1

Tjo!

Jag håller på med en veteranhoj.

Ursprungskontrollen gick bra, men nu står jag still.

Ska regbesikta men då kräver dem Datum för första ibrukstagande... alltså datum för första besktningen.

Hojen i fråga är en gårdsmoped utan papper, skylt etc. Enda är att förra ägaren har skrivit ett intyg på att han köpte den på 80talet och sen ett kvitto. Det är det enda jag har.

Hur fan löser man detta nu då?
Vadå första datum för registrering? Vad är det för skitsnack... ser dem inte på typskylten att det är en viss årsmodell och då kan via tillverkaren få ett data för vad det är för hoj?

Vilket bull...

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

2

Har du ingen kopia på regbeviset?
Där står ibruktagande datumet.

Ring och kolla med Transportstyrelsen ifall du inte får till ett datum, då de har godkänt ursprunget så borde det veta vad som skall skrivas.

"ljushuvud"

3

Jag har INGA papper... ursprungskontrollen gick igenom då jag kunde styrka att hojen befunnits sig i Sverige dem senaste 20åren eller vad det nu var.

Har skrivit till SVAR nu och frågat om man kan börja göra en sökning på ramnumret...

Så jäkla tråkigt att byrokratin ska kaskadbajsa på en såhär.

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan

4

Har du varit inne och regbesiktigat?
Eller har du fått frågan när du beställer tid?

Kolla med Transportstyrelsen, dom borde kunna svara, vad praxis är.

Annars kan du hävda 1/1-årsmodellens år,  som är fordonets årsmodell.

MHRF borde kunna svara för det kan inte vara första gången det händer.

"ljushuvud"

5

Problemet är ju.. fredag kväll. Hade inte varit fel om jag kom och tänka på detta tidigare.

En jag känner står med samma dilemma.. han har bokat regbesiktning men dem säger NEJ pga att han har inget intyg på första registrering.

Roligt att ursprungskontrollen kan gå igenom utan gamla regpappren... men inte regbesiktningen.

Är hojen tillverkad 74:a så är det väl för fasen en 74:a!  ICQ/ac  ICQ/am

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan

6

Hitta på ett datum....

7 Senaste redigerad av Wompa (2015-02-20 23:07:57)

Tänkte på det också.. men dem vill ha underlag, atllså att någon med befogenhet kan styrka det.
Papper på det.

Känns som det är ett dött lopp om man inte hittar något på Riksarkivet. Så jävla irriterande då man brinner ändå för sin hobby  ICQ/ac

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan

8 Senaste redigerad av Wompa (2015-02-20 23:30:56)

Denna koden är intressant... vad fan innebär det där ICQ/ae

T13K : Datum då fordonet har tagits i bruk första gången har uppskattats. (Anges för fordon som tidigare varit registrerat i annat land eller i Sverige och uppgift från tidigare registreringshandling saknas. Datum anges på därför avsedd plats. Vägledande för angivande av datum ska vara uppgift om när fordonet är tillverkat, varvid 1 januari tillverkningsåret är lämpligt datum.)

Någon sitter ju och flätar skit märker jag...

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan

9

Det måste ju ha skett ett missförstånd någonstans.

Har du godkänd ursprungskontroll, så kan ju inte besiktningsmannen underkänna den pga ett datum.

Gör det lätt för dig och byt besikningsstation.

10

Ursprungskontrollen gick igenom då jag via kvitton och ett intyg från förra ägaren som ägt den sedan 83 styrker att den varit i Sverige...

Sen är det tvärstopp  Default/lol

Kan jag inte intyga att hojen varit reggad 1974 så kan dem inte regbesikta den som en 74:a... men för helvete, ramnumret säger 74! Då är den väl för fan inte tillverkad 2015?

Sikka rötägg...

Ska testa Opus..
Men har kontaktat riksarkivet också.. surt sa räven!

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan

11 Senaste redigerad av Wompa (2015-02-21 21:11:05)

Största problemet med detta är ju personerna som är så kallade experter inom ämnet... Har dem en dålig dag eller ingen lust så får jag ju inte den hjälp jag behöver.
Blir ju bara runtskickad!

När jag ringde till Transportstyrelsen fick jag en ung tjej... född 93 och helt ointresserad av vad jag frågade om. Sen bad jag henne att jag skulle få prata med den äldsta på kontoret och då vart jag kopplad till Roger av -58års modell, med ett brinnande intresse för veteranhojar. Då gick det galant!
Han berättade precis hur jag skulle göra och han svarade på allt innan jag ens hann fråga!

Känns dock som ett jävla skämt ICQ/ad

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan