Hej
Vilka för och nackdelar finns det om man väljer ex."Franke-svärd version3" med inbyggd distans så att man kan använda en typ1-låda med långa drivaxlar, kontra att använda ex."Franke-svärd version4" avsedda för typ1-låda med långa drivaxlar och modifierade drivaxelrör (ytterdel från drivaxelrör innan -66).
Tyck gärna till...
1 2015-02-05 20:52:48 Senaste redigerad av Bman (2015-02-05 21:33:00)
Om jag förstått det hela rätt så sitter infästningen till svärden på samma avstånd på båda modellerna av växellådor och sedan är utsticket på drivaxlarna olika långt mätt från svärden.
Någon som kan bekräfta det ?
Om jag förstått det hela rätt så sitter infästningen till svärden på samma avstånd på båda modellerna av växellådor och sedan är utsticket på drivaxlarna olika långt mätt från svärden.
Någon som kan bekräfta det ?
Så har jag också uppfattat det. Jag har dock inte mätt själv.
Jo, därför man brukar ta tidiga rören med kort utstick och skarva dessa kombinerat med sena långa drivaxlarna så svärdfästet kommer längre ut för att passa bussarnas bredare spårvidd mellan svärden.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Och denna:
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Tack för bra svar Hebster, då har vi lite bättre koll!
På en Barndoor är det mycket enklare då torsionsröret har samma bredd som typ1 lådan
Själv gillar jag att krångla så på min buss blir det ombyggda drivaxelrör istället för svärd med distanser.
Tack för bra svar Hebster, då har vi lite bättre koll!
På en Barndoor är det mycket enklare då torsionsröret har samma bredd som typ1 lådan![]()
Själv gillar jag att krångla så på min buss blir det ombyggda drivaxelrör istället för svärd med distanser.
Hmmm undrar var den buss projekt tråden e...
men den kommer vällll senare... 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
När det ändå pratas om det, vad är nackdelen med distanser på svärden?
SunCityAircoolers
Fulare, ser ju helt orginal & snyggt ut med förlängda "kort-rör" 
Michaelth: Hehe nja det blir nog inga fler projektrådar för min del, iaf inte förrän bussen finns hemma och det finns en plan + en rejäl bunt med cash 
Smyghandlar bara lite delar tillsvidare 
Emil: Nackdelarna jag kan komma på är att svärden blir tyngre och ökar den ofjädrade vikten vilket i sin tur ger sämre väghållning om jag fattat det rätt. På en splitbuss har jag dock svårt att tro att de är märkbart.
Det blir ju även lite fler delar att handskas med och det kan ju också vara en nackdel. Jag tycker dock att möjligheten att kunna skifta till korta eller långa drivaxlar är värt dom extra delarna även om dom utan distanser blir cleanare.
I mitt fall flyttar jag nog ut splinesen och kortar torsionsröret så att det blir som på en BD istället 
vem kan man köpa sa kit av?
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.