26

Hoppas du löser det enkelt, jag har inga problem med att stå med skammen ICQ/ad

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

27

Om du har instruktionboken kvar, så står det i den vilken funktion som varje säkring skyddar. Det kan vara så att vanliga blinkersen och varningsblinkersen har olika säkringar, kolla dem.

Om du hittar givaren till temp.mötaren, så kan du koppla loss dess kabel och ansluta denna direkt till jord och se vad som då händer, om du får utslag på instrumentet är ju iallafall detta helt, men givaren kan vara trasig.
Givaren testas ungefär så här: skruva ur givaren, anslut dess
gods till jord eller motorblocket med en startkabel eller linknande, slå på tändningen, värm på givaren med en hårtork eller varmluftspistol, se om nålen på instrumentet rör sig, förutsatt då att instrumentet är helt. Du kan ju ohm-mäta givaren med en multimeter vid olika temperaturer också.

Möjligen är det så att tempmätaren försörjs av samma säkring som tankmätare och kanske andra "smågrejer" som inte drar så mycket ström, men det står också i instruktionsboken.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

28

Mogge, jag tar och beställer en sån där kontakt så får vi se om du får skämmas eller inte. Är det fel så skickar du mig en semla?  ICQ/ag

Björn, har bytt säkringar till både varningsblinkers och blinkers. Såklart har jag boken kvar, det är ju en lågmilare med få ägare det här  ICQ/af

Tempmätaren känns som ett mindre problem för stunden. Har fungerande tankmätare i alla fall  ICQ/ab

29

Jag skrev en Selma=tjuga, håller du emot? ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

30

Mogge skrev:

Jag skrev en Selma=tjuga, håller du emot? ICQ/ag

Absolut! En Selma räcker till en semla ICQ/ab

31

Ok, ich verstend.
Är det en sådan där rektangulär vippbrytare med belysning i till varningsblinkersen?
Det brukar gå att pilla i sär dessa, men en varning, plasten är skör, de där små snäpplåsen kan gå sönder.  Men litet kontaktspray in i brytare är ju aldrig fel.

Men kanske har du kortslutit någonting då då satte in ett extra relä, så återigen, kolla säkringarna, särskillt den eller de som är till olika blinkande funktioner.

Jag minns nu en sådan här dubbelhyttare jag mekade med på en liten brandstation nån gång i slutet av åttiotalet, det fanns en del extrafunktioner i relähållaren som inte var dokumenterade, dessutom en skena med ytterligare relän och säkringar, det var några timmars pyssel med att reda ut vad allt var kopplat, det var ju dubbla kompressorhorn som blåste växelvis, en hemmagjord lösning, samt relä för blåljus, och nån säkerhetskoppling så att alltid radio och mobiltelefon (NMT 450) fick ström och spänning. Dessutom diverse extraljus och arbetsstrålkastare. Så vitt jag minns så var detta en pizzabil, och den var för det mesta lastad med jeepdunkar, då den fick åka ut och möta upp ambulansen så att denna nådde fram till sjukhuset, ja detta var i en avlägsen glesbyggskommun... Man åkte gladeligen 10 mil enkel väg på ett automatlarm... Men då med en Gammal Scania LB 50 med Hebrapåbyggnad, stegbil saknades, men det var gott om VW och vaplar. Det var tider det, Moses gick torrskodd över Röda Havet och Mammutarna härskade i skogarna... ICQ/ab

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

32 Senaste redigerad av Scaramanga (2015-02-22 16:13:59)

Då så.

Blinkersspaken är nu bytt - ingen skillnad.

Helljus funkar, så även ljustutan.

Har kollat över alla säkringar.

Den tomma plats där jag stoppade ett extra blinkrelä är avsedd för bakre spolare. Kortslutning utesluter jag då.

Slår på tändningen, då lyser gröna blinkerslampan på panelen. När jag slår på blinkers så lyser den starkare. Ingen blinkers.

Varningsblinkers död.

Återstår att byta kontakt i tändningslåset. Tips på hur man får loss kontakten mottages tacksamt.

Edit - guide för detta fann jag på youtube ICQ/ab

Borde kanske köpa nytt blinkrelä också?

33

Då var kontakten bytt också. @Mogge, du är skyldig mig en semla eller var det selma?  ICQ/af 

Problemet kvarstår efter bytet.

Började dock fippla lite mer med varningsblinkersknappen och i nån form av mellanläge så får jag faktiskt varningsblinkersen att blinka runt om. Ska ge mig på den rackaren härnäst...

34

Sådärja, allt fixat. Det var knappen för varningsblinkers som var boven. Full med smet. Lite kontaktspray gjorde susen ICQ/ab

Mogge! Semlan ICQ/ad

35

Om det skulle roa någon, så kan ju jag fortsätta rapportera om de "ärvda" felen när jag börjar rota. Nu är den min. ICQ/ag

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld