1

På en AD-motor jag nyligen införskaffat sitter det en fördelare vars vakuumdosa är större än någon annan jag sett, dessutom är den ihopkopplad med förgasaren genom TVÅ  vakuumsignaler. Vadan detta?

Dessutom sitter det en liten dosa på bränsleledningarna, den tycks ha fyra anslutningar, varav två är in och ut före pumpen och två är in och ut efter pumpen. Jag har för mig jag sett något liknande på nätet, men minns inte detaljerna nu. Vad kan detta vara? Jag tänkte skippa denna detalj vid installationen, har ju inte behövts på någon annan motor jag kört.

Har inga bilder för tillfället, men jag tänkte, "fråga kan man alltid göra"...

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

kee skrev:

På en AD-motor jag nyligen införskaffat sitter det en fördelare vars vakuumdosa är större än någon annan jag sett, dessutom är den ihopkopplad med förgasaren genom TVÅ  vakuumsignaler. Vadan detta?

Dessutom sitter det en liten dosa på bränsleledningarna, den tycks ha fyra anslutningar, varav två är in och ut före pumpen och två är in och ut efter pumpen. Jag har för mig jag sett något liknande på nätet, men minns inte detaljerna nu. Vad kan detta vara? Jag tänkte skippa denna detalj vid installationen, har ju inte behövts på någon annan motor jag kört.

Har inga bilder för tillfället, men jag tänkte, "fråga kan man alltid göra"...

Ja,det finns fördelare på "nyare" motorer som har vacuumklocka med 2 slangar.Mojen på soppaledningen är nån sorts backventil som du kan ta bort.Det är vanligt att dom börjar läcka.

3

Tack för svaret! Det blir byte av fördelare iaf. Något av en domino-effekt gjorde att det blev så. Jag kunde inte använda generatorn för jag hade inget likströmsrelä, och 34an som satt på motorn lirar inte med växelströmmarn, 34an jag byter till har bara ett vakuumuttag, således; byte av fördelare.

4

En grej till jag kom att tänka på som denna motorn hade som jag inte sett förut, ett vinkeljärn uppe vid tändspolen. Fastsatt med samma skruv som spolen, men som i sig inte tycktes ha någon funktion. Någon annan som sett detta?

Dessutom är jag lite fundersam över det här med märkningen av motorer. Denna är ju som sagt en AD-motor och har inte numret "nerfräst" som vissa utbytes, men det sitter en liten "vw-symbol" efter numret, inte symbolen med pilar, utan mindre och bara ett vw inom en cirkel. Betyder det att det är en utbytes/renoverad motor eller fanns sådana märkningar även på "originalmotorer"?