Jag bara undrar då det mesta verkar gå ut på ombyggnationer
och sänkningar som gör bilen okörbar över en vägbula.
Jo det finns massor, tillochmed dom som höjer 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
3 2015-02-08 18:06:54 Senaste redigerad av Demian (2015-02-08 18:07:23)
Jag ser mig själv som en originalrenoverare.
Definitionen av originalrenoverare har ändrats de senaste åren. Förut så köpte folk 4 reproskärmar, en felaktigt TMI inredning och vita däcksidor. Sen lackades bilen om i en förhoppningsvist originalliknande färg. Sen hade du en fin originalbil som du kunde kamma hem priser med.
För mig är min 51:a soltakssplit en originalrenovering. Jag har skrapat bort två lager färg på karossen. Jagat reda på dörrar och luckor i rätt originalfärg, men som blivit omlackade nån gång i tiden, så jag har även fått skrapa färg där. Jag har fått tag på en fin originalinredning som behöver sys på nått ställe. Jag har fått tag på ett soltak med originalcanvas och innertak. Jag har nummerskyltsnäsan och baklyktor i originalfärg. Fina kromade stötfångare och horn mm
Sen kommer jag förmodligen att sänka den några centimeter, så i den frågan avviker jag från original, men det är ju en lätt sak att återställa den dagen man vill det.
Kanske detta är fel forum för mej då jag gillar 100% originalbilar om även
patinerade med ytrost,lacksläpp och så (inte omlackerade) En bil som är
50+ år och har klarat sig genom livet tycker jag det är synd sänka o sätta
vinkelkapen i och modifiera. Det finns bara ett originalskick , sen kan man....
Jo här är flera som originalrenoverar eller nära original
Själv är det originalhöjd och diagonaler som gäller dock gillar jag att pilla med motorer o bromsar
sen en tid tillbaka är det originalrenovering/reparation av min -49:a som gäller http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23751
6 2015-02-09 11:22:23 Senaste redigerad av Demian (2015-02-09 11:23:58)
Kanske detta är fel forum för mej då jag gillar 100% originalbilar om även
patinerade med ytrost,lacksläpp och så (inte omlackerade) En bil som är
50+ år och har klarat sig genom livet tycker jag det är synd sänka o sätta
vinkelkapen i och modifiera. Det finns bara ett originalskick , sen kan man....
Det beror lite på hur man ser det.
Ofta är det bilar som inte klarat sig 50 år genom livet, utan det är skogsvrak som renoveras och som sen kommer ut på vägarna. I alla fall om man ser till bussarna.
För min del så tycker jag det är mer synd då man gör en dålig plåtrenovering eller att man lackar om en skaplig originallack. Det är saker som är väldigt svåra att återställa/fixa.
På en sänkt splitbuss är den enda svets/kap moddningen att man flyttar upp styrsnäckan. Och det är ju inget som är svårt att återställa. Resten är bolt-on prylar.
Sen har det blivit lite av en öm punkt det här med sänkning. Det är ju lite antingen för eller emot. Och då drar sig många som är emot sänkning för att ens röra fjädringen. Men det är ju många bilar som tex har säckat i fjädringen bak, eller folk som kör i originalhöjd, men har fel däck. Bilarna kan se rätt konstig ut då. Min sambos -59 ser originalhög ut, men där har jag anpassat fjädring efter hur däcken ligger i hjulhusen.
Men det jag gillar i Vw hobbyn är att hotrod, race och original flyter ihop så bra.
Att du tycker att Boxerville är fel forum för originalbilar tycker jag är konstigt. Eller så har du inte tänkt på alla som originalrenoverar sina bilar. Om du går in på projektdelen, så är det en stor del originalbilar. Att vissa sen i slutändan kommer att sänka, är ju inget man kan veta.
Ta tex Easos tråd om dubbelhytten. Det var ju en originaltråd, ända tills han sänkte den, la i soltak och bytte baklysen. Men själva renoveringen borde ju vara lika intressant att följa oberoende om man gillar sänkning eller ej.
Vart är din projekttråd då Umekille? Tänkte att du kan visa oss en orginalrenovering innan du börjar klaga på alla andra 
Har ingen möjlighet att renovera en bil då jag bor i hyreshus och det
garaget jag har är bara ett förvaringsgarage som knappt rymmer en 745
på längden. Där står redan en bil som jag bara håller i körbart skick.
Måste därför hitta en vw som redan går köra med.
Min 52a soltakare, har du kanske inte tittat på ? Eller min 55a oval?
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59
Gula varselljus är nog inte original ! ! 
Min 52:a men har väll inte kommit så långt.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=26090
Återigen! Bra att alla gillar olika! 
Jag skulle gärna ha en orginalare, men i dagsläget skulle jag aldrig lägga ner den tiden och pengarna på att köra helt orginal. För mig så ska en "orginalrenovering" vara verkligen allt.
Tidsenliga tillbehör, inget repro! Och allt från rätt model av däck till rätt luftfilter.
Men hittills har jag inte ramlat över ett fordon som de är värt att göra en orginalrenovering på.
Dels ska de vara rätt utgångs objekt, alltså ska en orginallack finnas där någonstans.
Och sen skulle jag inte vilja lägga dom pengarna bara för att göra en orginalare...
Min buss ex, den ser ju inte ut som den gjorde när den lämnade fabriken, men är orginal till utsidan från att den var i drift.
Sen som Demian säger, den är sänkt osv och kommer rulla sänkt, men jag kommer även skaffa en helt uppsättning prylar för att kunna göra den "orginal" under en helg.
Inredning i buss, där intresserar inte orginal med soffor etc mig ett dugg.
Jag vill köra och leva livet och bo i bussen. Därav bygga inredning efter användningsområde.
Men visst har man massa bilar eller enbart kör 10ggr per år vid fin väder för nöjet och för att ha en fin orginalare folk uppskattar. Det köper jag.
Men en annan som kör VW som bruks under sommardäckssäsongen och avverkar 1000-1500mil, då formar man sin bil.
Nu kör jag till och med bubbla på vintern. Den skulle jag kunna tänka mig ha orginal. Men den är så jäävla moddad och ful sen en tid tillbaka att det inte är någon vits överhuvudtaget enligt mig.
Men efter att åkt i fo_eldrac's härliga oval i sommar skulle jag mycket väl åka runt i en helt orginal om som sagt rätt objekt för de ändamålet dyker upp. 
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019
Mitt motto :-)
Mitt motto :-)

|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Mr 56 skrev:Mitt motto :-)
Yeeez 
original eller inte är ju inte bara en fråga om att hitta den rätta bilen utan mycket ekonomi... tex kan det vara mer ekonomiskt fördelaktigt att montera en nyare maskin än att kanske renovera en 25 eller 30 hästars maskin så den blir tillförlitlig..
Nä fram för anpassa ägandet/renovering /reparering... bättre att 200 skogsvrak fortsatt glädjer sina ägare, än att 2 bilar har rätt kammax bultar osv och 198 personer letar den sista detaljen i 10 år innan man kan "använda" bilen till närkmaste träff /trailer Queen.....
våra bilar e ju massproducerade fordon= transport medel, för nöje..och i vissa fall nytta.. låt det vara det.. det är ju inte en Bugatti Royale för 50 eller mer miljoner vi håller på med....
Därmed inte sagt att inte super pedant ihopsatta bilar har sin plats.. där man nu vill ha den.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Mitt mål är att få ut en buss som varit avställd i 25 år. Då tillåter jag mig själv att göra det good enough. Annars kommer den aldrig ut
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.
ja min barndoor kommer ju knappast få en originalrenovering. Även fast man är pedant på vilka plåtar man väljer att svetsa i..
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Men erkänn att det är trevligt med ett forum för oss som gillar gamla VW och kanske framför allt luftkylt?!
Vi kan diskutera stil och profil till nästa istid och aldrig bli överens - är inte det vitsen? Grejen måste väl vara att dela erfarenheter, kunna fråga om råd och ha trevligt?
Jag har varit med i flera olika märkesklubbar och inte f-n har de roligare. Allt från AHK, Porscheklubben, BMW club Schweden, Land Roverklubben etc. till Volvo 140-klubben. Och nog är det här stället mer dynamiskt än många andra.
/Björn
VW 1300 -68
Det som ag tycker e tråkigt e att ofta folk inte lever som dom lär...
En ordförande i en engelsk bilklubb jag var medlem i,vart nästan hysterisk om man inte hade allt rätt.. på en bilutställning kollade jag in i hans "fina bils" bagage, och såg en bosch insprutnings pump...(skall vara Lukas) och avgas systemet var med en volvo dämpare av Walkers fabb..liksom ett ok fritidsbatteri..
när jag försiktigt undrade... detta kan väl inte vara originall.. "nä men jag var tvungen att byta ut dom".... Bara minuter innan, hade han mer eller mindre släppt sin vrede över en medlem, (utan att han visste det) som inte hade original ratt... så ibland e "original" inte så viktigt...
jag kan tycka att fungerande, e viktigare än super original, även om jag kan (som så många andra )hitta fel.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Påminner mig om en kompis som hade en jättefin Volvo PV 544. Han var med i PV-klubben men ställde sig inte bland utställarna på träff. "Alltid är det nån som påpekar att den där kabeln har fel färg" sa han, men blev desto nöjdare då klubbtidningen hade fotograferat hans bil på besöksparkeringen!
22 2015-02-11 23:05:09 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2015-02-11 23:05:54)
VWHKs Per Kårsell visade stolt som en tupp upp sin nylackerad -56 lyxbuss för VWHKgrundaren Pål Hosk (för måååånga år sedan)
Enda orden Hosk fick ur sig var "du har fel pedalgummi"
Det är med sådan entusiasm man ska man ska ta ner sin omgivning på jorden med......NOT.
Jag har en originalrenoverad -68 Beach-Buggy med AS1600!
Ok, men nästan alla väsentliga mekaniska och elektriska delar är iallafall från någon typ av Volkswagen.
Om man flänger runt i en buggy kan man iallafall inte få gliringar för fel färg på nån kabel eller så!
VWHKs Per Kårsell visade stolt som en tupp upp sin nylackerad -56 lyxbuss för VWHKgrundaren Pål Hosk (för måååånga år sedan)
Enda orden Hosk fick ur sig var "du har fel pedalgummi"
![]()
Det är med sådan entusiasm man ska man ska ta ner sin omgivning på jorden med......NOT.
Fantastiskt roligt.
Jag måste köra den igen med Pelle när jag tittar på nån av hans folkvagnar. 
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss
Jag sällar mig till mängden som gillar original bäst... Tyvärr räcker tiden inte till för att renovera så mycket, så mina bilar är som de är... Tycker som nån tidigare skrev, om man inte "förstör" bilar, utan bara busar så de går att återställa är det väl kul att alla blir saliga på sin sak. Och jag har själv avvikelser, som tex milt sänkt framvagn och fake BRM på min ghia... Fick jag välja fritt så skulle jag alla dagar i veckan välja en fin originalare över en moddad bil, men tyvärr så växer inte fina originalare på träd...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)