Frågan gäller min båtmotor, en B20. Nu helt plötsligt så hänger sig 3 insugningsventiler i öppet läge! VAD kan få dom att göra så? Har sett det med egna ögon då jag kört igång den utan ventilkåpa. Kam och vippor felfria, ventilerna fastnar bara. Sen kan dom hoppa upp och allt blir bra igen. Händer bara när motorn är kall. Rädda sommaren någon 
inte stått fuktigt? låter som det kärvar och rost kan ju vara en anledning. har du plockat ur dom ventiler som kärvar och kollat skick?
Det märkliga är att den startade klockrent efter vinterförvaringen.
Och att det bara är insugningsventiler..? Jag har alltid varit noga med
Olja, blyersättning, temperatur vid körning och konservering på vintern.
Känns så sjukt att det händer bara så där på 3st samtidigt! Jag har aldrig
hört om något liknande förut så jag vet inte hur jag ska göra
Så jag tackar för alla möjliga tips, även vilken borr som är bäst att köra genom botten när jag tröttnat 
tror på trånga ventilstyrningar..
kan alltså vara rost
annars är går det bra med 14mm borr.. 
tror på trånga ventilstyrningar..
kan alltså vara rost
annars är går det bra med 14mm borr..
Är ventilskaften 14 mm? 
Du har nog överdoserat bensintillsatsen. Man bör vara snål med blyersättningen i synnerhet i fuktiga miljöer. Kör helt utan tillsats ett tag och sedan på halv dos. Kolla ventilspelet då och då. Bästa är sedan att sätta i härdade säten och slippa tillsatsen.
Annars går 14mm borr bra. Kolla flytväst och försäkringen först bara 
belsebug skrev:tror på trånga ventilstyrningar..
kan alltså vara rost
annars är går det bra med 14mm borr..Är ventilskaften 14 mm?

8 2011-06-20 19:46:19 Senaste redigerad av Mange (2011-06-20 19:46:40)
Nu har jag läst en väldig massa och tror också på att det är tillsatsen! För nu har nålventilerna i förgasarna hängt sig i stängt läge. Fan, tror ni det hjälper att köra ren bensin? Jag menar, tar det "bort" det kladd eller vad det nu är som sitter på ventilerna? Eller ska man köpa nåt dundermedel, typ injector cleaner eller vad dom kallar det!? Tack ska ni ha!
Klarar inte en B20 att köras på blyfri?
Injection cleaner är bara diesel, så en skvätt diesel i tanken då och då är inte fel om du vill hålla motorn ren.
belsebug skrev:tror på trånga ventilstyrningar..
kan alltså vara rost
annars är går det bra med 14mm borr..Är ventilskaften 14 mm?
ha ha!
tänkte han skulle ha det till och borra hål i botten med..
men det var fyndigt av dig annars