1

Undrar vad största (Biltema) batteri som får plats i en splittbuss e.

Har en 60Ah Biltema just nu, är det det största som får plats?

Om 60Ah är det största ska man köpa den underhållsfria (499kr, testad, 4 års garanti) eller det för 699kr. (3 års garanti)

kr 499
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … i-8021005/

kr 699
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … AH-802604/

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Lägg hellre till ett par hundralappar och köp ett kvalitetsbatteri.
Jag köpte batteri på Batterilagret. Om du får plats med ett 60Ah batteri så får ett 75Ah plats också, det är vanligtvis bara höjden som skiljer dem åt, för uppåt har du kanske plats?
Tänk på att det tar längre tid för generatorn att ladda upp ett större batteri.
Om du vill ha mer batterikapacitet bör du nog också byta generatorn, en växelströmmare är aldrig fel.

Vid platsbrist kan du ju parallellkoppla två identiska mindre batterier, 2 x 50 Ah ger ju 100Ah.
Men batterierna måsta absolut vara identiska och i samma skick.
(Om du seriekopplar så fördubblar du spänningen men behåller samma kapacitet, och 24 volt vill du nog inte ha, däremot kan två 6 volts seriekopplas, men det ger ingen ekonomisk vinst, tvärt om)

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Tack, 75Ah verkar vara ett bra alternativ om den har samma yta bara höjden som ändras.

Sen är frågan om en og likströmmare hinner ladda den, får fundera på det. Ska kolla Batterilagret.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

4

Du får väl byta kolen och se till att laddreläet funkar som det skall. Sedan kan du ju alltid byta den grova kabeln från B+ famåt mot reläet och vidare till batteriet mot en ny fräsch kabel, och det gör ju ingenting om den blir litet grövre... Detta är nog elsystemets viktigaste kabel.
Annars är det ju aldrig fel att byta till en växelströmsgenerator.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

En "blond" fråga:

Vad är maximala mått så batteriet får plats i splittbussen? Kommer inte åt bilen på några dagar...  ICQ/ad

på förhand, tack!

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

6

Biltema funkar bra. 3-års garanti så bara byta om det pajar.

Mera känd som jb...

7

Jag kollade på den här sidan;
http://www.testfakta.se/sites/default/f … _92907.pdf
Jag brukar köpa prylar till både bil, båt och cykel på biltema, men just bilbatteri köpte jag nån annanstans...

I någon annan tråd skrev jag annars att såväl veteranbilsägare som fritidsbåtsägare är specialister på att ta död på batterier, såväl dyra som billiga.
Låt batteriet stå svalt eller kallt och ladda det med en liten underhållsladsare nån gång i veckan.
Att låta det stå varmt och brassa på en massa ampere är rena döden.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."