1

skaffade mig ett AB block med 1600cc cylindrar och dp-toppar som skulle vara nyrenoverad och vässad till ca 90hk, (men är inte så säker på att den levererar 90hk)
min fråga är hur mycket kan motorn vara på? jag vet knappt vad som är gjort utom cylindrar och topp. satt dubbla solex gasare på när jag hämtade motorn men dom var inte kompletta så tänkte köpa ett par webrar eller liknande. men vad kan vara lämplig storlek på förgasare? håller på att plocka isär motorn för att kolla så allt sitter som det ska osv. tacksam för snabba och ivriga svar! ICQ/ab

2

Att uppskatta effekt är svårt och är en gissningslek anser jag, du måste riva för att kolla vad det är för toppar vippor och kamaxel, sen är jag skeptisk till att det går att få den effekten med dubbla solex, men jag kan ha fel.

Anders

3

Jag skulle satsa på dubbla 36-40 IDF. Effekten är i princip ointressant så länge den går bra över hela registret. Ska man tävla så är det en annan femma men då är det helt andra effekter vi pratar om.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

om du vill ha cirka 70 kusar så får du höja kompet till cirka 9,5  fixa till ventil sätena och räsna bort gjutskägg i kanalena
Sen bytta till 1,25 vippor  med tänkta förgasare och ett bra heades
Ps med den höjda kompet så är det stor risk att botten delen ger sig
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

PPRMicke skrev:

om du vill ha cirka 70 kusar så får du höja kompet till cirka 9,5  fixa till ventil sätena och räsna bort gjutskägg i kanalena
Sen bytta till 1,25 vippor  med tänkta förgasare och ett bra heades
Ps med den höjda kompet så är det stor risk att botten delen ger sig
/// M

Det jag egentligen vill ha är en pålitlig motor med lite mera att köra med.

Vad är kompet original? Kan du beskriva "fixa till ventil sätena" 
Vart köper jag vippor och  en lämplig kam kanske man sku fått tag på

6

Kompet är cirka 7.7/1 på en 1600cc
Tanken var att använda din STD kam med 1,25 vippor (Finns hos välsorterade  vw firmor typ Dalhems/Csp och så vidare)
Fixa  till ventilsäten och lite mera finner du på min tråd Länk  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359
Du skall det är ganska mycket jobb för att få ut mer än 70-80 hk
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Det är väl bättre att du river ner den först, eller iaf tar loss oljepumpen och kollar vad det är för kam, innan man börjar diskutera vippor. Det kan ju sitta vad som helst i en AB 1600 på 90hk ICQ/ad

Angående Förgasare så hade jag oxå valt weber IDF 36-40. Bestyckningen av förgasarna tar vi när du vet vad motorn består av.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

8 Senaste redigerad av vesterberg (2015-02-07 12:55:57)

lasslo skrev:

Det är väl bättre att du river ner den först, eller iaf tar loss oljepumpen och kollar vad det är för kam, innan man börjar diskutera vippor. Det kan ju sitta vad som helst i en AB 1600 på 90hk ICQ/ad

Angående Förgasare så hade jag oxå valt weber IDF 36-40. Bestyckningen av förgasarna tar vi när du vet vad motorn består av.


Vart på kammen står det vad det är för nån? Lägger upp en bild på kammen som sitter i.
Har en kam som ligger på sidan med nummer 113.109.111b under det står det 7 H, är de en originalkam? Finns någon hemsida med info om flera olika kamaxlar?http://www.forumbilder.se/EACL7/image.jpg?width=150

9

Du har laddat upp en bild på en sliten topp   ICQ/ab Nån kam ser jag inte?
Är det en eftermarknadskam så brukar beteckningen stå på " gavlen" så man ser det utan oljepump.  Ofta står det även tillverkare och ev lite data om kammen.
De flesta eftermarknadskammar brukar ha skruvat kamdrev, org är nitat med tre eller fyra nitar.

Kammen med 113 nummer är en orgkam.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

10

lasslo skrev:

Du har laddat upp en bild på en sliten topp   ICQ/ab Nån kam ser jag inte?
Är det en eftermarknadskam så brukar beteckningen stå på " gavlen" så man ser det utan oljepump.  Ofta står det även tillverkare och ev lite data om kammen.
De flesta eftermarknadskammar brukar ha skruvat kamdrev, org är nitat med tre eller fyra nitar.

Kammen med 113 nummer är en orgkam.


Måste blivit något fel, här är bilden jag tänkte lägga upp. http://www.forumbilder.se/EACL9/image.jpg?width=150 då är det förmodligen en original kam som sitter i motorn.

11

Original it is

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

12

Det blir ganska långt från 90 hk med original ventiler och kam. Med lite tur kanske 65-70 med de förgasarna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Man skall ha klart för sig att alla beggade motorer säljs som trimmade men inte av säljaren utan den han köpte den av. Den är också renoverad av någon i raden av ägare men inte av säljaren. Sen gick den också väldigt bra när den togs ut ur bilen. Vissa motorrenoverare är så noggranna att dom lägger tillbaks gruset runt muttrar och skruvar så att den är tillbaks till original. Jag vill påstå att 95% av motorer som säljs under 10000 är bara orenoverat skräp dvs ett renoveringsobjekt. Det krävs ingen doktorshatt att räkna på vad delar till en renoverad motor kostar så förstår man vad man har fått. Bättre att köpa ett billigt renoveringsobjekt och fixa till från grunden. Sen kan man även köpa nya motorer på skroten har jag hört.

14

Hans Landelius skrev:

Man skall ha klart för sig att alla beggade motorer säljs som trimmade men inte av säljaren utan den han köpte den av. Den är också renoverad av någon i raden av ägare men inte av säljaren. Sen gick den också väldigt bra när den togs ut ur bilen. Vissa motorrenoverare är så noggranna att dom lägger tillbaks gruset runt muttrar och skruvar så att den är tillbaks till original. Jag vill påstå att 95% av motorer som säljs under 10000 är bara orenoverat skräp dvs ett renoveringsobjekt. Det krävs ingen doktorshatt att räkna på vad delar till en renoverad motor kostar så förstår man vad man har fått. Bättre att köpa ett billigt renoveringsobjekt och fixa till från grunden. Sen kan man även köpa nya motorer på skroten har jag hört.


Kan så vara

15

har nu plockat isär motorn och sett (som jag trodde) att motorn är original invändigt, renoverad är den men verkar aldrig vara startad. jag vill ha en säker motor med lite extra knuff i, funderar då på en vettig kam och förgasare? ska jag få tag i ett par andra toppar eller duger original dp med lite tillfixning? ett förbräningsrum i min ena topp ser inte så fint ut.(ser ut som att det legat något mellan kolv och topp alldeles för länge) vad är mest värt, att skaffa tex 044 toppar eller ett par bättre original dp toppar.

16

För en som inte vet. Hur ser du att den är renoverad, när du tittar i den? ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

Ibland är det inte "så bara" även om det är en enkel VW-motor som man grejar med  ICQ/af

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

18

michaelth skrev:

För en som inte vet. Hur ser du att den är renoverad, när du tittar i den? ICQ/ad

Inga spår av olja i motorn. Och lagrena ser nya ut.