51

Tror inte du får ut så mycket vrid/effekt att en 180 mm solfjäderkoppling är begränsande...

52

Det finns kraftigare 180-kopplingar om du får problem.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

53

Tänkte inte på kopplingen utan mer på motorns möjligheter att klara av en tung bus. Om man tex tar en liten lätt MC motor på 200hk och stoppar i en bil så blir dom oftast svår körda och kräver mkt varv för att fungera då det svänghjulet är alldeles för litet för vikten av en bil. På samma sätt borde väl ett 200mm (större tyngre) svänghjul hjälpa till att få igång bussen. Men det kanske är onödigt mkt jobb för liten skillnad?

Learning by experience is a great way to spend money...

54

Är 200 mm svänghjulet tyngre?

55

Jag tror att ett 180 är tyngre än ett 200.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

56

200mm är väl mer ursvarvad än en 180mm?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

57

Eftersom ytterdiametern är densamma på svänghjulen för både 180 och 200 mm så blir det för 180 mm koppling tyngre. Det har ju mera stål runt den mindre kopplingen.

58

Ah så kanske det är? Isf faller ju min teori direkt! ICQ/ab

Learning by experience is a great way to spend money...

59

Hmmm, så då borde en 200mm koppling vara bättre till en bubbla då om det nu är lättare?
Bättre och bättre, men inte onödigt tungt eller?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

60

Har en 75hk 356 motor du kan köpa istället så är det klart, eller om du går på Bengt H:s linje med 356 vevaxel, stakar mm så har jag ett gäng 356 toppar. Går säkert att anpassa......  ICQ/ag

Life is a bitch and then you die