1

Ska till att beställa slang och kopplingar till fullflödes och filtermontering.
Men vilken storlek krävs An 8a har slanginnerdiameter på 11,2mm sen blir väl kopplingarna lite mindre ändå An 10 har innerdia, på 14,3mm.
An 10 blir ju lite större och jag ska använda alu remskiva av originalstorlek 170mm det kanske blir för tight vid returen?
Sen finns det Ptfe,slang är det nåt att ha eller är den bara svår att jobba med iom att den är hårdare?
En annan grej jag har funderat på är när man pluggar oljepumpen är att det borde väl räcka med bara det, har sett att andra har pluggat blocket också men jag tycker det blir kaka på kaka eller har jag helt fel?

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

2

AN8 blir bra, gänga hålet i blocket med 3/8" npt, alltså konisk gänga, sen adapter till an8. På eBay finns allt du behöver, stålomspunnen slang med eller utan nylon.

Ska räcka med att plugga pumpen.. Finns väl en liten risk att det tryckkokare bakvägen iofs och genom skarv mellan block och pump.. Inte fel att ha pump med o-ring heller.

3

Jag har pump med oring men jag pluggade i blocket ändå, rent teoretiskt kan man ju få olja från trycksidan över till sugsidan på pumpen, det är ju en liten manöver at dra i en plugg i blocket med.

Anders

4

Tappar och pluggar är inköpt men empi aluplugg var väl inte nån höjdare direkt, skruvade i en lite halvlöst men fick knappt ur den igen för insexen blev rund direkt, de var nog av återvunna ölburkar av märket fulöl i ett tidigare liv Default/hmm  så stålpluggar från logmech är på väg.
Oljepump har jag köpt en schadek 26mm tyvärr då utan oring.
Kanske lika bra att plugga blocket med det är ju ändå isär också slipper man fundera över det sen.
Men vad rekommenderas i slangväg gummi eller Ptfe? Ptfe slangen tål ju etanolen som är i soppan och oljan blir ju alltid lite utspädd med tiden. Det är ju väldigt lite alltså så det är väl ingen fara kanske.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

5

Jag köpte stålomspunnen gummislang.

Anders

6

Samma här, stålomspunnen gummislang AN8 till extern kylare. Som Mr. Pete säger, på eBay hittar du allt vad du behöver i den vägen...  ICQ/af

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_5144_zps191def30.jpg

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

7

Tackar då ska jag ta mig en titt på ebay.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

8

Torpa skrev:

Tackar då ska jag ta mig en titt på ebay.

Du kan kolla här  ( det är inte så långt att köra till)
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot … index.html  (falköping)
// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Jag har gjort mig en lista på kopplingar hos klracing. Och som du säger Falköping är ju nästgårds.
Har även kollat Ebay och där finns alla kopplingar + mycket mer, ja vi får se vart grejerna blir köpta, men det känns det lite säkrare att handla direkt över disk.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

10

Snyggt med svarta kopplingar Stefan F mot för de flashiga blåa Default/smile

11

Jag skall ha tag på slangar om ett par veckor till mitt filter också, och Falköping är ju inte så långt från Jönköping heller:)

Du har inte lust att dela med dig av din lista hur du tänkt?

12

Självklart kan jag det ICQ/ab

150cm slang, det räcker och blir över förhoppningsvis. Min plan är att ha filterhållaren som är skruvad i avgasskruvarna, men om inte det funkar för att det blir för trångt med värmeslangarna borde slangen räcka för att flytta det nån annanstans.

http://dalhems.com/sv/p/bddd8b3602c843a … are-billet

3st 90 böjar. 1 till returen i blocket 2st till filterhållaren
4st raka, An8 till Npt3/8, de blir till in o ut i block och in o ut i filterhållaren.
1st rak slangkoppling den är till oljelocket
1-2st slangseparatorer så slangarna inte ligger och skaver, det är väl problemet med stälspunna att varenda grej de nuddar ligger de och skaver nästan sågar sig igenom.
Och jag är nog faktiskt för svarta kopplingar med, det blir inte så mycket bling bling då.
I listan nedan är det även med 4st 1/16npt plugg men 1330kr tycker jag nog inte är så farligt, blir väl lite billigare på Ebay men jag som är lite rädd för att internethandla så är nog klracing alternativet.

http://forumbilder.se/EAD89/20150213-220644.jpg

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

13

Om du aldrig har jobbat med AN-kopplingar förut, kolla in den här guiden:

http://www.h2mracing.se/webbutik/sidor/ … rtips.html

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

14

Själv föredrar jag att kapa slangarna med en tunn kapskiva.

15

Tack för tipset! Kollade in den sidan häromdagen och ska nog ta rondellen jag med, har lite tunna skivor hemma 0,8mm. Känns som att trådarna kommer dras loss och spreta överallt även om man tejpar och använder fintandad såg.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

16

Sen hade det vart fint med såna där aluverktyg men får duga med vanliga eller skiftnyckel med tunn tejp i käftarna.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

17 Senaste redigerad av Mohawk (2015-02-14 02:45:58)

Vanlig genomskinlig tejp och sedan kapa med 0,8mm skiva är grejen. Var noga med att köpa kvalitetgrejor. Det finns riktiga skit stålomspunnena slangar. Håller inte för något. Billiga an-kopplingar är inte heller alltid att rekommendera. När ni sedan skall skruva med dessa mjuka an-kopplingar är det aluminium gjorda för an-kopplingar som gäller annars skadar ni de direkt.

På GeneBergs hemsida finns mycket nyttigt att läsa om detta. Bättre är om man har hans biblar ICQ/ab

"Buy once cry once"

18 Senaste redigerad av MrPete (2015-02-14 08:56:26)

De slangar, alurör och kopplingar jag köpt på eBay är från autobahn88 dvs samma som klracing säljer och inget har krånglat eller läckt under inkörning iaf. Kona och mutter till rören är från usa, jegs tror jag och de funkar också mkt bra.

19 Senaste redigerad av Stefan F (2015-02-14 12:52:25)

MrIcka skrev:

Snyggt med svarta kopplingar Stefan F mot för de flashiga blåa Default/smile

Det var mest en slump att det blev så, men det passade ju utmärkt mot det svarta locket från CSP  ICQ/ab
Köpte dem på eBay, http://stores.ebay.com/autopartsfactory/ närmare bestämt (fast de har stängt fram till 25/2 - Kinesiskt nyår firas grundligt...). Kostade en hundring styck och då är de ändå svängbara.

20

Tack för din lista!
Är ju precis dem saker jag skall ha tag på också:)

Jag är nybörjare på slangkopplingar och slang så kanske missat något.
men om man inte bryr sig om vikt och utseende, kan man då köra med vanliga hydraul slangar? Typ sånna som en hydraulfirma pressar?
Har aldrig hållt i en AN koppling så har inte riktigt fattat skillnaden?

21

Tänk på att det ska vara rätt inner- OCH ytterdiameter samt tjocklek.

22

Fast i så fall tänkte jag låta dem pressa på stål kopplingar,
Men vad är det för fördelar att köra med AN kopplingar?

23

Jag har både kopplingar från JEGS och Summit. Deras egna är bra en gång kanske 2 i bästa fall sedan tycker jag de är skit.

24

Alex's skrev:

Fast i så fall tänkte jag låta dem pressa på stål kopplingar,
Men vad är det för fördelar att köra med AN kopplingar?

For motorbyggaren: Utseende och at de är skruvade (lättare at fixa själv).

Men pressade hydraulslangar tål normalt høgre trykk, och har mindre fel.

Jeg arbetar med hydraulslangar som tål 1200 bar...

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

25

Mohawk skrev:

Jag har både kopplingar från JEGS och Summit. Deras egna är bra en gång kanske 2 i bästa fall sedan tycker jag de är skit.

Lika bäst man kopplar rätt med en gång då så man slipper göra om :-) men visst, det är väl skillnaden mot tex earls, att de inte tål att skruvas av och på hur många ggr som helst.. Sen behöver man ju inte dra överjävligt hårt heller.