1

Tänkte ge mig på att få till något slags lösning med dubbla batterier i våran Camper. En Early Bay -70, med 1600 motor.

Tacksam för alla tips och trix, om någon löst detta på något smidigt, bra o framförallt tillförlitligt vis.  ICQ/ae

Vilka grejer behöver jag förutom två batterier, kablar och kontakter?  Någotslags relä? Default/hmm
Har köpt en 75 Amp generator, och har två 80 Amp batterier.


Tips på bra inköpsställen, artiklar etc tas tacksamt emot!  ICQ/af

2 Senaste redigerad av michaelth (2011-06-01 20:36:53)

ett Skiljerelä e bra som separerar batterierna vid avstängd motor..
.. vi har ju på jobbet som vi monterar.. kanske KGknutson..  edit se nedan..

E ju i princip en solenoid.. fast den reglerar så bägge batterierna laddas lagom mycket.. e ju trevligt om bil batteriet har kräm när man vill starta.. det reglerar ju att du inte tömmer batteriet helt..
En huvud brytare e ju alldrig fel, e ju både lite som ett stöld skydd och smidigt om man får en kortis.. kablar blir mycket fort varma då.
sen finns det ju fast monterade batteriladdare som laddar så fort man kopplar in "landström"  ICQ/ab   Defa har sådana.. inte helt gratis men smidiga och S märkta.

hitta ett på biltema

Skiljerelä
Separerar startbatteri och förbrukningsbatteri i 12 V-system. Lämplig i båt och husbil. Gnistskyddat. Kontinuerlig belastning: max. 125 A. Inkopplingsspänning: 13,3 V. Urkopplingsspänning: 12,8 V. Mått: 68 x 68 x 55 mm.
149,00 kr



http://www.biltema.se/ProductImages/25/small/25-230_s.jpg
om det e bra fan vet... men billigt i alla fall

såg även att dom har kylskåp för fordon

Kylskåp, 12 V/230 V
http://www.biltema.se/ProductImages/84/small/84-110_s.jpg

Detta kylskåp bör inte byggas in i vägg eller skåp. • Volym: 48 liter • Mått: 43 x 48 x 51 cm • Temperaturområde: 5–12 °C • Justerbar termostat • Automatisk defroster • Flexibel dörrmontering till höger eller vänster • Täckt baksida • Låg ljudnivå • Termoelektrisk kylteknik (ingen kompressor) • Effekt: 75 W • Energiklass D • Klimatklass SN • 12 V/230 V

999,00 kr
kommer nog att handla ett dyligt till min bay..

off topic
Roligt med en Gotlänning... åker till ön i helgen för att skruva med min Bay.. e ju själv gotlänning från början..
back 2 topic.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

har gjort detta idag!
tog ett relä som är samma som extraljusrelä fast på 100A
koppla ihop batterierna genom reläet och ta styrningen till relät för att ladda fritidsbatteriet från laddrelät.
när motorn är igång så laddas båda batterierna. när motor är avstängd så används bara fritidsbatteriet då startbatteriet kopplas bort
genom att styrningen från laddreläet kopplas bort. sen är det bara att ha allt i bussen på fritidsbatteriet.
kan fixa ett schema i morgon på detta annars om det lät konstigt.

4

Jag monterade en sådan däringa batteri frånskiljare som tex Jula eller Biltema säljer. På den kan man köra ett batteri åt gången, båda eller bryta allt. Sedan har jag kopplat om all förbrukning på den, dvs så länge du har juice i något av batterierna funkar allt i bussen. Till det har jag kopplat en större Ctek laddare som går när jag kopplar på stakrström till bilen. Då driver jag även mitt kylskåp på starkströmmen, annars går det på 12V. Hur bra allt detta kommer funka kan jag inte riktigt svara på ännu då det inte blivit använt ute ännu, men det funkar bra som attan än så länge.

Lycka till med kopplandet.

Friskt kopplat, hälften brunnet som man brukar säga  ICQ/ad

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

5

tänk på att
1) 100A räcker gott för att koppla ihop och isär batterier när startmotor inte går... dvs reläet får inte "dra" samtidigt som startmotorn kopplas in. Lämpligen kopplas det på "tändläget" på bilen då ju den kopplas in strax innan och kopplas ur strax efter. Reläet bör vara snabbare än vad du vrider nyckeln till "nästa läge"... om du inte är släkt med lucky luke ICQ/ad

Med denna laddning så laddas båda batterier när motorn är på, men när motorn är av så är förbrukarbatteriet urkopplat och därmed belastar förbrukarna inte bilens "startbatteri". Nackdelen, drar du ur förbrukningsbatt helt så får du något sämre startprestanda...

2) många "mekaniska" batteriomkopplare har ett läge "helt från", detta får ej kopplas in medans motorn går... speciellt vxlströmsgeneratorer har en tendens att inte klara detta... Sen är det förståss lätt att glömma att slå om den...

Skulle jag koppla in dubbla batt så skulle jag sätta både huvudbrytare på båda batterier (även bra för att känna sig trygg med "brandsäkerhet") samt ett relä som drar på tändning. Normalfallet behöver du inte göra nåt alls. Om förbrukarbatteriet är helt slut kan du koppla från det tex under start. Givetvis går samma funktion att uppnå med att bara bryta ledningen till reläet med en liten strömbrytare...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

Så här hade det jag i våran båt tidigare.
Ett fritidsbatteri som var till ebersprakaren radio belysning mm. Om nu inte det skulle räcka till att starta båten med morgonen efter sas.
Så hade vi ett vanligt startbatteri som vi slog på med en vanlig batteriavskiljare.
Detta funkade i dom 10 år vi hade denna båt.
Använde endast extrabatteriet en gång och det var när jag glömt att stänga av lanternor och ebern.
Man kan säga att man hade ett batteri i reserv samma som att starta med startkablar.
Har man bara lite koll och laddar deta genom att slå på det när man är ute crusar i bland så funkar det kanom.
Finns ju naturligt vis fina lösningar på detta men hur ofta händer det??
Dessa har dom bästa lösningarna i detta land.
http://www.skyllermarks.se/

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

7 Senaste redigerad av kee (2011-06-02 07:35:06)

Styrströmmen för skiljerelät tas från laddlampans signal. Det betyder att när laddlampan slocknar, en stund efter starten av motorn, då öppnas kanalen och båda batterierna laddas. På så vis är bodelens batteri aldrig med i matchen när man startar.

Glöm inte avsäkringen, vill man vara helt säker, så bör man ha två säkringar, en vid varje strömkälla (batteri). En annan poäng kan vara att koppla en liten lysdiod över säkringen, som man monterar vid instrumentbrädan eller annat lämpligt ställe, så att man ser om säkringen stuckit. Har inte elschemat över detta helt klart för mig, men värdefullt om all "extrautrustning" är kopplad på bodelens batteri och säkringen av ngn anledning helt plötsligt sticker på motorvägen och man vill vara säker på att ha ett fulladdat batteri när man kommer fram.

Och vill man ha en kyl värd namnet ska man leta efter en kompressorkyl, tänkte man köra termoelektriskt, kan man lika gärna köpa en lös box på valfritt varuhus för en 400kr. Kompressorgrejerna är ungefär tio gånger dyrare, men hundra gånger bättre.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

Tack och bock alla vänliga för denna uppsjö av bra tips, och lösningar!  ICQ/ag

Skall ge mig i kast med kopplandet och leta upp lämpligt relä, säkringar etc. under nästa vecka, när jag kliver av mitt skift.
Känns som att jag har bra med kött på benen för att kunna lösa detta bra nu. 

Jag ska uppdatera när jag väl satt igång, så får vi se om jag brännt ner bil/garage/etc.  ICQ/ad

Belsebug:  Skulle verkligen uppskatta om du har lust att lägga upp eller sända nån skiss på hur du kopplade. aldrig fel att ha. min mail: 1976.johan at gmail.com

Michaelth: Jepp, Gotland är bra grejer, har följt din tråd om den svarta Ovalen, tycker det är skitkul att du kört igång med den, man har ju åkt där förbi o funderat på om den någonsin kommer räddas!  ICQ/ab  o Lycka till med Bayen i helgen!

Kee: Kommer verkligen ta till mig tipsen om kompressor kyl, har planer längre fram för inköp av någon sådan. Bra att få input! Tackar!
ICQ/ab   ICQ/ab   ICQ/ab

9

Michaelth: Jepp, Gotland är bra grejer, har följt din tråd om den svarta Ovalen, tycker det är skitkul att du kört igång med den, man har ju åkt där förbi o funderat på om den någonsin kommer räddas!    o Lycka till med Bayen i helgen!

jodå det händer lite i taget med ovalen oxå, fast jag inte gått igång redigt än.. men den står torrt för första gången sen den lämna försäljnings hallen -56. Att den skulle renoveras har jag sagt i över 25 år..och det har hindrat andra att köpa den. Men barn exfru ny fru 3 olika hus med renoveringar, arbetslöshet och div kallat livet har kommit imellan..
bussen.. ja skänk mig en tanke när jag skruvar med den i helgen, kommer till ön natten till lördag sen....blir det att jobba extra bra../ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Michaelth skrev:

jodå det händer lite i taget med ovalen oxå, fast jag inte gått igång redigt än.. men den står torrt för första gången sen den lämna försäljnings hallen -56. Att den skulle renoveras har jag sagt i över 25 år..och det har hindrat andra att köpa den. Men barn exfru ny fru 3 olika hus med renoveringar, arbetslöshet och div kallat livet har kommit imellan..
bussen.. ja skänk mig en tanke när jag skruvar med den i helgen, kommer till ön natten till lördag sen....blir det att jobba extra bra../ Michael

Ja det är mycket tiden skall räcka till, o det är ju tyvärr bara 365 dagar på ett år..
Gott för den att få bo under tak nu!  ICQ/ab
Skall absolut skänka en tanke, hoppas det går bra, du verkar ju få helt otroligt fint väder i alla fall!  ICQ/ab  ICQ/af

11

tja fint väder e trevligt..startade upp maskinen nyss den starta direkt och spinner så fint.. skall bli skit kul att ratta min första vw buss.. kompisen som har en -67 samba.. sa : efter den första bussen vill man bara ha fler..och sen inga andra folkor.. vi får c..
han börja med en bay sen ett skåp sen ramla han på samban.. för 10K..komplett bil med något rost.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Man behöver egentligen inget märkvärdigt relä för flera hundra kronor, vill man ta snålvägen kan man parallellkoppla flera reläer för större kapacitet. Jag har två 30A-reläer som får dela på bördan. Vill man bygga för högre strömmar, så börjar man få problem med att hitta vettiga avsäkringsalternativ, men principen är att addera ytterligare ett relä för högre kapacitet. Detta förutsatt att man har en rejäl kabel att leda de höga strömmarna i.

Själv har jag faktiskt problem med att säkringarna går då och då. Nu på sistone har det berott på att bodelens batteri varit dåligt, det är numer avhjälpt med ett nytt batteri, men även annars kan man få problem. När du campat och dragit bodelens batteri i botten (vilket inte är att rekommendera*) och kanalen mellan de två öppnas efter det att motorn satts igång, då har du ett fulladdat batteri med över fjorton volt och ett nästan tomt med betydligt lägre polspänning. Detta kommer innebära att strömmen "rusar" från det fulladdade batteriet över till det tomma och detta i en högre grad än generatorn laddar, alltså inledningsvis har du en urladdning av startbatteriet, till bobatteriets förmån. Efter en stunds körning är systemet i balans igen, båda batterierna har samma polspänning och ungefär samma laddningsstatus.

*Ett blysyrabatteri tappar ca 10% av sin totala kapacitet vid varje djupurladdning.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

13

En liten sak till! Eller några saker då  ICQ/ad

Se till att båda batterierna är av samma kapacitet, och att de är likvärdiga i skicket!
När batterierna paralellkopplas för laddning är det det sämsta batteriet som styr processen!

Är det ena batteriet dåligt, säg 65% :igt, så kommer det nya batteriet inte heller att nå högre än 65% av sin totala kapacitet.

Funktionen med ett relä styrt av laddlampan fungerar utmärkt, men bör kompletteras med en diod i kretsen för lampan, samt en diod kopplad över reläspolen, dessutom bör laddningslampan bytas mot en som tillsammans med reläets spole ger samma belastning som originallampan eftersom lampans strömförbrukning påverkar laddningsströmmen.

Dioden över reläspolen ska kopplas med anoden mot + för att förhindra den toppspänning som uppstår när reläet slår i från!
När reläet släpper skapas en förhöjd spänning av reläets spole, denna spänning går bakvägen genom laddningslampan och förkortar avsevärt livslängden på densamma.
Backspänningen kan uppgå till 18-20V vid frånslag.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

14

Tack så mycket för denna input, verkar ju helt klart vara värt att tänka på!
Har sysslat mest med motor-meck, så jag har inte gett mig i kast med detta projekt ännu, men snart så!  ICQ/ae
Tack o bock!  ICQ/ab

15 Senaste redigerad av kee (2011-06-19 07:03:55)

Piraten skrev:

En liten sak till! Eller några saker då  ICQ/ad

Se till att båda batterierna är av samma kapacitet, och att de är likvärdiga i skicket!
När batterierna paralellkopplas för laddning är det det sämsta batteriet som styr processen!

Är det ena batteriet dåligt, säg 65% :igt, så kommer det nya batteriet inte heller att nå högre än 65% av sin totala kapacitet.

Jag håller helt med i detta, att de ska vara likvärdiga i skicket, men jag anser att de inte behöver ha samma kapacitet. Det är snarast en standard bland båtfolket att de startar med ngt litet 55Ah och har flera hundra Ah i bodelen. Så länge alla batterier kan hålla likvärdig polspänning fungerar det hävdar jag.

Piraten skrev:

Funktionen med ett relä styrt av laddlampan fungerar utmärkt, men bör kompletteras med en diod i kretsen för lampan, samt en diod kopplad över reläspolen, dessutom bör laddningslampan bytas mot en som tillsammans med reläets spole ger samma belastning som originallampan eftersom lampans strömförbrukning påverkar laddningsströmmen.

Dioden över reläspolen ska kopplas med anoden mot + för att förhindra den toppspänning som uppstår när reläet slår i från!
När reläet släpper skapas en förhöjd spänning av reläets spole, denna spänning går bakvägen genom laddningslampan och förkortar avsevärt livslängden på densamma.
Backspänningen kan uppgå till 18-20V vid frånslag.

Menar du att reläet slår ifrån när linan öppnas, eller varför skulle man annars få backspänning? Jag trodde reläet slog ifrån när det bröt signalen och det sker ju när man slår av motorn och därför borde denna backspänning inte påverka något. Du får gärna förklara, för jag har inte kopplat in några dioder och det funkar utmärkt och generatorlampan har hållit ända sen jag först installerade systemet för x antal år sen. Jag hade hela tiden för mig att belastningen hos reläet var på den magnitud att det inte påverkar elsystemet nämnvärt. Även denna koppling är en standard hos båtfolket, en del skiljereläer har tom installationsanvisningar som går denna vägen. Är det kanske speciellt med skiljereläer?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

16

..Är det förresten någon som har tips på inköpställen/produkter för att koppla in "Landström" dvs 230V, vad behöver man? Elcentral med Jordfelsbrytare? Etc..  Default/hmm
Skulle även vilja ha in någon sådan där Ctek-laddare i det hela också, som Kalle beskrev, så att batterierna laddas även när man står still..

Många klurigheter nu.. ICQ/ad

17

kee skrev:

Jag håller helt med i detta, att de ska vara likvärdiga i skicket, men jag anser att de inte behöver ha samma kapacitet. Det är snarast en standard bland båtfolket att de startar med ngt litet 55Ah och har flera hundra Ah i bodelen. Så länge alla batterier kan hålla likvärdig polspänning fungerar det hävdar jag.


Menar du att reläet slår ifrån när linan öppnas, eller varför skulle man annars få backspänning? Jag trodde reläet slog ifrån när det bröt signalen och det sker ju när man slår av motorn och därför borde denna backspänning inte påverka något. Du får gärna förklara, för jag har inte kopplat in några dioder och det funkar utmärkt och generatorlampan har hållit ända sen jag först installerade systemet för x antal år sen. Jag hade hela tiden för mig att belastningen hos reläet var på den magnitud att det inte påverkar elsystemet nämnvärt. Även denna koppling är en standard hos båtfolket, en del skiljereläer har tom installationsanvisningar som går denna vägen. Är det kanske speciellt med skiljereläer?

Mmm..med kapaciteten här syftade jag just på den kvarvarande kapaciteten, det blev lite fel.
Jag startar själv mina stora Scanior i båten med två seriekopplade 75Ah Banner start.
Förbrukningssidan är däremot på´1200 Ah 24V och kan i nödfall laddas via maskinernas generatorer, men laddas normalt av en egen generator på 150A på den ena maskinen.

Det finns faktiskt en diodbrygga som "båtfolket" använder, med ett framspänningsfall på bara 0,3V vilken gör att reläet blir överflödigt, båda batterierna laddas alltid när motorn går, inga yttre omkopplingar behövs och bryggan klarar 75A kontinuerligt.

Alla reläspolar generar en spänning när reläspolen släpper, EMK. Den spänningen överstiger vida reläets tillslagsspänning och går så att säga bakåt, från reläspolen till styrningen.
Pröva att koppla en 12 V signallampa parallellt med spolen och slå på och av så ser Du vad jag menar, lampan kommer att flasha just i avslagsögonblicket när strömmen bryts.
Om signallampan är stark, dvs. drar mycket ström så påverkar det inte, men små lampor runt 50-100 mA uppvisar detta fenomen.

Visst sjutton funkar oftast det annars också ICQ/ab Men anledningen till tipset var för att när det inte funkar så är det så tråkigt;)

Laddningslampans ström är ett med kretsen i laddreläet, tar Du bort laddningslampan får Du ingen laddning, inte heller när den pajar.

Det blir en liten skillnad i laddströmmen om lampan och reläet belastar kretsen, normalt gör det inget, men vid stora belastningar, extraljus m.m. vill man ju gärna ha max laddning.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

18

Glömde..skiljereläer brukar inte kopplas via generatorns laddningslampa, utan de bättre har en tidsfördröjning som ser till så reläet aktiveras efter en 20-30 sekunder.
Samma system som tillämpas för olje- och vattenvakter på fartygsmotorer då dessa normalt genererar ett automatstopp vid larm.

Om intresse finns kan jag lägga lite tid på att scanna in scheman och förslag på olika lösningar som även fungerar på bilsidan.
Jag har hållit på med fartygsel på yrkesfartyg i 30 år, så en del har jag hunnit lära mig ICQ/ad

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

19

lägg gärna in en lämplig inkoppling... tänkte annars be en av våra "el gurus" som konstruerar elsystemen i våra (polisbilar bla )  skriva ett enkelt... men du har säkerligen mycket vettigt att tillföra..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

20

Det skulle vara guld om du ville göra det, alltid bra att få nöta o blöta olika lösningar o alltid dyker det upp något man inte tänkt på.
Om du har tid o känner för det!

21

Ok, ska ta tag i det då:)
Behöver någon dag för att plocka fram lämpligt material och scanna in det.
Detta är förhoppningsvis användbart , men det är inte att förakta de tips som el-gurun kan ha, jag pysslade en del med polisbilar och brandbilar när jag jobbade på SRA/Ericsson, och de som verkligen kan bil-el är de killarna som dagligdags jobbar med det;)

Får rota i gömmorna, men har även en enkel konstruktion på elektronisk laddningsregulator, som helt ersätter den gamla, och ger betydligt bättre och jämnare laddning.
Har ju sett att laddreläer inte växer på trän direkt, och kostar multum nya, så en elektronisk variant för några hundralappar kanske är av intresse..

Som sagt, jag rotar lite och återkommer snart, då i en ny tråd tror jag:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67