1

Hej!
Har avnjutit ett par härliga säsonger i min fyrkantiga campingbuss, men nu måste det fixas lite innan jag ger mig ut igen.

Jag har haft problem med spridarrör som går sönder. Har redan bytt två. Men nu har ett av de utbytta börjat läcka igen. Skulle vilja få tag på en hel sats fräscha spridarrör så att jag kan ha med mig som reservdelar. Dessutom undrar jag om någon har någon teori om varför de går sönder. Det verkar som om de vittrar inifrån. Det uppstår liksom små, små hål där det pumpas ut små strålar av diesel.

Och så söker jag ett teleskopiskt oljepåfyllningsrör. Den nedre metalldelen och den övre i plast.

Motorn är en Diesel på 51kW. JX tror jag den heter.

2 Senaste redigerad av Bockerud (2015-02-22 20:33:44)

Samma motor som golf mk1/2 1.6 så där kan du plocka rören från vilken skrot som helst, kanske även samma till 1.9td? Kolla med grabbarna på oberschlachter.se  om påfyllningen!

3 Senaste redigerad av Thomas Å (2015-02-23 12:30:42)

Jag råkade ut för ett läckande spridarrör för första gången nu i somras på Gotland. Som tur var så fick jag ett rör av vwestin på forumet. Det var inte ett korrekt rör från JX utan från 1,6 utan turbo, men det gick att montera det så att läckaget upphörde och vi kunde ta oss hem till Hälsingland. ICQ/ab

Spridarrören "nöts" från insidan och så blir det läckage.

Jag försökte men jag hittade inte alla fyra originalrör och det verkar vara mycket svårt för att inte säga omöjligt att finna alla fyra rören så jag köpte en sats rör till JX från oberschlachter.se istället. Jag har inte monterat de nya rören ännu pga att bussen hann gå till vinterförvaringen innan jag hade ordnat rören.

http://se.oberschlachter.com/shop/index … gsr%C3%B6r

"Pimped by Nature"

4

Rören ska bindas samman med rörklämmor, vibrationerna skapar sprickor i de hårda rören som gör att de till slut brister. Det blir dessutom värre om rören är monterade med någon form av vridspänning. Spridarrör ska monteras med åtdragning, släpp en kvarts varv och sen åtdragning igen för att få bort anspänningar.

Om du inte har rörklämmor så finns det på Mekonomen eller VW-verkstad. Men det går också att klippa upp två slangstumpar av en tjock bensinslang, trä dem på spridarrören så att de ligger dikt an på mot varann (tight!) och spänn ihop rör och slangar med buntband. Det dämpar vibrationerna som knäcker rören.

Här är en originalklämma i högra hörnet, binder ihop 3:an och 4:an.
http://3.bp.blogspot.com/-H_-0MvFdkpE/T0_ry99yH9I/AAAAAAAABT0/9W3i9lYDLIU/s1600/2012-03-01%2B22.28.47-770951.jpg

Och är ett exempel på slang-och-buntbandsklämma, strax bakom pumpen.
http://2.bp.blogspot.com/-bSMzxI0SwHg/TkvOiv6-B5I/AAAAAAAABB8/vsvblq4Tm0I/s1600/2011-08-17%2B13.06.12-722356.jpg

5

Spridarrören från golf/jetta med turbo passar inte på JX därför att vakumklockan för tillsatsbränsle sitter på olika ställen.
Rören från sugmotorn kan passa bättre...

6

Tackar för alla vettiga tips! Alldeles säkert så att de gått sönder pga vibrationer och materialspänningar. Åtminstone en av klämmorna saknas och jag har antagligen dragit åt dem på fel sätt när jag bytt... Ska se till att göra det ordentligt när jag får hem nya rör.

Det verkar gå att få tag påbåde  spridarrör och oljepåfyllningsrör nytt. Men jag letar begagnade en stund till innan jag beställer. Synd om golfrören inte passar. Hade varit praktiskt...