1

Jag har tänkt jaga reda på en westy i några år men i höstas blev det läge att göra slag i saken. Jag kikade i usa och jag kikade i sverige men steget att köpa en i usa kändes stort och i sverige fanns det ingen. Men så fick jag ett tips och det ledde till affär. Bussen i fråga är en -73a och det var väl kanske den modell jag minst ville ha. Men eftersom den kändes förhållandevis orörd så flyttade den till mitt garage. Anledningen är att den årsmodellen är en riktig övergångsmodell med gamla inredningen, 68-73, och tillika det gamla taket som fälls upp framåt. Men latebayutseende... En kass kombination för jag tänkte att om jag ska ha en late bay så ska det bli skönt med den komforten som det är i latebayens inredning. Men nu när det gått ett tag så har jag ändrat uppfattning för jag gillar verkligen inredningen. Det enda som fattades var pallen och den hittade jag i usa via thesamba och eftersom det är eget tyg 73 så var det bara att slå till även om frakten blir lika dyr som pallen i sig själv. Bussen är en us import och den kom hit redan 1977. Det medför även att det är en automat vilket jag gillar men nu när den skall ses över så är det lite svårt att hitta grejor till den. Men bussen har varit igång och lådan funkar.. Så i detta nu så är det mekanisk översyn som gäller och tanken är såklart att den ska rulla till sundsvall 6 juni... Så det är bara att ligga på..

Post's attachments

image.jpg, 183.55 kb, 1024 x 768
image.jpg 183.55 kb, 203 downloads since 2015-03-01 

image.jpg, 187.84 kb, 768 x 1024
image.jpg 187.84 kb, 182 downloads since 2015-03-01 

image.jpg, 183.52 kb, 768 x 1024
image.jpg 183.52 kb, 176 downloads since 2015-03-01 

2

Trevlig vagn ! Passar dej din lilla mysfarbror.. ICQ/ad

You´ll never know...

3

Rostmässigt är det några mindre grejor men den har klarat sig riktigt bra. Motor och låda ligger utanför bussen för en översyn. Knepigast är som sagt automaten, men det ska lösa sig det med. En grej jag ärna skulle vilja uppdatera är kylfacket. Det skulle jag gärna vilja hitta en bra lösning på, en kompressorkyl som kan ersätta kylfacket utan att det blir allför uppenbart. Är det någon som gjort detta i en earlybay och kan dela med sig?

4

Helsings Smedja skrev:

Trevlig vagn ! Passar dej din lilla mysfarbror.. ICQ/ad

exakt!! Nu kan det stekas pannkakor under färd..

5

ICQ/ag

You´ll never know...

6

masen skrev:

En grej jag ärna skulle vilja uppdatera är kylfacket. Det skulle jag gärna vilja hitta en bra lösning på, en kompressorkyl som kan ersätta kylfacket utan att det blir allför uppenbart. Är det någon som gjort detta i en earlybay och kan dela med sig?

Vi dividerade om det på Gotland. Antingen får du köra med gasol. Ska du ha kompressordrivet finns det nog bara svindyra Waeco. Men priser har inte avskräckt dig tidigare  ICQ/ab

7

Go dude  ICQ/af

8

Demian skrev:
masen skrev:

En grej jag ärna skulle vilja uppdatera är kylfacket. Det skulle jag gärna vilja hitta en bra lösning på, en kompressorkyl som kan ersätta kylfacket utan att det blir allför uppenbart. Är det någon som gjort detta i en earlybay och kan dela med sig?

Vi dividerade om det på Gotland. Antingen får du köra med gasol. Ska du ha kompressordrivet finns det nog bara svindyra Waeco. Men priser har inte avskräckt dig tidigare  ICQ/ab

Vill man ha bra grejor får man betala... Men det visste ni två folkvagnsvärldens Lyxlirare redan.. Jag har hittat nått hos just campers för 2 å tre plus frakt.. Men inte mätt om det skulle kunna passa..

9

En riktig drömbil ICQ/ab
En sån ska jag ha så småningom  ICQ/af

En cigarr kortar livet med 2 minuter
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar

10

Bra köp!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

11

masen skrev:

Rostmässigt är det några mindre grejor men den har klarat sig riktigt bra. Motor och låda ligger utanför bussen för en översyn. Knepigast är som sagt automaten, men det ska lösa sig det med. En grej jag ärna skulle vilja uppdatera är kylfacket. Det skulle jag gärna vilja hitta en bra lösning på, en kompressorkyl som kan ersätta kylfacket utan att det blir allför uppenbart. Är det någon som gjort detta i en earlybay och kan dela med sig?

Kolla med www.vxl.se angående lådan. Dom kunde i alla fall göra en komplett genomgång och byta packningar i min låda, skulle kosta 4000:- Jag har en -75 med automat men dom hade alla delar sa dom. Bara ett litet tips i alla fall.

Annars är det en väldigt fin buss måste jag säga. Skulle gärna ha en westfalia nån gång...

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

12

Ok!! Tack! Jag är glad för tips! Det finns tydligen 2 olika lådor.. Men jag får kolla med dom!

13

Gött! En 73:a till. Grattis till köpet!! Den såg riktigt fräsch ut. Min är helt original invändigt, så gardiner och senaps-tyget är där i sin fulla prakt.

Det är endel som inte riktigt får ihop att det är en mellanmodell, utan prompt påstår att det är ett hemmabygge då sakerna inte riktigt matchar. Jag hade gärna haft sovplatserna uppe som på dom nyare, men istället njuter jag av dom rymliga ytorna.

Här kan du glutta på min: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18288

Trasig, men inte förstörd...

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90

14

masen skrev:

Det skulle jag gärna vilja hitta en bra lösning på, en kompressorkyl som kan ersätta kylfacket utan att det blir allför uppenbart. Är det någon som gjort detta i en earlybay och kan dela med sig?

Jag hade tur och hittade på Blocket en 12-volts kompressorkyl med rätt mått. Bort med vattenbehållaren, koppla på elen, fixa lite täcklister och filma om dörren så var det klart.

Post's attachments

image.jpg, 48.04 kb, 359 x 480
image.jpg 48.04 kb, 178 downloads since 2015-03-03 

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

15

I min -71:a så har är original isskåpet (vilket är ju kul att ha kvar) ombyggt till ett kompressorkylskåp. Själva maskineriet (kompressorn mm) sitter i den bakåtvända passagerarstolen. Funkar skitbra och verkar dra hyfsat lite ström. Vet att Kee har byggt om sin på liknande sätt och jag tror att han tom har det i en gammal byggtråd.

"Don´t get a second car, get a second house"

16

Världens kortaste renoveringstråd, besiktigade idag och fick lite pyssel att ordna. Inget allvarligt dock. Bussen har ju stått länge så jag märker att den vaknar upp.. Automaten växlar bättre och bättre, den är riktigt trevlig att köra. Karosseriarbetet är kvar att åtgärda men det känns inte som om det är tokmycket.. För att vara en baybuss.. Nu börjar säsongen med en premiärtur till sundsvall och volksmeet.. Härligt!!

17

Kortaste? den är ju inte klar än... gu va vi ska dricka öl i helgen  ICQ/af

18

Jo bett