1

Ska precis bygga ihop min framvagn igen efter kortning. Jag hittade denna bild som vägledning men vad bör man sikta på för camber-vinkel?

http://chircoestore.com/catalog/smf/gallery/1_18_09_09_9_28_48_29.jpeg

2

Du kan inte justera camber-vinkel på en ledbultsframvagn. Shimsen är bara för att kompensera för toleranser i de olika komponeneterna i framvagnen.

3

HenrikL skrev:

Du kan inte justera camber-vinkel på en ledbultsframvagn. Shimsen är bara för att kompensera för toleranser i de olika komponeneterna i framvagnen.

Exakt så är det, du bör även kontrollera om du skall ha 8 eller 10 shims per ledbult. Det skiljer beroende på utförande på framvagn. Den med nållager för bärarmarna skall ha 8 och den med bakelitglidlager 10.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=885

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

4

Precis så! kom hem igår och tog en funderare och kom fram till samma sak. cambervinkel var redan inbyggd i spindeln! och dom där schimsen kan inte vara för det. då blir ju belastningen av lager/bussningar fel... lätt att se när man hade delarna i handen (inte så lätt framför datorn på jobbet)

5

En fråga om antalet shims. Om man har en gammal stomme men använder nyare bärarmar, vad gäller då? 8 eller 10? Kan det vara 10 kanske?

Split bubbla, juni -50 pastell grön, under genomgång.

6

Det fanns ett verktyg som man använde när man mätte sig fram till hur många brickor som skulle användas, men hur många har ett sånt idag. Du får prova dej fram. Huvudsaken är ju att det inte spänner och kärvar när du är klar.

7

Tänkte och skrev fel i förra inlägget, stommen och bärarmarna är av äldre modell, det är "hållaren" för spindeln som är sextiotal.

Jag tror det behövs 10 för det kändes som att justeringen gick i botten med bara 8 shims. Med andra ord när man vred på ledbulten för att spänna åt så kändes det som att det tog tvärstopp mot låsskruven precis innan det blev lagomt åtdraget. Kändes så på en av bultarna så det är väl i gränslandet att skåran i bulten ska räcka till att spänna åt med bara 8 shims. De två extra shimsen ska väl kompensera för den så kallade dammbrickan som inte passade mot den gamla bärarmen?

Split bubbla, juni -50 pastell grön, under genomgång.

8

http://www.youtube.com/watch?v=xHAgmh2qqtg

Typ 1 -54

9

Firken skrev:

Tänkte och skrev fel i förra inlägget, stommen och bärarmarna är av äldre modell, det är "hållaren" för spindeln som är sextiotal.

Jag tror det behövs 10 för det kändes som att justeringen gick i botten med bara 8 shims. Med andra ord när man vred på ledbulten för att spänna åt så kändes det som att det tog tvärstopp mot låsskruven precis innan det blev lagomt åtdraget. Kändes så på en av bultarna så det är väl i gränslandet att skåran i bulten ska räcka till att spänna åt med bara 8 shims. De två extra shimsen ska väl kompensera för den så kallade dammbrickan som inte passade mot den gamla bärarmen?

Kan va så, när dom bir gamla och slitna så räcker inte justeringen till så man kan dra åt den, då kan man lägga fler ytterst, så huvudsaken att det stämmer imellan övre och nedre Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage