1 Senaste redigerad av Ola.O (2015-02-14 23:41:19)

Får väl göra en tråd om denna bilen som blir ett långtidsprojekt med diverse modefieringar, mest hjulupphängning och original utseende. Bilen köptes för att jag nästan aldrig kört bubbla o att jag fick ett sug efter just en 1303. Gillar karossen, passar min stil.
Bilen köptes med en krockskada fram o lite sliten här o där efter att ett par duktiga mekaniker varit på den innan, är absolut ingen världsmästare själv men jag försöker ge fan i att klabba till de.

Bromsarna va slut runt om, batteriet felkopplat vad nu oddsen är på de när de bara passar på ett sätt. Motorn läckte fantastiskt mycke.

Nu ska den räddas från misären och förädlas.
En 74:a inköptes för att ta de mesta ifrån till två olika byggen.

Skivor, trummor med 5/112 delning o ok köptes nytt, nya justerbara fjäderben behövdes kände jag för att få rätt nivå.
Passat 16" plåtfälgar var tidigt med i planeringen med lagom låga däck.
Med detta liggande i en stor hög inkl packningar till motorn o lite smått o gott blev de en overhauling på Rennsport i gbg med Filip Jannerberg o Michael Andersson i spetsen körde vi igång.

Post's attachments

2015-02-14 23.11.30.jpg, 423.18 kb, 941 x 530
2015-02-14 23.11.30.jpg 423.18 kb, 208 downloads since 2015-02-14 

2015-02-14 23.12.37.jpg, 423.75 kb, 941 x 530
2015-02-14 23.12.37.jpg 423.75 kb, 190 downloads since 2015-02-14 

2015-02-14 23.13.49.jpg, 406.42 kb, 530 x 945
2015-02-14 23.13.49.jpg 406.42 kb, 178 downloads since 2015-02-14 

2015-02-14 23.15.02.jpg, 365.47 kb, 530 x 945
2015-02-14 23.15.02.jpg 365.47 kb, 177 downloads since 2015-02-14 

2015-02-14 23.17.11.jpg, 427 kb, 941 x 530
2015-02-14 23.17.11.jpg 427 kb, 173 downloads since 2015-02-14 

2

ICQ/ab

Post's attachments

2015-02-14 23.15.43.jpg, 371.63 kb, 530 x 945
2015-02-14 23.15.43.jpg 371.63 kb, 182 downloads since 2015-02-14 

2015-02-14 23.16.13.jpg, 366.02 kb, 530 x 945
2015-02-14 23.16.13.jpg 366.02 kb, 180 downloads since 2015-02-14 

2015-02-14 23.16.34.jpg, 409.71 kb, 530 x 945
2015-02-14 23.16.34.jpg 409.71 kb, 178 downloads since 2015-02-14 

3

Blir spännande och se var detta slutar ICQ/ab

Jetta Gtx -88
Bay -79

4 Senaste redigerad av Goggleman (2015-02-16 10:15:03)

Bra Ola, äntligen får man en hint om vad du håller på med! ICQ/ab

Och kul att det finns ännu en som gillar bulliga karosser utan några platta delar! ICQ/ae

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

5

Ja man får ju visa lite av vad man sysslar med nu, har precis fått en dotter så de får ta sin tid så fokus ligger på annat ICQ/ab

6

Stort grattis till tillökning av familjen
Plötsligt försvinner MYCKET tid när man skaffar liten. .

Jetta Gtx -88
Bay -79

7

Grattis till dotter  ICQ/ab  jag har själv tre st......döttrar.......men är också ägare till en 1303S -74. så jag kommer att följa tråden med intresse ICQ/af  Härligt med nya prylar såsom trummor o skivor.

Heja på ICQ/ag

Typ 3 Fastback -73  Mattbrun
Typ 1 1303 S   -74  Guld
T3 Buss           -85  Ljusblå
Volvo Turbo     -92  Vinröd

8

Grattis från mig också! Vi fick ju en liten kille för två år sedan och visst tar han en del tid. ICQ/ab Men å andra sidan är det väldigt roligt när han sitter intill i barnstolen när vi är ute och finåker!

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

9

Ja jag har en liten 3 åring också o han älskar bubblan så vi kör bara med den när de bara är vi som ska någonstans ICQ/ab

10

Får du något över från -74:an du skrotar
Kan du väl skrika till. .
Hade behövt några små prylar

Jetta Gtx -88
Bay -79

11

Vad behöver du? Har lite över, kaross o platta är skrotat

12

Pm

Jetta Gtx -88
Bay -79

13

Höjden kan man inte klaga på, lagom. ICQ/ab

Post's attachments

2015-02-17 20.31.22.jpg, 381.73 kb, 941 x 530
2015-02-17 20.31.22.jpg 381.73 kb, 180 downloads since 2015-02-17 

2015-02-17 20.31.57.jpg, 341.38 kb, 941 x 530
2015-02-17 20.31.57.jpg 341.38 kb, 189 downloads since 2015-02-17 

14

Blev riktigt ball ICQ/ab

15

Resten av bilen behöver mycke omsorg efter föregående ägaren men de får ta sin tid för de funkar att köra såhär ICQ/ab Huvudsaken är att bromsar och hjulupphängning är bra så funkar de med detta.

16

Hur funkar det med att svänga med den höjden? Hur mycket tar det i? Är det 6x16? ET?
På min tog det i rejält med 145:or normalprofil på 5.5x15 ET26, men efter att jag flyttat in fälgbanan 15mm funkar det klart bättre. Eller rättare sagt så flyttade jag centrum 15mm utåt i fälgen så att jag nu har ET41. ;-)
Jag har iofs originalfjädrar och sänkt tallrik och cykelpumpsdämpare vilket gör att det tar i lättare när det fjädrar.

Grejen är att jag vill ha lite bredare däck fram, jag är inte så mycket för dragracestuket med brett bak (205) och smalt fram...

Var köpte du dina fjäderben? Nöjd? "Treskruvsfästet" nertill?

Många frågor blev det...

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

17

Goggleman skrev:

Hur funkar det med att svänga med den höjden? Hur mycket tar det i? Är det 6x16? ET?
På min tog det i rejält med 145:or normalprofil på 5.5x15 ET26, men efter att jag flyttat in fälgbanan 15mm funkar det klart bättre. Eller rättare sagt så flyttade jag centrum 15mm utåt i fälgen så att jag nu har ET41. ;-)
Jag har iofs originalfjädrar och sänkt tallrik och cykelpumpsdämpare vilket gör att det tar i lättare när det fjädrar.

Grejen är att jag vill ha lite bredare däck fram, jag är inte så mycket för dragracestuket med brett bak (205) och smalt fram...

Var köpte du dina fjäderben? Nöjd? "Treskruvsfästet" nertill?

Många frågor blev det...

Jag vet att ola bytte till de senare 2bultade spindlarna från 74 bubbla och bärarmar från densamma och "coilovers" från golf.

Vill du har justerbarhet så finns möjlighet att bygga om dina 3bultade ben med grejor från bland annat rallyshop.se och tyska ebay.

Bärarmsvinklar blir väldigt mycket bättre på den gamla 3bultade framvagnen om man vill åka rejält lågt än 2bultade motsvarigheten ....

man får plats med 7.5" breda fälgar fram under originalskärm med möjlighet att styra med den lösningen......

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

18

Japp jag har de grejer som sagt i tidigare inlägg. Fälgarna är 6,5 x16 et 42 med 195/45-16 fram o 205/45-16 bak, plåtfälgar från en passat 2014 inget som tar i förrän man svänger mycket. Fjäderben är TA-TEKNIX tror jag de heter, köpte på e-bay. Som sagt spindlar o bärarmar från en 74:a , enkelt o smidigt med den lösningen.

19

Eftersom jag har min måttligt låg så skulle det alltså funka bra med att byta till -74:ans bärarmar och spindlar och då kan jag köpa färdiga ben till Golf 1(?) Bolt-on även med styrleder?

Vad händer med geometrin om man har den lägre eller vid krängning med dessa grejer? Jag vill ju kunna svänga också, det är ju det som ger lite mening åt tillvaron...

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

20

Jag har inte sån koll på geometrin kan jag säga men jag kan ju svänga o ha kul i rondellerna,  visst tar de i lite men nu är min max va de går att sänka. Dessa ben jag har kan du justera upp mycke mer än va de är nu. Jag är mer för att flyga lågt o leka lite i kurvorna, bryr mig inte för tillfället om att du tar i lite då de i framtiden vankas en ordentlig renovering ICQ/ab

21

Blev riktigt bra sänkning på den, är benen i botten med båda fjädrarna kvar ?

Du vet möjligtvis inte/ har liggandes en uppsttning till med spindlar o armar, till min kompis??

22

Har kapat genomslagsgummina och skruvat upp fjädrarna så de bli lite fjädringsväg, så de är så lågt de går men de går säkert på något vis att få de lägre. Detta blir bra för min del ICQ/ab

Tyvärr har jag inga delar till detta så de får han leta efter, finns säkert nån som har ICQ/ab