kee skrev:
Jag håller helt med i detta, att de ska vara likvärdiga i skicket, men jag anser att de inte behöver ha samma kapacitet. Det är snarast en standard bland båtfolket att de startar med ngt litet 55Ah och har flera hundra Ah i bodelen. Så länge alla batterier kan hålla likvärdig polspänning fungerar det hävdar jag.
Menar du att reläet slår ifrån när linan öppnas, eller varför skulle man annars få backspänning? Jag trodde reläet slog ifrån när det bröt signalen och det sker ju när man slår av motorn och därför borde denna backspänning inte påverka något. Du får gärna förklara, för jag har inte kopplat in några dioder och det funkar utmärkt och generatorlampan har hållit ända sen jag först installerade systemet för x antal år sen. Jag hade hela tiden för mig att belastningen hos reläet var på den magnitud att det inte påverkar elsystemet nämnvärt. Även denna koppling är en standard hos båtfolket, en del skiljereläer har tom installationsanvisningar som går denna vägen. Är det kanske speciellt med skiljereläer?
Mmm..med kapaciteten här syftade jag just på den kvarvarande kapaciteten, det blev lite fel.
Jag startar själv mina stora Scanior i båten med två seriekopplade 75Ah Banner start.
Förbrukningssidan är däremot på´1200 Ah 24V och kan i nödfall laddas via maskinernas generatorer, men laddas normalt av en egen generator på 150A på den ena maskinen.
Det finns faktiskt en diodbrygga som "båtfolket" använder, med ett framspänningsfall på bara 0,3V vilken gör att reläet blir överflödigt, båda batterierna laddas alltid när motorn går, inga yttre omkopplingar behövs och bryggan klarar 75A kontinuerligt.
Alla reläspolar generar en spänning när reläspolen släpper, EMK. Den spänningen överstiger vida reläets tillslagsspänning och går så att säga bakåt, från reläspolen till styrningen.
Pröva att koppla en 12 V signallampa parallellt med spolen och slå på och av så ser Du vad jag menar, lampan kommer att flasha just i avslagsögonblicket när strömmen bryts.
Om signallampan är stark, dvs. drar mycket ström så påverkar det inte, men små lampor runt 50-100 mA uppvisar detta fenomen.
Visst sjutton funkar oftast det annars också
Men anledningen till tipset var för att när det inte funkar så är det så tråkigt;)
Laddningslampans ström är ett med kretsen i laddreläet, tar Du bort laddningslampan får Du ingen laddning, inte heller när den pajar.
Det blir en liten skillnad i laddströmmen om lampan och reläet belastar kretsen, normalt gör det inget, men vid stora belastningar, extraljus m.m. vill man ju gärna ha max laddning.
VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67