab
Det är roligt att lära sig lite när Fidde visar å grejar.
... Sen var det ju så att...
Bilen skulle typ gå utan problem när jag bytte åt mig den sa snubben, så då blir man
Ju lite trött när inget funkar Default/hmm

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

99

easos skrev:
Olzzon skrev:

Gillar man inte att skruva är det här fel hobby, tro mig jag har fått smaka på det en hel del den här våren/sommaren ICQ/ad

Jodå jag gillar att meka.. Men till en måttlig nivå ICQ/ab
Det är roligt att lära sig lite när Fidde visar å grejar.
... Sen var det ju så att...
Bilen skulle typ gå utan problem när jag bytte åt mig den sa snubben, så då blir man
Ju lite trött när inget funkar Default/hmm

Allt försäljningssnack får man ju ta med en nypa salt. ICQ/ag

100

easos skrev:
Olzzon skrev:

Gillar man inte att skruva är det här fel hobby, tro mig jag har fått smaka på det en hel del den här våren/sommaren ICQ/ad

Jodå jag gillar att meka.. Men till en måttlig nivå ICQ/ab
Det är roligt att lära sig lite när Fidde visar å grejar.
... Sen var det ju så att...
Bilen skulle typ gå utan problem när jag bytte åt mig den sa snubben, så då blir man
Ju lite trött när inget funkar Default/hmm

Jo då blir man ju extra lack när man tar för givet att pryttlarna ska lira, har också fått smaka på det men det är bara kämpa vidare för slutresultatet är något utöver det vanliga! ICQ/ag