1

Hejsan! Jag införskaffade mig en 12V 38A likströmmare, och såg nu att den var längre än andra generatorer, och därmed så linjerar inte remskivorna med varandra. Vet någon vart man kan köpa saker till denna generator som gör att remskivorna linjerar med varandra? Tacksam för svar!

2

Det är inte remskivan det hänger på, utan anslutningsplåten som generatorn är fäst i fläktkåpan som finns med olika inpressningsdjup, eller ET om vi ska använda fälg-språk.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

25hpman skrev:

Det är inte remskivan det hänger på, utan anslutningsplåten som generatorn är fäst i fläktkåpan som finns med olika inpressningsdjup, eller ET om vi ska använda fälg-språk.

Tack för svar 25hpman! Du vet möjligtvis inte vart man kan få tag på en sådan? Sitter nämligen fast i bygget då anslutningsplåten är det jag saknar!

4

Mja...jag är tveksam om det är plåten som skiljer?  (Är i såfall är fläkten smalare....-vet ej, men har hört om annan remskiva ?)

Dessa generatorer satt i Typ2 ca 1969, och är ca 1 cm längre. (och gav alltså några ampere extra !)

Jag använde en sådan gen i ett typ4:a motorbygge i typ1, där det var alldeles utmärkt att få lite längre generator (flåkthuset gick då precis "fritt" från tändstiftshålet..)

Har en 38Amp gen "på hyllan" ifall någon är intresserad (pm) ?

5

mettis skrev:

Mja...jag är tveksam om det är plåten som skiljer?  (Är i såfall är fläkten smalare....-vet ej, men har hört om annan remskiva ?)

Dessa generatorer satt i Typ2 ca 1969, och är ca 1 cm längre. (och gav alltså några ampere extra !)

Jag använde en sådan gen i ett typ4:a motorbygge i typ1, där det var alldeles utmärkt att få lite längre generator (flåkthuset gick då precis "fritt" från tändstiftshålet..)

Har en 38Amp gen "på hyllan" ifall någon är intresserad (pm) ?

Det är skillnad på plåtarna! Fläkten är densamma som för övriga 60-talare.